Mercedes i Solaris z ofertami na przegubowe elektryki w Zielonej Górze
MZK Zielona Góra wczoraj otworzyło oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych solowych (o czym pisaliśmy w InfoBusie), a dziś przyszedł czas na oferty w przetargu na 4 elektryczne przegubowce.
Mercedes vs Solaris
Najpierw jednak przypomnijmy za co wykonawcy będą punktowani. MZK zamierza przyznawać punkty wykonawcom w czterech kryteriach:
- ceny (60%),
- gwarancji (15%),
- zużycia energii elektrycznej autobusu wg SORT 2 poniżej 1 kWh/km (15%),
- warunkach technicznych (10%).
Z kolei w kryteriach technicznych MZK premiuje:
- sterowane elektrycznie lusterka boczne – 2 pkt,
- dzielona przednia szyba – 2 pkt,
- wentylowany fotel kierowcy – 2 pkt,
- osobna klapka na gniazdo Combo 2 w przedniej masce – 2 pkt,
- zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia zasilania silnika trakcyjnego – 2 pkt.
W dniu dzisiejszym do zamawiającego wpłynęły dwie oferty. Przegubowe autobusy elektryczne chcą dostarczyć:
- EvoBus Polska Sp. z o.o. – cena 14 695 764,43 PLN,
- Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. – cena 16 964 160,00 PLN.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
MZK ma przygotowane na zakup 4 przegubowych elektryków sumę 17 220 000,00 PLN. Oznacza to, że obie oferty mieszczą się w szacunkach zamawiającego, jednak to Mercedes jest bliżej zwycięstwa. Czyżby eCitaro G miało trafić do kolejnego polskiego miasta? Czekamy na rozstrzygnięcie przetargu.
Przegubowe elektryki
Przegubowe elektryki dla Zielonej Góry mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi od 320 do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc uzyskana ma być nie mniejsza niż 240 kW. Układ napędowy powinien być wyposażony w system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji. Energia elektryczna będzie magazynowana w akumulatorach (high power), które będą ładowane z ładowarek istniejących u zamawiającego na zajezdni (ładowanie wolne mocą od 40 kW do 120 kW) i na pętlach (ładowanie szybkie od 200 kW do 400 kW). Ładowanie baterii ma się odbywać poprzez złącze typu „plug in” – gniazdo CCS Combo 2 umiejscowione w tylnej części z ładowarki zewnętrznej. Z kolei szybkie ładowanie realizowane będzie przez tzw. pantograf odwrócony zamontowany na maszcie i opuszczany na szyny umiejscowione w tylnej części pojazdu. Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będą zamontowane siedzenia o budowie modułowej montowane bezwzględnie wszędzie tam gdzie jest to technicznie możliwe do ścian bocznych autobusu, wykonane z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu, z uchwytami od strony przejścia. Miejsce pracy kierowcy to kabina zabudowana z oszklonymi odpornymi na uderzenia drzwiami – bezpieczna szyba wandaloodporna z otworami umożliwiającymi prowadzenie rozmowy kierowca-pasażer zamykanymi na zamek zatrzaskowy. Jedno skrzydło drzwi I powinno stanowić osobne wejście do kabiny kierowcy – to znaczy kabina powinna być oddzielona od przedziału pasażerskiego w taki sposób, aby obejmowała jedną połówkę pierwszych drzwi. System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne wykonane w oparciu o diody wysokiej jaskrawości, w kolorze ultra białym. W środku autobusów znajdą się trzy rodzaje tablic:
- tablice wewnętrzne podsufitowe - monitor LCD o przekątnej minimum 22 cali, zabezpieczony szybą wandaloodporną z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia przeznaczony do emisji przekazu informacyjnego (materiałów promocyjnych MZK),
- wyświetlacze wewnętrzne, tzw. podsufitowe – mają wyświetlać m.in. - oznaczenie linii, kierunek jazdy, przebieg trasy (ulice, na których znajdują się przystanki) prezentowany w sekwencji płynącej,
- tablice wewnętrzne boczne - przeznaczone do prezentowania informacji o trasie obsługiwanej linii. Funkcję tablicy ma pełnić monitor LCD zabezpieczony hartowaną szybą wandaloodporną, z automatyczną regulacją jasności w zależności od natężenia oświetlenia, o przekątnej minimum 38 cali.