Mercedes-Benz Sprinter ma 20 lat!
Światowy numer 1 wśród pojazdów użytkowych świętuje w tymroku 20. urodziny.
Z tej okazji w fabryce modelu w Düsseldorfie zebrało sięponad 250 gości, w tym pracownicy z sześciu zakładów produkujących Sprinterarozmieszczonych na całym świecie – nie tylko w Niemczech, ale i w Argentynie,Chinach, Rosji oraz USA. Od chwili uruchomienia produkcji w 1995 r. Sprinterznalazł ponad 2,9 mln nabywców w ponad 130 krajach.- ?Wprowadzając Sprintera narynek, stworzyliśmy prawdziwą ikonę. Sprinter dał początek nowej klasie dużychsamochodów dostawczych, dał jej swoją nazwę i do dziś ją kształtuje? -powiedział dr Dieter Zetsche, Prezes Zarządu Daimler AG i szef Mercedes-BenzCars podczas uroczystości.
Volker Mornhinweg, odpowiedzialny za dział samochodówdostawczych, dodał: ?Sprinter to jeden z najpopularniejszych modeli użytkowychi bestseller w portfolio produktów Daimlera. Spodziewamy się, że w 2015 r. poraz kolejny pobije rekord sprzedaży. Tymczasem z sukcesami kontynuujemy pracenad następną generacją modelu?.
Sprinter bije rekordy
Mercedes-Benz Sprinter należy do klasowych bestsellerów – w2014 roku na całym świecie znalazł rekordową liczbę ponad 186 tys. nabywców (wtym ponad 3.000 w Polsce), o 12% więcej niż w 2013, a jego sprzedaż wciążrośnie. Od stycznia do czerwca br. oddział Mercedes-Benz Vans dostarczyłłącznie 89,5 tys. egzemplarzy modelu (+4%), spośród czego ponad 1500egzemplarzy znalazło nabywców w Polsce. Utrzymujący się w ostatnich miesiącachwysoki popyt, notowany przede wszystkim w Europie i USA, pozwala skuteczniewykorzystywać moce przerobowe niemieckich fabryk w Düsseldorfie i Ludwigsfelde.Aby nadążyć z produkcją, w obu zakładach wprowadzono dodatkowe zmiany ipracujące soboty.
Volker Mornhinweg: „Nasz bestseller cieszy sięniesłabnącym powodzeniem. Pełne wykorzystanie mocy przerobowych naszych fabrykidowodzi, że klienci są ze Sprintera całkowicie zadowoleni. Przy tej dynamicesprzedaży pobijemy w tym roku kolejny rekord sprzedaży modelu”.
Przepis na sukces
Wprowadzając Sprintera na rynek w 1995 r., Mercedes-BenzVans zareagował na zmieniające się czasy i potrzeby nabywców. Zarówno na etapieprojektowania, jak i produkcji ustanowiono wysokie standardy jakościowe.Efektem była prawdziwa rewolucja wśród aut użytkowych – zbudowano samochód odynamicznych rysach, dostępny w ponad 1000 wariantów, z wydajnym silnikami,wzorowym wyposażeniem z zakresu bezpieczeństwa i perfekcyjnie ergonomicznymkokpitem. Ta innowacyjna koncepcja, wysoka jakość produktu i satysfakcjaklientów z miejsca zapewniły Sprinterowi rynkowe powodzenie, a nazwa modeluszybko stała się synonimem całej klasy pojazdów użytkowych o dopuszczalnejmasie całkowitej do 5 ton – i pozostaje nim do dziś.
Dodatkowy impuls do zwiększenia sprzedaży nowego modelupochodził od rozwijających się firm z branży kurierskiej – ich kierowcy bezproblemów pokonywali Sprinterami znaczne przebiegi. Poza niezawodnością i dużąprzestrzenią ładunkową, projektanci nowego użytkowego Mercedesa skupili się najeszcze jednym aspekcie: wygodzie kierowcy. Funkcjonalny kokpit łączył typowądla Mercedesów łatwość obsługi z wyposażeniem, które dotychczas zarezerwowanebyło wyłącznie dla aut osobowych.
