Mercedes-Benz Sprinter z systemem ECO-Start

infobus
05.09.2007 23:16

System ECO-Start umożliwia ograniczenie zużycia paliwa poprzez wyłączanie silnika przy dłuższej bezczynności. Fot. DaimlerChrysler

Silnik, który nie pracuje, nie potrzebuje paliwa. To banalne stwierdzenie pomaga Sprinterowi z najnowszym systemem ECO-Start oszczędzać paliwo i w ten sposób zmniejszać zanieczyszczenie środowiska. Jeśli samochód pozostaje bez ruchu z silnikiem na biegu jałowym przez dłużej niż trzy sekundy, silnik automatycznie wyłącza się. Gdy tylko kierowca wciśnie z powrotem pedał sprzęgła, silnik ponownie zaczyna działać. Potencjał oszczędzania paliwa jest znaczący: w niektórych przypadkach, w zależności od natężenia ruchu drogowego oraz sposobu jazdy, oszczędności mogą wynieść do 20% (średnio 5-8%). System najlepiej sprawdza się w warunkach miejskich, gdzie dochodzi do częstych zatrzymań w korkach czy na światłach. Nowoczesna technologia pozwala zwiększyć bezpieczeństwo eksploatacji takiego pojazdu. Kiedy samochód zaczyna poruszać się (np. zaczyna się staczać) silnik również rozpoczyna swoją pracę, zapewniając włączenie systemu wspomagania kierownicy oraz hamulców. W innych przypadkach silnik nie rozpocznie pracy, dopóki pedał sprzęgła nie będzie całkowicie wciśnięty. Jeśli poziom mocy akumulatora jest niski, bądź próba startu silnika była nieudana, ECO-Start automatycznie wyłącza się. Dodatkowo, systemy bezpieczeństwa sprawdzają, czy pokrywa silnika jest zamknięta, aby nikt nie został zaskoczony, gdy silnik nagle rozpocznie pracę. Kierowca może również własnoręcznie wyłączyć system poprzez naciśnięcie przycisku kontrolnego. Aby uniknąć startów przy zbyt zimnym lub przegrzanym silniku, system działa tylko w temperaturze pomiędzy 40°C a 100°C. Komfort jazdy kierowcy jest również brany pod uwagę: kiedy temperatura na zewnątrz osiąga poziom poniżej zera, silnik nie wyłącza się. ECO-Start jest już dostępny na całym świecie, również w Polsce, dla wszystkich modeli Mercedes-Benz Sprinter z silnikami Diesla i manualną skrzynią biegów. W Polsce ten system zapewniający ekonomikę eksploatacji i dbałość o środowisko kosztuje zaledwie 672 zł.