Mercedes bije ceną Solarisa i MAN-a w przetargu MPK-Łódź na 52 autobusy
24 maja Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Łodzi otworzyło oferty w przetarg na najem 52 fabrycznie nowych autobusów przegubowych klasy MEGA wraz z serwisem.
O wadze tego zamówienia świadczy fakt pojawienia się wielkiej trójki dostawców miejskiego taboru w Polsce. Wygrana w Łodzi to krok w kierunku znacznego zwiększenia udziału w polskim rynku, na co „chrapkę” ma zarówno MAN, ale przede wszystkim Mercedes. I to widać po dzisiejszych cenach, jakie uzyskało MPK. W tej sytuacji spodziewamy się powrotu Mercedesa do floty MPK i debiutu nowej generacji Conecto w łódzkich barwach.
Trzy oferty
Najnowsze zamówienie obejmuje: dostawy w formie najmu na okres 10 lat 52 sztuk nowych autobusów przegubowych niskopodłogowych klasy MEGA udzielenie uprawnień Autoryzowanej Stacji Obsługi (ASO) w zakresie obsługi i napraw dostarczonych autobusów przez okres równy okresowi najmu, tj. 10 lat utrzymywanie w stanie przydatności do użytkowania przez cały okres najmu, które wykonawca zlecać będzie zamawiającemu dokonanie odpłatnej dostawy wyposażenia warsztatowego przeszkolenie pracowników przekazanie dokumentacji technicznej i oprogramowania.
Dzisiaj swoje propozycje złożyły trzy konsorcja
- EvoBus Polska i PEKAO LEASING na sumę 193.933.466,30 PLN brutto / 157 669 484 z autobusami Mercedes-Benz Conecto G z jednostkową ceną dzierżawy 3.032.105 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach i Millennium LEASING na sumę 231.676.543,73 PLN brutto / 188 354 913 z autobusami Urbino 18 z jednostkową ceną dzierżawy 3.622.209 PLN netto;
- MAN Truck & Bus Polska i PKO Leasing na sumę 224.584.704,93 PLN brutto / 182.589.190 PLN netto z autobusami MAN Lion`s City G z jednostkową ceną dzierżawy 3.511.330 PLN netto.
Teraz komisja przetargowa oceni złożone propozycje według trzech kryteriów:
- parametry techniczno-użytkowe / Waga: 10
- parametry ekologiczne / Waga: 10
- cena / Waga: 80
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przy wadze kryterium cenowego na poziomie 80% w zasadzie już można powiedzieć, że to Mercedes wygrał ten kontrakt i w takim dobrym stylu wróci do tabor MPK-Łódź z autobusami nowej generacji Conecto G. Poczekajmy jednak jeszcze na efekt prac komisji, pamiętając, że budżet operatora na ten cel wynosił 184.894.338,00 zł brutto. To oznacza, że wszystkie oferty przekroczyły kwotę, jaką zamawiający zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia - także ta najtańsza o ok 9 mln zł. Natomiast przy takiej różnicy pomiędzy propozycją Mercedesa, a pozostałymi dwiema ofertami (ok 31 mln zł między EvoBus a MAN), ciężko założyć, że przy ponowionym przetargu byłoby taniej.
Jeżeli MPK-Łódź wybierze tę ofertę, to nowe autobusy przyjadą do miasta na przełomie 2022 i 2023 r. Zostaną one rozdysponowane między dwiema zajezdniami autobusowymi – Limanowskiego i Nowe Sady.
Element ekologiczny
Podobnie jak w przypadku wcześniejszego zamówienia dodatkowo punktowany będzie moduł z miękką hybrydą, co znaczy, że przewoźnik stawia na ekologiczne rozwiązania. System „mild hybrid” to rozwinięcie technologii rekuperacyjnej wykorzystującej energię wytwarzaną w czasie hamowania. W nowych pojazdach znajdzie się m.in.: elektroniczny system informacji pasażerskiej (tablice informacyjne, urządzenia głośnomówiące), autokomputer, cyfrowy system rejestracji obrazu, system automatycznego zliczania pasażerów, automat do sprzedaży biletów w pojazdach, system informacji wizualnej. Autobusy mają mieć możliwość przewozu minimum 135 pasażerów, w tym 38 na miejscach siedzących.
Przypomnijmy, że w styczniu MPK-Łódź rozpoczęło odbiór poprzedniego dużego kontraktu na nowe autobusy (także w formie 10-letniego najmu), a dokładniej 51 pojazdów marki Solaris klas MAXI i MEGA. O przetargu na nie pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ.
Dzięki niemu na łódzkie ulice wyjechało 29 pierwszych w tym mieście autobusów hybrydowych - Solaris Urbino 12 mild hybrid. Pasażerowie mogą z nich korzystać na liniach 55, 80, 91 i 94. Oprócz nich MPK Łódź zakupiło 22 przegubowe autobusy Urbino 18 z silnikami diesla. Oba modele autobusów wyposażone są w klimatyzację, ale również w szereg nowoczesnych rozwiązań ułatwiających ich użytkowanie m.in. system monitorowania tzw. martwego pola prawej strony pojazdu. Dzięki ultradźwiękowym sensorom kierowca jest ostrzegany o pojawiających się obiektach, których nie widać w lusterkach. Dodatkowo wersje 12-metrowe mają system mild hybrid podczas hamowania generuje i magazynuje energię, a w trakcie przyspieszania pojazdu wspomaga pracę silnika spalinowego, co umożliwia oszczędności w zużyciu paliwa. Kontrakt z firmą Solaris, zakładający dziesięcioletni najem autobusów wraz z ich serwisowaniem, ma wartość ponad 113 mln złotych netto. Dzięki dotychczasowej wymianie taboru udało się już wyłączyć z eksploatacji ostatnie pojazdy z wysoką podłogą.
Na łódzkie ulice wyjechały także pierwsze pojazdy mild hybrid oraz całkowicie elektryczne Volvo 7900 Electric.