Pełne obłożenie
Do sukcesu Sprintera znacznie przyczyniły się zakłady wDüsseldorfie, w których pracuje 6500 osób. Pochodzi stąd około 65% całejprodukcji modelu. Dziennie bramy fabryki opuszcza ponad 725 Sprinterów. Abyzaspokoić wysoki popyt, obecnie ich montaż odbywa się również w soboty.
Sprinter powstaje w Düsseldorfie od 20 lat. Krótko pouruchomieniu produkcji, w 1996 roku, z linii produkcyjnej zjechał 100-tysięcznyegzemplarz. Stale unowocześniana fabryka od 2006 r. wytwarza drugą generacjęmodelu, a od 2013 – jej zmodernizowaną wersję. Łącznie, przez 20 lat w Nadreniizbudowano 2,4 mln Sprinterów. Dziś ten ekonomiczny i bezpieczny, funkcjonalny ikomfortowy samochód bije kolejne rekordy popularności.
W Ludwigsfelde od 2006 r.
Aby poradzić sobie ze zwiększeniem wolumenu produkcji przyokazji wprowadzenia nowej generacji Sprintera, w 2006 r. uruchomiono wNiemczech kolejną fabrykę modelu: wytwarzanie podwozi do zabudowy i pikapówrozpoczęto w zakładach Mercedes-Benz w Ludwigsfelde na południe od Berlina. Zzałogą liczącą około 2000 pracowników są one dziś jednym z największychpracodawców przemysłowych w Brandenburgii. W ub.r. produkcja wzrosła tu o 13%,do ponad 48,2 tys. sztuk. Ten pozytywny trend miał zresztą swoją kontynuację wostatnich miesiącach: moce przerobowe fabryki były i są wykorzystywane w bardzowysokim stopniu. Każdego dnia wyjeżdża stąd ponad 200 Sprinterów.
Produkcja Sprintera w Buenos Aires
Już w 1996 r. produkcję Sprintera uruchomiono w Ameryce Południowej.Od tamtej pory wytwarzany jest on w stolicy Argentyny – Buenos Aires. Od 2007r. bramy zakładów opuszczał zarówno oryginalny, jak i nowy Sprinter. Pięć latpóźniej fabryka otrzymała imię legendarnego kierowcy wyścigowego – ?CentroIndustrial Juan Manuel Fangio? i skoncentrowała się wyłącznie na wytwarzaniuaktualnej generacji modelu.
Około 1600 pracowników argentyńskich zakładów produkuje dlaklientów z Ameryki Południowej około 15 tys. Sprinterów rocznie. Łącznie, od1996 r. z taśm montażowych w Buenos Aires zjechało około 250 tys. egzemplarzyużytkowego Mercedesa.
Sprinter w Chinach i w Rosji
Od 2011 r. Sprinter jest również produkowany w Fuzhou wChinach. Zakłady Fujian Benz Automotive Ltd. zatrudniają około 1600 osób iwytwarzają trzy różne odmiany modelu z nadwoziami różnej długości i układemfoteli dopasowanym do potrzeb chińskiego rynku. Klienci poszukującyniezawodnego, bezpiecznego pojazdu do transportu pasażerskiego mają do wyboruwersje z 14, 17 lub 20 fotelami.
2 lata temu w Rosji swój renesans przeżyła pierwszageneracja Sprintera: jej montaż rozpoczęto wtedy w Niżnym Nowogrodzie, 100 kmna wschód od Moskwy. Mercedes-Benz Sprinter Classic powstaje tu na licencjiudzielonej firmie GAZ. W ub.r. model znalazł 6,7 tys. nabywców, co uczyniło gonajpopularniejszym użytkowym Mercedesem w Rosji, a Mercedes-Benz Vans zapewniłotytuł najpopularniejszej międzynarodowej marki na tamtym rynku.
