Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mercedes poszerza autobusową serię Intouro. Nowe gabaryty

infobus
23.06.2021 09:00
23 czerwca Mercedes-Benz pokazał dwa pojazdy testowe Intouro, które wyróżniają się m.in. nowymi  długościami oraz systemami Active Brake Assist 5 i Sideguard Assist.

Jednak najważniejsza nowość to zapowiedź, że międzymiastowa seria będzie występować w czterech nowych gabarytach, w tym w wersji trzyosiowej. Tym samym nowe Intouro zastępuje poprzednią serię składającą się z trzech dwuosiowych autobusów międzymiastowych.

Uniwersalne zadania

Cały czas Intouro może występować zarówno jako wysokopodłogowy autobus międzymiastowy z bagażnikiem, autobus szkolny, autobus wahadłowy, a także autokar na jednodniowe czy weekendowe wycieczki. Jednak teraz zakres zastosowania Intouro będzie jeszcze szerszy, dzięki wprowadzeniu nowych wersji gabarytowych:

  • najkrótszej wersji dwuosiowej Intouro K o długości 10,75 m, rozstawie osi 5,27 m, promieniu zawracania 18,34 m i pojemności 47 miejsc pasażerskich w standardzie. To doskonały wybór na podróże w tereny górskie, miasteczka z krętymi uliczkami oraz na wycieczki w małych grupach.
  • najdłuższej wersji – trzyosiowej Intouro L o długości 14,88 m, rozstawie osi 7,18 + 1,60 m, promieniu zawracania 24,06 m i pojemności 71 miejsc pasażerskich w standardzie. To z kolei rozwiązanie dla regularnych usług międzymiastowych o bardzo dużej liczbie pasażerów, a także do dowozów pracowniczych.

Nowe pojazdy dołączyły do dwóch modeli będących w ofercie Mercedesa od początku i które cieszą się największą sprzedażą:

  • Intouro o długości 12,18 m, rozstawie osi 6,08 m, promieniu zawracania 21,46 m i pojemności 51 miejsc pasażerskich w standardzie, maksymalnie 55;
  • Intouro M o długości 13,09 m, rozstawie osi 6,99 m, promieniu zawracania 23,83 m i pojemności 59 miejsc pasażerskich w standardzie, maksymalnie 63.

Na szczególną uwagę zasługuje Intouro M: jest o 23 cm krótszy od swojego poprzednika, ale maksymalna liczba siedzeń pozostaje taka sama i wynosi 63. Ponieważ rozstaw osi jest również krótszy, rezultatem jest zaskakująco dobre prowadzenie jak na duży dwuosiowy pojazd.

Nowe międzymiastowe produkty Daimler Buses pokazują, że niemiecki koncern chce powalczyć z Iveco Crossway w tym segmencie w Europie. Pamiętajmy, że w tej kategorii firma ma jeszcze pojazdy Setra MultiClass 400 UL i LE.

Alternatywnie Mercedes-Benz oferuje jeszcze tutaj Citaro LE/LE Ü, który spełnia wymagania stawiane autobusom międzymiastowym

Poziom bezpieczeństwa

Intouro jest pierwszym autobusem Mercedes-Benz, który wyposażony został w asystenta hamowania awaryjnego Active Brake Assist 5 (ABA 5). To kolejny kamień milowy w ewolucji bezpieczeństwa.

ABA 5 działa przy użyciu połączonego systemu radaru i kamer. Ten opcjonalnie dostępny system może automatycznie wykonać manewr hamowania aż do zatrzymania pojazdu w celu uniknięcia nieruchomej lub poruszającej się przeszkody. Jako pierwszy dostępny na całym świecie system wspomagania hamowania awaryjnego dla autobusów, ABA 5 rozpoznaje – dzięki kamerze – poruszających się pieszych, a także tych, którzy nagle się zatrzymują. W praktyce proces ten wygląda następująco: jeśli istnieje ryzyko kolizji z pieszym, Active Brake Assist 5 zapewnia kierowcy wizualne i dźwiękowe ostrzeżenia i jednocześnie inicjuje częściowe hamowanie. Jeśli kierowca nie zareaguje, następuje automatycznie manewr hamowania awaryjnego, który powoduje zatrzymanie pojazdu.

Kolejną opcjonalnie dostępną pozycją z listy nowego wyposażenia Intouro jest Sideguard Assist, czyli system wspomagania skrętu z wykrywaniem pieszych (co kwalifikuje go do pomocy finansowej w Niemczech). W szczególności w transporcie międzymiastowym pełni on ważną rolę pomocniczą: wspiera kierowcę przede wszystkim podczas skręcania w terenie zabudowanym, a także zapewnia skuteczną ochronę bardziej narażonym użytkownikom dróg, takim jak piesi i rowerzyści.

Boczna strefa monitorowania ma szerokość 3,75 m i obejmuje więcej niż całą długość autobusu. Przy prędkościach powyżej 36 km/h pas ten wydłuża się do 5 m z przodu i do 15 m z tyłu. Jeśli w strefie monitorowania znajduje się poruszający się obiekt, na wysokości oczu kierowcy zapala się dioda LED w kształcie żółtego trójkąta po stronie pasażera. Jeśli czujniki wykryją niebezpieczeństwo kolizji, dioda LED miga kilka razy ze zwiększoną intensywnością i na czerwono. Po dwóch sekundach pozostaje stale podświetlony na czerwono, a siedzenie kierowcy zaczyna wibrować.