Mercedes na TRANSEXPO 2007

infobus
13.11.2007 21:00
O nowościach spod znaku Mercedesa –a przede wszystkim o nowej strategii Mercedesa w zakresie autobusów międzymiastowych –rozmawialiśmy z Tomaszem Talarkiem, dyrektorem sprzedaży autokarów Mercedes-Benz.
Podczas autobusowych targów TRANSEXPO EvoBus Polska pokazał łącznie sześć autobusów, z czego aż cztery miały swoją premierę w naszym krajuPodczas autobusowych targów TRANSEXPO EvoBus Polska pokazał łącznie sześć autobusów, z czego aż cztery miały swoją premierę w naszym kraju
Podczas autobusowych targów TRANSEXPO EvoBus Polska pokazał łącznie sześć autobusów, z czego aż cztery miały swoją premierę w naszym kraju. W Kielcach mogliśmy zobaczyć m.in. miejski midibus Mercedes-Benz Citaro K. To najkrótszy autobus z miejskiej rodziny Citaro. Zwrotny, o niskiej podłodze na całej długości i pojemność do 92 pasażerów to jego największe atuty. Pierwszych 10 zamówionych egzemplarzy przez MZK Bielsko-Biała. –„Gdzie duży nie może tam …warto posłać Citaro K. Zdolność przewozowa tego autobusu jest naprawdę imponująca, a cena –niższa niż modelu 12-metrowego”–tak w skrócie opisał go Laszlo Rakasz, dyrektor ds. strategii EvoBus Polska. Kolejna premiera to Mercedes-Benz Intouro. Międzymiastowy autobus, który podbił już czeski rynek. Nieskomplikowany, wytrzymały, dzięki zabezpieczeniu poprzez kataforezę wyjątkowo odporny na korozję. –„To świetny autobus! Sprawdza się idealnie do codziennych zadań, gdzie liczy się przede wszystkim niezawodność. Ciekawym uzupełnieniem jest jego dłuższa wersja –Intouro M, która oferuje więcej miejsc pasażerskich. To nieliczna tego typu propozycja na naszym rynku”–powiedział o nim Tomasz Talarek, dyrektor sprzedaży autobusów turystycznych Mercedes-Benz. Kolejna nowość to Mercedes-Benz Tourismo L. Doskonale znany polskim przewoźnikom model Tourismo doczekał się w nowej wersji również dwóch odmian trzyosiowych: M i L. W Kielcach zostanie zaprezentowana najdłuższa wersja o pojemności miejsc do 59+2+1. Kolejna, „wydłużona”premiera to Setra S416 GT-HD/2. Rodzina ComfortClass zyskała w zeszłym roku kolejną wersję dwuosiową, ale o długości 13 metrów. Takie rozwiązanie zapewnia dodatkowe 4 miejsca siedzące i większą przestrzeń pasażerską. –„To nasza odpowiedź na widoczne na rynku zapotrzebowanie na tego typu pojazdy. Zalety dla przewoźników to większą pojemność, niższe niż przy trzech osiach opłaty drogowe i większa przestrzeń bagażową. To ekonomiczna propozycja, wykorzystująca nowe dopuszczalne gabaryty autobusów”–podsumował nowy produkt Jerzy Fołda, dyrektor sprzedaży marki Setra. Oprócz tych nowości mogliśmy zobaczyć – Mercedesa Conecto LF, czyli niskopodłogowy autobus miejski, który w zeszłym roku miał w swoją światową premierę w Kielcach oraz imperatora szos –Setrę S431 DT. Dwupokładowy autobus Setry to okręt flagowy producenta. Ten kolos o pojemności do 89 miejsc został wyposażony w nowy silnik OM 502 LA o mocy 503 KM, spełniający normę Euro 4. I właśnie o tych wszystkich nowościach spod znaku Mercedesa rozmawialiśmy z Tomaszem Talarkiem, dyrektorem sprzedaży autokarów Mercedes-Benz.
