Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mercedes-Benz Tourino – mały turysta już w Polsce!

infobus
11.01.2004 15:13

Podczas otwarcia Centrum Serwisowego EvoBus w Wolicy (patrz Otwarcie pierwszego Centrum Serwisowego EvoBus w Polsce) mieliśmy okazję zapoznać się z aż trzema premierowymi autobusami, które zostały po raz pierwszy pokazane publicznie podczas październikowych targów w Kortrijk. Wśród nich znalazł się turystyczny midibus Mercedes-Benz Tourino oraz przedstawiciele nowej rodziny Setry ComfortClass – S415 GT-HD i S416GT-HD (patrz Elegancja i ekonomia – nowa rodzina Setra ComfortClass 400 )

Zdaniem wielu obserwatorów, właśnie te pojazdy mają spore szanse odnieść sukces na trudnym, polskim rynku. Zdaniem prezesa spółki EvoBus Polska, Güntera Klemta – „autobusy serii ComfortClass oraz Tourino to bardzo interesująca i atrakcyjna oferta dla polskich klientów. Zakładam, że już pierwsze pojazdy tego typu trafią do klientów na wiosnę 2004 r. Mamy bardzo dobre doświadczenia płynące ze sprzedaży poprzedniej rodziny ComfortClass 300, natomiast wprowadzenie autobusu Mercedes-Benz Tourino to odpowiedź na sporą liczbę zapytań naszych klientów o mniejszy, bardziej ekonomiczny autokar.”

Mercedes-Benz TourinoMercedes-Benz TourinoMercedes-Benz Tourino

Mercedes-Benz TourinoMercedes-Benz Tourino – mały turysta

Przegląd wystawionych na terenie Centrum Serwisowego nowych konstrukcji rozpocznijmy od najmniejszego pojazdu, czyli Mercedesa-Benz Tourino o długości 9, 35 metra. T o pojazd o zupełnie nowej koncepcji, który stanowi na zachodnioeuropejskim rynku konkurencję dla skróconych, 10-metrowych wersji standardowo oferowanych autokarów. Jego przeznaczenie to obsługa mniejszych grup turystycznych, gdzie do tej pory często występowało zjawisko „gubienia” miejsc przy stosowaniu większych autokarów. Nowy model Mercedesa zapewnia przewoźnikowi ekonomiczne wykorzystanie każdego miejsca. Dzięki krótkiemu rozstawowi osi 4,68 metra, pojazd charakteryzuje się dobrymi parametrami manewrowymi (obrysowa średnica zawracania wynosi zaledwie 17,2-metra!), co predystynuje Tourino do obsługi tras przebiegających przez zwartą i zatłoczoną zabudowę miejską lub przez tereny górskie, gdzie np. może pełnić funkcję pojazdu obwożącego turystów zakwaterowanych w ski-centrach, po okolicznych atrakcjach. Ponadto mały Mercedes charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa (to efekt połączenia ekonomicznego silnika i niewielkiej masy całkowitej wynoszącej 12600 kg) oraz ograniczeniem kosztów serwisowych poprzez wydłużenie przebiegów międzyobsługowych do 60 000 km.

Zdaniem Güntera Klemta – cena Tourino będzie wyższa o około 20% niż cena Medio (który kosztuje obecnie około 130 tys. euro z maksymalną pojemnością 28 miejsc), czyli powinna oscylować w granicy około 156 000 euro.

Mercedes-Benz TourinoMercedes-Benz TourinoMercedes-Benz Tourino

Podpodłogowe bagażniki o pojemności 4,4 m3Stylistyka – klasa sama w sobie

Nowy midibus może zabrać w wersji trzygwiazdkowej na swój pokład 38 pasażerów, natomiast w opcji bardziej luksusowej (czterogwiazdkowej) ilość miejsc zostaje zmniejszona do 32 foteli. Dzięki wprowadzeniu nowego, niezależnego zawieszenia przedniej osi oraz usytuowaniu silnika za tylną osią (rzadkie rozwiązanie wśród pojazdów tej klasy), znacznie ograniczono poziom hałasu wnętrz i uzyskano komfort podróży zbliżony do oferowanego w rodzinie „wielkiej turystyki” Mercedes-Benz Travego.

Zadbano również o elegancki design Tourino, który bezpośrednio nawiązuje do jego większych braci z serii Travego.

Niemieckim stylistom udało się uniknąć wrażenia nadmiernej wysokości małego pojazdu, dodatkowo podkreślonej przez zamontowany po środku klimatyzator. Jaki efekt przynosi zachwianie tutaj proporcji, najlepiej widać w naszym kraju na przykładzie modelu Otoyol M29. Mercedes obronił się dzięki wprowadzeniu do bryły pojazdu elementów dodających jej dynamizmu. Do nich należy na pewno zaliczyć dużą panoramiczną szybę, charakterystyczny słupek B, który początkowo wznosi się prosto do góry, aby pod koniec mocnym, ale i płynnym łukiem połączyć się z linią dachu oraz zaokrąglone linie atrapy chłodnicy na przedniej ścianie, z wbudowanymi w dolny panel dodatkowymi halogenami. Ściana boczna jest ciekawie zakończona mocnym łukiem dolnej linii okien, co wraz z kształtem słupka B nadaje jej bardzo harmonijny wygląd.

