Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mercedes-Benz i nowe silniki do autobusów

infobus
28.03.2012 20:46
W marcu br., w Stuttgarcie, Mercedes-Benz zaprezentował nową gamę silników do pojazdów użytkowych, które już dziś spełniają normę Euro 6. Mniejsze jednostki OM 936 i OM 470 dołączą do silnika OM 471 o pojemności 12,8 litra, który został pokazany w zeszłym roku. Ta konstrukcja już jest produkowana seryjnie i oferowana handlowo –m.in. w autobusach Mercedes-Benz Travego Edition 1. Pierwszy egzemplarz z tej prestiżowej serii właśnie odebrała szwedzka firma Lidbergs Buss AB. Teraz do generacji jednostek pod szyldem BlueEfficiency Euro 6 dołączy także seria mniejszych jednostek OM 93x. Obejmuje ona cztero- i sześciocylindrowe silniki OM 934 oraz OM 936 o pojemności od 5,1 do 7,7 litra osiągają moc od 115 kW (156 KM) do 260 kW (354 KM). W dłuższej perspektywie zastąpią one konstrukcje z serii 900, wprowadzonej w 1996 roku (dotychczas wyprodukowano niemal milion sztuk jednostek poprzedniej generacji). –„Nowe silniki wyznaczają standardy w swoich klasach. Są przyjazne środowisku, oszczędne, mocne i wytrzymałe – podkreśla Georg Weiberg, szef Truck Product Engineering Daimler Trucks. Szczególnie znacznie ma to w przypadku silników OM 93x, które mają być stosowane w autobusach miejskich i międzymiastowych oraz pojazdach dystrybucyjnych. Zdaniem producenta nowe jednostki odznaczają się niewielkim zapotrzebowaniem na paliwo, a długie okresy międzyprzeglądowe sprzyjają ograniczeniu ich kosztów serwisowania. Najnowocześniejsza technologia umożliwiła osiągnięcie wysokiej kultury pracy i spontanicznej reakcji na wciśnięcie pedału gazu. Jednym z kluczowych elementów konstrukcji jest system zmiennych faz rozrządu, po raz pierwszy zastosowany w silniku wysokoprężnym. –„W opracowanie nowych jednostek Mercedes-Benz OM 934 i OM 936 oraz produkujących je zakładów w Mannheim zainwestowaliśmy około 500 mln EUR – mówi Stefan Buchner, szef Global Powertrain, Procurement and Manufacturing Engineering Daimler Trucks. –I było warto: seria OM 93x to milowy krok w dziedzinie napędów średniotonażowych samochodów dystrybucyjnych. Doskonale nadaje się do pracy w zróżnicowanych warunkach, zarówno w ciężarówkach czy autobusach, jak i do zastosowań przemysłowych’. Nowe jednostki wykorzystują modułową koncepcję, w ramach której współdzielą liczne komponenty.
Nowe silniki MercedesaNowe silniki MercedesaNowe silniki Mercedesa 
Równolegle Mercedes-Benz pokazał nowy, 6-cylindowy silnik heavy-duty OM 470 o pojemności 10,7 litra i mocy od 240 kW (326 KM) do 315 kW (428 KM). Został on zbudowany w oparciu o rozwiązania znane z jednostki OM 471 (stosowanej obecnie w nowym Actrosie i Travego). Mimo niższej pojemności –10,7-litra zamiast 12 litrów –osiąga wydajność jednostki OM 457. Poza tym jest jeszcze bardziej wytrzymały i lżejszy, chociaż posiada osprzęt niezbędny do spełnienia normy emisji spalin Euro VI. System kontroli emisji spalin. składa się z technologii BlueTec z układem SCR, wykorzystującym płyn AdBlue. OM 470 wykorzystuje też system recyrkulacji spalin (EGR) z chłodnicą przeprojektowaną w celu redukcji masy jednostki. Silnik przeznaczony do montażu w autobusach i autokarach uzbrojony został w płaską, oszczędzającą miejsce miskę olejową. Ze względu na ograniczoną przestrzeń, inaczej zamontowano również elementy osprzętu. Wysoką kulturę pracy jednostki dodatkowo poprawiono przez zainstalowanie koła dwumasowego, zależnie od wersji. Nowa, rzędowa 'szóstka’ Mercedes-Benz OM 470, służąca do napędzania ciężarówek, dostępna jest w czterech odmianach: 326 KM (1700 Nm), 360 KM (1800 Nm), 394 KM (1900 Nm), 428 KM (2100 Nm). W autobusach miejskich stosowane będą dwa warianty jednostki: 360 KM (1700 Nm), 394 KM (1900 Nm). W autobusach pozamiejskich i turystycznych będą stosowane trzy wersje: 360 KM (1700 Nm), 394 KM (1900 Nm), 428 KM (2100 Nm)
W późniejszym czasie silniki trafią również do innych modeli i marek Daimler Trucks, w tym do modeli sprzedawanych na innych kontynentach, oraz do maszyn przemysłowych, użytkowanych poza drogami publicznymi. W Mannheim niebawem ruszy także produkcja jednostek dedykowanych do napędzania autobusów miejskich. Niemiecka fabryka funkcjonuje w oparciu o zasady 'fabryki synchronicznej’. Oznacza to, że trzy obszary (odlewanie, obróbka i montaż) działają w ramach zintegrowanego, ciągłego systemu produkcyjnego.  Fabryka została również połączona z globalną siecią zarządzania dostawcami.
Aktualniej w autobusach miejskich Mercedesa stosowane są dwa silniki spełniające normę Euro 5 / EEV. To Mercedes-Benz OM 906 hLA o pojemności 6,3-litra (leżący), Mercedes-Benz OM 926 LA o pojemności 7,2-litra (stojący) oraz Mercedes-Benz OM 457 (h)LA o pojemności 12 litrów  (leżący lub stojący).