InfoBus: Zacznijmy może rozmowę od Waszej dotychczas koronnej kategorii, czyli autobusów turystycznych. Patrząc na tegoroczne wyniki Mercedesa sytuacja nie wygląda zbyt optymistycznie…
Tomasz Talarek: Rzeczywiście porównując naszą tegoroczną sprzedaż z zeszłorocznymi wynikami widać, że uległa ona zmniejszeniu. Myślę, że główna przyczyna tej sytuacji to zmiana naszej palety produktów. W tym roku wymieniliśmy praktycznie całą nasza ofertę na polskim rynku. I to właśnie ten konieczny manewr spowodował chwilowy spadek sprzedaży w statystykach. Już w ubiegłym roku spodziewaliśmy się, że to będzie dla nas trudniejszy rok i rzeczywiście tak się stało, gdyż tak szerokie zmiany w ofercie zawsze odbijają się na sprzedaży. Jeśli jednak spojrzymy na rynek w perspektywie kilku następnych lat to widać, że mamy obecnie doskonałą, nową ofertę dla naszych klientów i będzie ona procentować. W segmencie turystycznym oferujemy obecnie 3 modele Travego oraz 4 modele Tourismo –zarówno dwu- jak i trzyosiowe. Segment międzymiastowy reprezentowany jest przez nowe Intouro, prezentowane po raz pierwszy w Kielcach i oczywiście segment miejski, gdzie mocno wkraczamy z oferowanym już w Polsce modelem Conecto LE w wersji 12 metrowej. Dokładnie rok temu autobus ten miał w swoją światową premierę w Kielcach. Teraz przedstawiamy jego kolejną odsłonę po rocznych testach i uruchomieniu seryjnej produkcji. To produkt opracowany specjalnie z myślą o takich rynkach jak polski. Oferuje wysoką jakość za umiarkowaną cenę. W 2008 roku dołączy do niego wersja przegubowa. Warto również wspomnieć o nowej rodzinie Citaro, która została poddana face-liftingowi oraz dostosowana do spełniania nowych norm ekologicznych Euro4 i Euro5. Przy tej okazji wprowadzono również odmianę krótszą –model K, którego pierwsze egzemplarze dostarczyliśmy już wersji Euro5 do Bielska-Białej. To najkrótszy autobus z miejskiej rodziny Citaro. Zwrotny, o niskiej podłodze na całej długości, o imponującej zdolności przewozowej.
Podczas autobusowych targów TRANSEXPO EvoBus Polska pokazał łącznie sześć autobusów, z czego aż cztery miały swoją premierę w naszym krajuPodczas autobusowych targów TRANSEXPO EvoBus Polska pokazał łącznie sześć autobusów, z czego aż cztery miały swoją premierę w naszym kraju
IB: Czym przekonają do siebie nowe autobusy turystyczne Tourismo?
TT: Należałoby o to zapytać wszystkich klientów, którzy testowali nowe Tourismo i od razu po tym zdecydowali się zamówić nowy autobus. Cóż, jest to zupełnie nowy autobus. Pojazd odzwierciedla najlepsze doświadczenia Mercedesa w dziedzinie projektowania, konstrukcji oraz produkcji autobusów. Doskonała koncepcja pojazdu, szkielet spełniający najwyższe standardy bezpieczeństwa, świetna ergonomia, dobrze dobrana lista wyposażenia oraz bardzo ładny design gwarantują sukces. Mercedes-Benz to lider we wdrażaniu najnowszych zdobyczy techniki i technologii. Również i tym razem nie zawiódł. Podwozie, układ napędowy i jezdny to w nowym Tourismo kwintesencja jakości i niezawodności. Precyzyjną kontrolę nad pojazdem oraz wysoki poziom bezpieczeństwa gwarantują hamulce dodatkowo wyposażone w najnowszej generacji układ ESP. Nowy autobus jest znacznie cichszy oraz bardzo, bardzo ekonomiczny. Okresy między przeglądowe na poziomie 90.000 km oraz rewelacyjnie niskie zużycie paliwa mają również duży wpływ na decyzję o zakupie tego nowoczesnego autobusu. Wszystkich, którzy nie dowierzają powyższym słowom serdecznie zapraszam na jazdy testowe.
Warto dodać, że model Tourismo występuje w różnych wariantach. Można wybierać spośród modeli dwu lub trzyosiowych, a liczba miejsc pasażerskich w poszczególnych wariantach waha się od 44 do 63. W 2008 roku dostępna będzie także nowa kolekcja tkanin obiciowych oraz nowe wzory foteli. Zatem otwierają się przed klientami nowe możliwości zastosowania Tourismo.
IB: Intouro zastępuje w Waszej ofercie autobusy Conecto U, których sprzedaliście kilka sztuk w Polsce. Czy nowemu modelowi lepiej powiedzie się w Polsce?