Przednie wejście do autobusu Mercedes-Benz TourinoTylne wejście do autobusu Mercedes-Benz Tourino

Porównanie - przestrzeń pasażerska Mercedes-Benz TourinoPorównanie - przestrzeń pasażerska Mercedes-Benz Travego M

Przestrzeń pasażerska Tourino

Wejście do pojazdu umożliwiają dwoje jednoskrzydłowych drzwi o szerokości efektywnej 855 mm (przednie) i 800 mm (tylne). Wnętrze jest przestronne, z dominująca beżową kolorystyką i nie występuję tutaj w odróżnieniu od wielu pojazdów tej klasy, poczucie wszechogarniającej ciasnoty. Natomiast osoby o wzroście powyżej 194 cm będą zmuszone do przyjęcia lekko zgarbionej sylwetki. Nie występują specjalne problemy z ulokowaniem bagażu podręcznego na półkach podsufitowych – mają one podobną wielkość, jak w autokarach o większych gabarytach. Natomiast na pozostały bagaż przewidziano miejsce w podpodłogowych bagażnikach o pojemności 4,4 m3.

Jak już wspomnieliśmy, Tourino zabiera na swój pokład od 32 do 38 osób (plus kierowca i pilot), co przekłada się na wielkość odstępów pomiędzy fotelami, które mogą wynosić od 680 do 900 mm. Pasażerowie zajmują miejsca w fotelach serii CRX o szerokości siedzenia 400 mm, regulowanych pionowo, które w zależności od wymagań klienta mogą zostać wyposażone we wszelkie udogodnienia, jak: podnóżki, siatki, stoliki, popielniczki, itd. Każdy ma do swojej dyspozycji panel wbudowany w spód półki na bagaż podręczny, który zapewnia indywidualne oświetlenie, nagłośnienie, nawiew oraz możliwość wezwania obsługi. Ten element akurat nie zachwyca swoim wyglądem, ale skutecznie pełni swoją funkcję. Na specjalne życzenie zamawiającego można zamontować we wnętrzu pojazdu toaletę chemiczną (na zwisie tylnym), na co trzeba „poświęcić” przestrzeń zajmowaną przez cztery siedzenia.

Odpowiednią cyrkulację powietrza zapewnia naddachowy klimatyzator o mocy 22 kW z elektronicznym termostatem, który można zaprogramować oddzielnie dla kabiny kierowcy i dla pasażerów. Dodatkowo można uchylić klapę luku dachowego (sterowaną elektrycznie), który służy również jako wyjście awaryjne. System ogrzewania zapewnia ulokowany z przodu podgrzewacz firmy Webasto (wraz ze sterownikiem) oraz konwektorowe grzejniki ulokowane wzdłuż bocznych ścian.

Tourino oferuje również swoim pasażerom, jako wyposażenie opcjonalne, system audio-video z płaskim, elektrycznie wysuwającym się ekranem LCD, zlokalizowanym pod sufitem w przedniej części pojazdu.

Porównanie - deska rozdzielcza Mercedes-Benz TourinoPorównanie - deska rozdzielcza Mercedes-Benz Travego

Sprytny podręczny schowek dla kierowcyIndywidualny panel zawierający nadmuch, nagłośnienie, przycisk wzywający obsługę i oświetlenie

Coś dla kierowców

Tourino oferuje kierowcom w pełni regulowany i obracany fotel firmy Grammer z podłokietnikami, ergonomicznie zaplanowaną deskę rozdzielczą (przypominającą tylko kształtem kokpit z Travego) oraz dobrą widoczność przez dużą, przednią szybę oraz przeniesione z większych autokarów boczne lustra.

Egzemplarz wystawiony w Wolicy wyposażono w 6-cylindrowy silnik OM 906 Euro 3 o mocy 185 kW (245 KM) o pojemności 6370 cm3 i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 900 Nm przy 1200 obr./min. Dostępna jest również mocniejsza jednostka o mocy 205 kW (280 KM). Moment napędowy jest przekazywany na oś tylną poprzez 6-stopniową, mechaniczną skrzynię biegów Mercedes-Benz G85-6, zintegrowaną z kompaktowym retarderem Voith R123. Klienci mogą wybrać również jeden z trzech tylnych mostów o przełożeniach: 3,63, 3,909 (standard) i 4,3, co umożliwia optymalne dostosowanie układu napędowego do warunków, w jakich ma pracować autobus.

W trosce o bezpieczeństwo podróżujących autobusem osób, do midibusa wprowadzono tarczowe mechanizmy hamulców na wszystkich osiach, które są uruchamiane przez elektroniczny system hamulcowy EBS, zintegrowany z układami ABS/ASR.

