Mercedes-Benz: Citaro na ogniwa paliwowe przejechały łącznie 1 milion km
Od 2003 r., 30 autobusów Mercedes-Benz Citaro zasilanych ogniwami paliwowymi jest eksploatowanych na ulicach wybranych miast Europy w ramach projektu CUTE, współfinansowanego przez Unię Europejską. Trzy kolejne od 2004 r. prowadzą codzienne przewozy na ulicach Australii. W tym czasie, wszystkie 33 pojazdy przepracowały łącznie 70 000 godzin, pokonując w tym czasie ponad 1 milion kilometrów. Wyposażone w zasilanie ogniwami paliwowymi Citaro przeszły tym samym test przekraczający wszelkie dotychczasowe próby pojazdów z tego typu napędem. Prof. Herbert Kohler, dyrektor Działu Nadwozi i Układów Napędowych oraz członek zarządu Działu Ochrony Środowiska w DaimlerChrysler, powiedział: „Nasze autobusy potwierdziły niezawodność i wytrzymałość napędu za pomocą ogniw paliwowych w zróżnicowanych warunkach klimatycznych i topograficznych. Wytrzymały zarówno zimę w Reykiawiku i Sztokholmie, jak i madryckie upały. Dobrze radziły sobie zarówno w płaskim terenie, jak i w górzystych okolicach o nachyleniach rzędu 8% w Oporto i Stuttgarcie.” Pod koniec 2001 r., DaimlerChrysler wraz z władzami kilku najważniejszych metropolii europejskich (Amsterdam, Barcelona, Hamburg, Londyn, Luksemburg, Madryt, Oporto, Sztokholm i Stuttgart) oraz przedsiębiorstwami zajmujacymi się inwestycjami infrastrukturalnymi, stworzył projekt CUTE („Clean Urban Transport for Europe” – Czysta Komunikacja Miejska dla Europy). Trzy kolejne pojazdy napędzane ogniwami wyjechały na europejskie ulice w ramach programu ECTOS („Ekologiczny System Komunikacji Miejskiej”), wspomaganego przez UE, a trzy następne zostały skierowane do obsługi linii komunikacyjnych w Perth, stolicy Zachodniej Australii. Do końca 2005 r., trzy autobusy Citaro z napędem na ogniwa paliwowe trafią ponadto na ulice Pekinu. Tym samym, do końca b.r. zakończona zostanie pierwsza faza projektu. Testy autobusów Citaro dostarczyły producentom ogniw paliwowych dużo wartościowych informacji, które pomogą przedłużyć żywotność tego typu napędów. Wyniki osiągnięte przez testowane ogniwa okazały się bowiem lepsze od zakładanych – mogą one pracować ponad 2000 godzin bez utraty mocy. Oznacza to kolejny krok w przybliżaniu wytrzymałości napędu na ogniwa paliwowe do tej, jaką charakteryzują się konwencjonalne silniki spalinowe. Te ekologiczne autobusy wyróżniają się bardzo niskim poziomem emitowanego hałasu. Wydobywająca się od czasu do czasu z umieszczonej w tylnej części dachu rury para wodna zdradza ich nowoczesne źródło napędu. Zasada działania ogniw paliwowych jest bardzo prosta, wydajna i coraz lepiej przystosowana do zastosowań mobilnych. Ogniwa generują energię poprzez reakcję pomiędzy wodorem i tlenem, w trakcie której tworzy się woda. Powstająca w ten sposób energia jest przetwarzana na energię elektryczną, która zasila silnik elektryczny o mocy 200 kW. System taki jest bardzo wydajny i emituje do atmosfery wyłącznie parę wodną. Wodór jest zmagazynowany w specjalnych zbiornikach na dachu pojazdu. Autobusy Citaro z ogniwami paliwowymi zabierają na pokład 70 pasażerów i mają zasięg rzędu 200 km. Maksymalna prędkość wynosi 80 km/h. DaimlerChrysler jest pionierem i jednym z czołowych firm zaangażowanych w rozwój samochodów zasilanych ogniwami paliwowymi. Nieco ponad 10 lat temu, koncern zaprezentował pierwszy pojazd z tego typu napędem – NECAR 1, a nieco później zasilany ogniwami autobus NEBUS 1, bazujący na modelu O.405.