Mercedes – druga siła w MPK Lublin
infobus
28.09.2009 21:29
Mercedes – druga siła w MPK Lublin
Początek roku 2009 zapowiadał spore zmiany w komunikacji miejskiej dla mieszkańców Lublina. 9 stycznia MPK ogłosiło przetarg na 30 nowych, niskopodłogowych autobusów w tym 20 solowych oraz 10 przegubowych. Po ostatnich zakupach (w 2008 roku MPK Lublin nabyło 20 Solarisów U12) oraz okazyjnym zakupie dwóch Mercedesów Conecto, można było się spodziewać ostrej rywalizacji między dwiema firmami – Solaris Bus &Coach S. A. i Evobus Polska. W tym przetargu, lepsza okazała się oferta drugiego producenta, który zaoferował dostawę autobusów za 33 mln 838 tys. 967 zł, podczas gdy bolechowska fabryka oferowała autobusy za 33 mln 985 tys. 516 zł. Ostateczną umowę podpisano 26 marca.
Po długich miesiącach oczekiwania, 22 lipca do Lublina przyjechały pierwsze solowe mercedesy Conecto. Dosyć nietypowa była ich podróż, ponieważ autobusy przyjechały prosto z Turcji, bez wizyty w siedzibie Evobus Polska. Oznaczało to, że reszta prac przy pojazdach będzie się odbywała w zajezdni MPK Lublin. Autobusy zostały wyposażone w system informacji pasażerskiej Pixela, w tym system zapowiedzi przystanków i monitoring przestrzeni pasażerskiej wraz z kamerą cofania.
7 sierpnia na linie wyjechało pierwsze osiem Mercedesów. Już pierwszego dnia pasażerowie bardzo chwalili sobie komfort jazdy, dzięki miękkim siedzeniom i dobremu wyciszeniu, oraz przestronność wnętrza. Osoby starsze nie miały problemu z podróżowaniem dzięki sporej liczbie miejsc siedzących dostępnych bezstopniowo. Kierowcy zachwalają dynamiczny silnik Mercedesa oraz komfort stanowiska pracy. Oprócz zalet, pierwszego dnia można było dostrzec poważną wadę, mianowicie słabą wentylacje. Odbywa się ona przez małe uchylne okna, co w przypadku dwóch pierwszych pojazdów (zakupionych okazyjnie pod koniec 2008 roku), wyposażonych w klimatyzacje jest jeszcze do przyjęcia. Jak na razie, po ponad miesięcznej eksploatacji, kierowcy oraz pasażerowie mają bardzo dobre zdanie o nowo zakupionych autobusach.
Druga partia, tym razem przegubowych Mercedesów, dotarła do Lublina 11 września. Oficjalnie zaprezentowano je mieszkańcom dzień później, podczas dnia otwartego MPK. Tu niestety pojawiły się pierwsze słowa krytyki, które padały szczególnie pod kierunkiem przejścia w przegubie oraz członu B. Uwagę przykuły też siedzenia naprzeciwko III drzwi, w miejscu których według przetargu powinna być wydzielona przestrzeń z miejscami stojącymi. Jak się okazało to nie był koniec niespodzianek. 22 września, gdy Conecto G wyjechały na ulice, pasażerowie doznali szoku. Pomimo informacji w prasie, dopiero tuż przed wejściem do autobusu zauważyli, że tylko I oraz II drzwi otwiera kierowca. Pozostałe są otwierane przez pasażerów za pomocą guzika umieszczonego tuż przy drzwiach. Równie kłopotliwe, co wsiadanie, jest wysiadanie z pojazdów lecz tu dla zmylenia pasażerów, drzwi otwiera się za pomocą guzika z napisem… STOP. Jak się okazało, kierowca nie ma możliwości przełączenia tak, aby wszystkie drzwi były sterowane z kabiny lub za pomocą guzika. Rozwiązanie to budzi kontrowersje, ponieważ jest niezgodne ze specyfikacją przetargu. Dodatkowo, drzwi w członie B zostały wyposażone w fotokomórki które w połączeniu z ludzką niewiedzą i ignorancją, przysparzają sporo problemów kierowcom oraz pasażerom czekającym na opóźnione autobusy.
Należy zaznaczyć, iż park taborowy największego lubelskiego przewoźnika jest odmładzany zaledwie od zeszłego roku. Po wieloletnich zaniedbaniach zakupów nowych pojazdów, a jedynie doraźnym łataniu taboru używanymi pojazdami, są to drugie tak poważne zakupy lubelskiego MPK. W zeszłym roku zakup objął 20 sztuk krótkich Solarisów Urbino12. Tegoroczny zakup, stawia markę Mercedesa jako drugą co do znaczenia dla lubelskiego MPK, tuż po nieistniejącym już Jelczu. Na chwilę obecną MPK dysponuje 19 szt., używanych Mercedesów O405N2 (w tym trzema 10,5m), 2 szt. Mercedesami O405N CNG (pojazdy obecnie odstawione z powodu wycofywania się przewoźnika z projektu CNG), 22 szt. Mercedesów Conecto LF oraz 10 szt. przegubowych Conecto G.