Mercedes-Benz Citaro MÜMercedes-Benz Travego M 16 RHD

Inne tegoroczne premiery Mercedes-Benz

Podczas targów w Kortrijk niemiecki producent zaprezentował jeszcze kilka nowych rozwiązań konstrukcyjnych, które możemy podzielić na dwie podstawowe grypy. Pierwsza to autobusy tzw. pośredniej długości, na które powstał znaczny popyt w wyniku wprowadzenia nowej d yrektywy UE 2002/7/CE, która dopuszcza do swobodnego ruchu pojazdy dłuższe niż 12 metrów, w tym autobusy dwuosiowe o długości do 13,5 metra. I tutaj Mercedes-Benz pokazał na belgijskiej wystawie trzy modele: podmiejską, dwuosiową odmianę Citaro MÜ o długości 13,01 metra o standardowej liczbie 48 miejsc siedzących (o 4 więcej niż w wersji 12-metrowej), trzyosiowy autokar Travego M 16 RHD o długości 12,82 metra i pojemności 53 miejsc pasażerskich (o 4 więcej niż w wersji 12-metrowej – standard trzygwiazdkowy), a o którym pisaliśmy szerzej przy okazji październikowego Tour Salonu 2003 w Poznaniu oraz trzyosiowy autobus turystyczny Tourismo M o długości 12,8 metra, również dysponujący 2 rzędami siedzeń więcej, niż jego 12-metrowy odpowiednik.

Mercedes-Benz Citaro CNGMercedes-Benz Citaro CNG

Druga grupa to pojazdy przeznaczone do obsługi miejskich linii komunikacyjnych, które zostały dostosowane do zasilania gazem ziemnym (CNG). I tutaj pokazano 12-metrowy niskopodłogowy autobus Citaro o pojemności 80 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących, którego seryjną produkcję uruchomiono na początku br. W jego układzie napędowym można zastosować leżący, 6-cylindowy silnik M447 hLAG w dwóch wersjach: o mocy 185 kW (250 KM) lub o mocy 240 kW (326 KM), który spełnia z powodzeniem normę Euro 4. Jednostka ta wyposażona jest w elektroniczny czujnik składu mieszanki, który zapewnia odpowiednią proporcją wprowadzanego do układu powietrza oraz gazu ziemnego i tym samym wpływa na efektywną pracę silnika i odpowiednio niski poziom wydalanych spalin. Źródło zasilania stanowi gaz ziemny pod ciśnieniem 200 bar, który jest magazynowany w 5 kompozytowych butlach o łącznej pojemności 950 l. Pięć tego typu pojazdów zakupiło w tym roku przedsiębiorstwo Regionalbus GmbH z siedzibą w Mühlhausen (północna Turyngia). Niemiecki przewoźnik, odpowiedzialny za komunikację w rejonie Unstrut-Hanich i Kyffhäuser, posiada w swoim taborze obecnie 100 autobusów, w tym 24 zasilane sprężonym gazem ziemnym.

Mercedes-Benz Sprinter NGTMercedes-Benz Sprinter NGTMercedes-Benz Sprinter NGT - pod tylnym rzędem siedzeń został zabudowany zbiornik z gazem

Drugi zaprezentowany w Kortrijk ekologiczny pojazd to miejski minibus Sprinter NGT o masie całkowitej 4,6 t, przeznaczony do obsługi zwartych obszarów o ograniczonej możliwości wprowadzenia tam innych środków komunikacji, np. może on przewozić pasażerów w ramach zespołów zabytków czy też realizować komunikację na terenie targów. Autobus wyposażono w 4-cylindrowy silnik M111 E23G o mocy 95 kW (129 KM) przy 5400 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym wynoszącym 185 Nm od 3300 do 4500 obr./min. Pojemność zlokalizowanego pod tylnym rzędem siedzeń zbiornika z gazem umożliwia na przejechanie ok. 200 km. Niskopodłogowe Sprintery występują w dwóch podstawowych wersjach gabarytowych – pierwsza zawierająca modele 411, 413, 414NGT i 416 o masie całkowitej 4,6 t może maksymalnie przewieźć 24 pasażerów, w tym 10 na miejscach siedzących. Natomiast druga, większa opcja opiera się na ostatnio wprowadzonym do produkcji minibusie Sprinter 616 o masie całkowitej 6,3 t i maksymalnej pojemności 35 pasażerów, w tym 13 lub 16 (w zależności od życzenia klienta) na miejscach siedzących.

Generalnie pod względem funkcjonalnym, minibusy bazujące na furgonie Mercedes-Benz Sprinter występują w czterech odmianach, różniących się od siebie zastosowanym wyposażeniem i oferowanym komfortem. I tak, mamy następujące wersje: Classic (przeznaczoną dla przewozów turystycznych i międzymiastowej komunikacji), Eco (głównie do przewozów szkolnych), Shuttle (głównie do przewozów osób niepełnosprawnych) i Low-floor (dla miejskiej komunikacji). Mogą one przewozić od 7 osób (opcja Shuttle) do maksymalnie 35 pasażerów w wersji o masie całkowitej 6,3 t (Sprinter 616).

Najnowszy produkt producenta z Mannheim - Mercedes-Benz Tourino