Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mercedes-Benz zaprezentuje autobus z napędem hybrydowym

infobus
23.05.2007 22:19

W II połowie 2007 r., Mercedes-Benz zaprezentuje prototyp autobusu z napędem hybrydowym, wyposażony w silnik Diesla i elektryczny. Będzie to przegubowy autobus miejski Citaro G. Andreas Renschler, członek zarządu DaimlerChrysler odpowiedzialny za Dział Ciężarówek i Autobusów, podkreślił że model ten dołączy do innych autobusów z tego typu napędem, wytwarzanych przez należące do koncernu spółki Orion i Mitsubishi Fuso. Renschler zaznaczył także, że skomplikowana technologia napędu hybrydowego nadal wymaga dofinansowania przy zakupie, pomimo że zużycie paliwa jest mniejsze nawet o 30%, niż przy napędzie konwencjonalnym. „Jeśli chcemy sprawić, że ta technologia, która jest do 1/3 droższa niż konwencjonalne napędy, była opłacalna, zarówno dla producentów, jak i przewoźników, musimy zyskać polityczne i społeczne wsparcie, np. poprzez dotacje lub w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.”- powiedział Renschler. W hybrydowym Citaro, silnik Diesla działa jak generator, wytwarzający energię elektryczną, kiedy jest to potrzebne. Energia elektryczna jest przechowywana w bezobsługowych, litowo-jonowych akumulatorach, zamontowanych na dachu autobusu. Także energia odzyskana w trakcie hamowania jest kierowana do akumulatorów. Napęd zapewniają autobusowi 4 silniki elektryczne zamontowane w piastach kół osi środkowej i tylnej. Standardowy dla Citaro, 12-litrowy silnik został zastąpiony znacznie mniejszą jednostką o pojemności 4,8 litra, która waży o ok. 550 kg mniej. Dzięki temu, mimo że autobus wyposażony został w kilka dodatkowych komponentów stosowanych przy napędach hybrydowych, jego masa własna jest tylko o 1 tonę większa, niż w przypadku standardowego Citaro. Ponieważ silnik Diesla nie napędza bezpośrednio pojazdu, nie musi być wyregulowany na osiągnięcie maksymalnej możliwej mocy, może więc pracować w sposób bardzo ekonomiczny i ekologiczny, w bardzo wąskim zakresie obrotów. Krzywa momentu obrotowego jest dostosowana do pracy przy stałych obrotach, optymalnie niskiej emisji spalin oraz jak najniższego zużycia paliwa. Pilotażowa produkcja hybrydowego Citaro rozpocznie się na początku 2008 r., a seryjna –w 2009 r.