Przyszłość: Sprinter w Charleston
Sprinter znajduje uznanie również w Ameryce Północnej. DoUSA i Kanady trafił jako pierwszy przedstawiciel europejskiej koncepcjisamochodu dostawczego. Klienci szybko docenili jego zalety: wysoką ładowność,niskie zużycie paliwa i dynamikę jazdy na równi z autami osobowymi. WkrótceSprinter ustanowił nowe standardy w swoim segmencie, a od 2001 r. jestmontowany przez firmę Freightliner, która sprzedaje go pod swoją marką oraz zlogo firmy Dodge.
W 2010 r. Sprinter pojawił się w USA również jakoMercedes-Benz – i od tamtej pory cieszy się dużym powodzeniem. W ub.r. pobiłnowy rekord sprzedaży, z wynikiem 25,8 tys. sprzedanych egzemplarzy. Tym samymStany Zjednoczone są drugim co do wielkości po rodzimych Niemczech rynkiemzbytu tego modelu.
Globalna strategia
Pod koniec 2014 r. dział Mercedes-Benz Vans zdefiniowałdługofalową strategię produkcji następcy Sprintera. Volker Mornhinweg: ?Takudany samochód jak Sprinter można produkować wyłącznie, gdy dysponuje sięnajlepszym zespołem. I właśnie taki mamy: nie tylko w Düsseldorfie, ale i wLudwigsfelde, González Catán, Fuzhou, Charleston oraz w Niżnym Nowogrodzie.Jeśli chodzi o następną generację modelu, szczególnie liczymy na Niemcy, gdziemieści się centrum kompetencji w zakresie globalnej produkcji – czyli naszafabryka w Düsseldorfie?.
W tym celu Mercedes-Benz Vans w modernizację obu niemieckichzakładów zainwestuje sumę 450 mln euro. Fundusze te wzmocnią ich długofalowąkonkurencyjność i przygotują do globalnej konkurencji w segmencie dużych autużytkowych. 300 mln euro pochłonie przebudowa nadwoziowni, lakierni imontażowni w fabryce Düsseldorfie. Poza tym będzie ona odgrywać jeszczebardziej kluczową rolę w światowej sieci produkcyjnej Mercedes-Benz – jakocentrum kompetencji w zakresie globalnej produkcji Sprintera. W zakładach wLudwigsfelde przeprowadzone zostaną inwestycje warte 150 mln euro.
Mercedes-Benz będzie wytwarzać kolejną generację modelurównież w USA. Na początku marca na lokalizację nowej fabryki wybranomiejscowość Charleston w Południowej Karolinie. W przyszłości pozwoli onazaopatrywać rosnący północnoamerykański rynek na znacznie bardziej korzystnychekonomicznie warunkach. Nie bez wpływu na lokalny popyt jest też pochodzenie?made in USA?. W najbliższych latach Mercedes-Benz zainwestuje w powstanienowych zakładów około 250 mln dolarów. Na powierzchni przekraczającej 800 tys.m kw. powstanie zupełnie nowa nadwoziownia, lakiernia i montażownia. Budowafabryki ma wystartować w przyszłym roku. Decyzja o produkcji Sprintera w USAwynika głównie ze spodziewanego w najbliższych latach, wysokiegozainteresowania segmentem dużych aut użytkowych w Ameryce Północnej. Dzisiaj zpowodu wysokich stawek celnych droga Sprintera za ocean jest wyjątkowo długa ikosztowna: egzemplarze na rynek amerykański są wytwarzane w Niemczech,następnie demontowane i powtórnie składane w USA.
Dieter Zetsche: ?Nasz Sprinter jest najlepszym przykłademstrategii wzrostu oddziału Mercedes-Benz. Za wytwarzanie modelu odpowiadamiędzynarodowa sieć produkcyjna, dostarczamy go do 130 krajów świata iplanujemy dalej wzmacniać naszą pozycję na istotnym rynku Ameryki Północnejdzięki planowanej fabryce w Charleston?.
„