TT: Jestem przekonany, że tak. Autobus Conecto U to był bardzo wytrzymały pojazd dedykowany na mniej wymagające rynki dawnego bloku wschodniego i dobrze zdawał tam egzamin. Jak się okazało polski rynek ma wyższe wymagania, które bardziej aspirują do nowoczesnej Europy. Stąd nasza nowa propozycja –zupełnie nowy autobus średniopokładowy Mercedes-Benz INTOURO. Jego premiera odbyła się w Kielcach, gdzie wzbudził duże zainteresowanie. Ten dwuosiowy pojazd oferowany jest w dwóch długościach. Liczba miejsc siedzących to maksymalnie 55 lub 59, natomiast pojemność bagażników to 5-6 m3 zależnie od wersji. Warto podkreślić, że szkielet autobusu przechodzi w fabryce w Hosdere proces całkowitej kataforezy zanurzeniowej, co czyni jego nadwozie wyjątkowo odpornym na ciężkie warunki klimatyczne. Pasażerom, Intouro gwarantuje najwyższą wygodę i komfort, zaś dla firm przewozowych oznacza najlepszą inwestycję, która rozwiąże im problemy z taborem na lata. Trwałość, niezawodność, nowoczesność –pod tymi słowami kryją się najdoskonalsze sprawdzone rozwiązania konstrukcyjne nadwozia, podwozia jak i układu napędowego. Przy kompletowaniu autobusu wybierać można z bogatej listy możliwych wyposażeń. Zadań, jakie może pełnić nowe Intouro jest wiele, od autobusu podmiejskiego, międzymiastowego przez autobus dla osób niepełnosprawnych, przewozów pracowniczych, dowozów szkolnych na wycieczkach skończywszy. Jestem przekonany, że zakup dobrze dopasowanego autobusu do potrzeb krajowych da zdecydowanie lepsze efekty niż częsta dotychczasowa praktyka, jaką był zakup używanych dużych nieekonomicznych autobusów turystycznych pełniących funkcję w dowozach międzymiastowych. Żyjemy w czasach, kiedy wszyscy przewoźnicy szczególnie dokładnie liczą każdą wydana złotówkę, a każdy krok jest dokładnie przemyślany. Mercedes-Benz Intouro to bardzo dobra propozycja dla przewoźników krajowych na średnie dystanse, a jeśli wezmą pod uwagę atrakcyjną cenę to na pewno przyjrzą się mu bliżej. Czesi już się do niego przekonali, teraz czas na Polaków.
IB: W tym roku można zauważyć mocny rozwój opcji „buy-back”przy zakupie nowych autokarów i widać wyraźnie, że przynosi to wymierne rezultaty. Czy to skłoni Was do mocniejszego promowania tej opcji?
TT: Cały czas oferujemy opcję „buy-back”czy może „trade-in”przy sprzedaży naszych nowych autokarów. W niektórych przypadkach świetnie zdaje to egzamin. Jednak nie możemy przekraczać poziomu zdrowego rozsądku ani rachunku ekonomicznego. Wyobrażenia klientów co do ceny sprzedaży nieraz bardziej lub mniej mijają się realiami rynkowymi, często jednak udaje się pogodzić te dwa „żywioły”. Doświadczenia w profesjonalnym obrocie autobusami używanymi są różne u różnych dostawców. Stąd biorą się skrajnie różne opinie przy wycenie autobusów używanych odkupywanych od klientów. Nam nadzieję, że wkrótce rynek ten również się ustabilizuje pod tym względem.
IB: Jak już jesteśmy przy autobusach używanych to proszę powiedzieć, kto obecnie będzie zajmował się tą działką w EvoBus Polska?
TT: W dalszym ciągu zajmować się będziemy dostarczaniem autobusów używanych. Jest na to duże zapotrzebowanie, a my mamy w tym zakresie mamy naprawdę duże doświadczenie i możliwości. Poświęcać się temu będzie dwie osoby, za które ja będę odpowiedzialny. Wspomnę, że w ciągu trzech pierwszych kwartałów br. sprzedaliśmy 75 autobusów używanych, czyli więcej niż w całym 2006 roku. Nasza strategia dostarczania autobusów w dobrym stanie sprawdza się i jak widać przynosi coraz lepsze rezultaty. Tak, więc autobusy używane nie znikną z oferty EvoBus.
IB: Dziękuję za rozmowę.