Mercedes na Kongresie UITP 2023: Premiera autobusu eCitaro G Fuel Cell
Podczas Światowego Szczytu Transportu Publicznego (GPTS) 2023, który odbędzie się w dniach 4-7 czerwca 2023 r., Daimler Buses zaprezentuje pierwszy seryjnie produkowany autobus elektryczny z ogniwem paliwowym.
Zgodnie z zapowiedziami, zastosowany w Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell system ogniwa paliwowych to „range extender”, czyli dodatkowy elementem zwiększającym zasięg elektrobusu, czyli jest to inna koncepcja, niż np. w pojazdach marki Solaris z serii Urbino 12 hydrogen.
Zwiększyć zasięg
Nowy, bezemisyjny autobus regularny łączy większy zasięg z dużą pojemnością pasażerską. W wersji autobusu przegubowego, dostępnej od czerwca, eCitaro z ogniwami paliwowymi może przejechać około 350 kilometrów bez konieczności ładowania, oferując miejsce dla 128 pasażerów. Czyli bezproblemowo zastąpić autobusy miejskie z silnikami spalinowymi. Jednocześnie jest to idealne uzupełnienie dla przewoźników posiadających istniejącą flotę akumulatorowo-elektryczną, którzy chcą obsługiwać swoje długie trasy bez konieczności ich ładowania.
Nowy model Mercedes-Benz eCitaro G Fuel Cell oparty jest bateryjnym układzie napędowym z wysokowydajnymi akumulatorami NMC 3, natomiast ogniwo paliwowe o mocy 60 kW służy jako generator wodoru zwiększający zasięg. Ta kombinacja umożliwia ekonomiczną eksploatację, ponieważ energia elektryczna z sieci jest dostępna po niższej cenie niż zielony wodór, a zaawansowany elektroniczny system sterowania optymalnie reguluje mieszankę mocy akumulatora i pracy ogniw paliwowych.
Jak informuje Daimler - w przeciwieństwie do pełnowartościowego pojazdu napędzanego wodorem z małym akumulatorem buforowym, eCitaro Fuel Cell znacznie lepiej radzi sobie również z całkowitym i użytecznym magazynowaniem energii odzyskanej podczas hamowania poprzez rekuperację w dużych akumulatorach. Wreszcie, ogromna pojemność baterii wynosząca maksymalnie 392 kWh w autobusie przegubowym umożliwia również wykorzystanie dużej mocy napędowej na dłuższych dystansach – na przykład w terenie górzystym – bez konieczności pracy ogniwa paliwowego w szczycie, czyli w nieefektywnym zakresie mocy.
Do tego dzięki korzystnemu rozkładowi masy akumulatorów i ogniw paliwowych technologia ta umożliwia przewożenie dużej liczby pasażerów. Ze względu na duży zasięg nie przewiduje się ładowania okazjonalnego na trasie; ładowanie odbywa się tylko przez wtyczkę w zajezdni.
Przed seryjną produkcją
Przed rozpoczęciem produkcji seryjnej, w czerwcu eCitaro Fuel Cell musiało przejść liczne testy wytrzymałościowe i funkcjonalne. Skupiono się w szczególności na nowym ogniwie paliwowym i systemie wodorowym. Zbiorniki wodoru zostały już przetestowane pod kątem odporności na ogień, uderzenia i temperaturę zgodnie z nową normą UN ECE R 134. Wszystkie komponenty, a także system mocowania na dachu, zostały poddane testom wibracyjnym i obciążeniowym w celu symulacji uderzenia. Nowy system zarządzania temperaturą, który z zyskiem wykorzystuje ciepło wejściowe z ogniwa paliwowego, przeszedł szeroko zakrojone testy laboratoryjne i praktyczne w ekstremalnie gorących i ekstremalnie zimnych środowiskach. Nowe komponenty ogniwa paliwowego eCitaro pomyślnie przeszły wszystkie testy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Oprócz nowego ogniwa paliwowego eCitaro, Daimler Buses zaprezentuje na targach GPTS 2023 swoje portfolio usług dla autobusów elektrycznych. Eksperci doradzają klientom w przejściu na elektromobilność, a nawet zapewniają infrastrukturę do ładowania, zarządzanie ładowaniem i zarządzanie flotą na żądanie. Szczególnie w przypadku eksploatacji autobusów elektrycznych analiza danych eksploatacyjnych autobusów w celu optymalizacji efektywności ekonomicznej odgrywa coraz ważniejszą rolę. Daimler Buses jest zatem jednym z pierwszych producentów pojazdów w Europie, który oferuje wirtualny interfejs danych TiGR, interfejs do zdalnego monitorowania autobusów zgodnie z uniwersalnym, międzynarodowym standardem zdefiniowanym przez ITxPT. Dzięki temu operatorzy transportowi posiadający floty mieszane mogą korzystać z jednolitej bazy danych dla całej floty.
W celu kompleksowej analizy danych eksploatacyjnych autobusu, Daimler poleca też portal Omniplus On, który oferuje liczne funkcje - od monitorowania zużycia energii po zdalną diagnostykę w czasie rzeczywistym dzięki usłudze Omniplus On Uptime pro. Dzięki nowym interfejsom Omniplus eProcurement własne systemy ERP klientów c być połączony z Omniplus eShop, co znacznie ułatwia zakup części zamiennych. Bogatą ofertę Omniplus uzupełniają szkolenia i kontrakty serwisowe.
Trochę techniki
Poniżej podstawowe dane techniczne Mercedes-Benz eCitaro G Fuel Cell z całkowicie elektrycznym napędem:
- Długość/szerokość/wysokość: 18125/2550/3400 mm
- Pojemność pasażerska: maks. 130+1
- Wodór: 6 zbiorników H2
- Napęd: dwa elektryczne silniki w piastach kół, 2 x 125 kW / 2 x 485 Nm;
- Baterie: cztery akumulatory NMC 3 każdy o pojemności 98 kWh
- Układ drzwi: 2-2-2-0
- Dodatkowe wyposażenie: reflektory LED, asystent skrętu, asystent hamowania,