Mercedes ponownie wygrywa we Wrocławiu
Zakończony 5 lutego przetarg to było już trzecie podejście MPK Wrocław do zakupu 100 niskopodłogowych autobusów, w tym 58 szt. w wersji solo i 42 szt. w wersji przegubowej. Po raz drugi ten przetarg wygrała firma EvoBus Polska, która zaoferowała niskopodłogowe autobusy Mercedes-Benz Citaro / Citaro G w łącznej cenie ponad 117 mln zł. To o ponad 9 mln więcej niż druga oferta złożona przez Volvo, które zaoferowało autobusy Volvo 7700/7700A. W tej sytuacji Mercedes dostał dodatkowe punkty za niższą cenę oraz za ocenę techniczną i warunki serwisu. Volvo wygrało tylko w kategorii komfort pasażerów, a dokładniej w liczbie miejsce dostępnych z poziomu niskiej podłogi. W tej sytuacji 4 września szwedzki producent złożył protest, kwestionując zapisy dotyczące punktacji za ocenę techniczną, gdzie dodatkowe punkty można było zyskać za: silniki o pojemności powyżej 11 l, bezciśnieniowy system sterowanie przegubu oraz antypoślizgową podłogę. Protest został jednak odrzucony przez MPK i na razie nie mamy żadnych informacji o skierowaniu protestu do arbitrażu UZP. Jeżeli nikt nie zgłosi swojego sprzeciwu, MPK będzie już tylko czekać kontrolę uprzednią, którą UZP stosuje standardowo przy większych zamówieniach publicznych. Przypomnijmy, że ostatni, grudniowy wrocławski przetarg w tej sprawie – wygramy przez Mercedesa – został właśnie zakwestionowany w ramach kontroli uprzedniej. Wówczas MPK zdecydowało się szybko go unieważnić i ogłosić nowy. Kontrolerom nie podobała się wyższa ocena podzespołów zunifikowanych z obecnie eksploatowanymi przez firmę (m.in. kasowników) oraz punktacja za lokalizację serwisu. Zdaniem ekspertów z Urzędu Zamówień Publicznych, MPK nie mogło także żądać, aby naprawy gwarancyjne autobusów odbywały się w promieniu 10 kilometrów od Wrocławia. Nie powinna być bowiem ważna odległość od warsztatu, ale jakość świadczonych tam usług. W nowym przetargu wszystkie te zapisy zostały wykreślone lub zmienione (np. teraz to producent odpowiada za transport pojazdów do serwisu). To powinno zagwarantować ostateczną, pozytywną opinię UZP oraz szybkie podpisanie umowy z EvoBus Polska. Czasu zostało niewiele: – 'Naszym życzeniem jest dostarczenie 66 autobusów na przełomie sierpnia i września 2008 r., a następnej partii 34 autobusów –do września 2009 r.”- powiedział nam Witold Turzański, prezes MPK Wrocław.