Mercedes-Benz Citaro 2 jako „Bus of the Year 2013”!
Tym razem obyło się bez niespodzianek i Bus Euro Test 2012 wygrał faworyt –Mercedes-Benz Citaro 2 z silnikiem spełniającym normę Euro 6. W drodze do zwycięstwa, podczas jazd testowych w Wersalu, niemiecki autobus pokonał po drodze takie autobusy jak:
– IVECO-Irisbus Citelis 12M Hybrid –12-metrowy autobus z układem hybrydowym firmy BAE;
– MAN Lion`s City Hybrid, czyli niskopodłogowy, 12-metrowy autobus miejski z układem hybrydowym, wyprodukowany w zakładach MAN w Poznaniu i Starachowicach;
– VDL Citea LLE-120/225 –12-metrowy, niskowejściowy autobus;
– Volvo 7900 Hybrid –12-metrowy niskopodłogowy autobus hybrydowy z równoległym układem hybrydowym, produkowany we Wrocławiu.
Jak łatwo zauważyć tegoroczna stawka była dość różnorodna i na tym tle po prostu Citaro nie mógł nie wygrać. To zresztą potwierdza dość przytłaczająca liczba głosów członków jury oddana właśnie na ten model. Tym samym Mercedes potwierdził swoją czołowa pozycję na europejskim rynku autobusów miejskich, gdzie Citaro jest najlepiej sprzedającym się modelem. Dodajmy, że Citaro ma w swoim dorobku już jeden tytuł „Bus of the Year”, który zdobył w wersji LE w 2006 r. Wówczas zmodernizowana rodzina niemieckiego producenta, wyposażona w silniki BlueTec spełniające normę Euro 5 / EEV oraz szeroką gamę wersji niskowejściowych (LE) pokonała konkurencję i zdobyła tytuł „Bus of the Year 2007”. Sześć lat później Mercedes ponownie stanął na targach w Hanowerze na najwyższym podium. I ponownie z silnikiem spełniającym przyszłościową normę.
Jak pokreśli Stuart Jones, przewodniczący jury “Bus of the Year”Citaro wyróżnia się spośród wszystkich autobusów w pięciu, głównych obszarach. To:
– BEZPIECZEŃSTWO. W nowym Citaro podjęto także szereg działań mających na celu zwiększenie sztywności szkieletu nadwozia (zgodnie z przyszłą normą EKG-ONZ R66/01) przy jednoczesnym obniżeniu jego masy. Jednym z przykładów są nowe elementy łączące pionowe i poziome elementy szkieletu w okolicach słupków okiennych, wykonane z prasowanej blachy, zintegrowane w pojedynczych, wielowymiarowych sekcjach przypominających rękojeść miecza. Dodatkową cechą konstrukcji zmodernizowanej ściany przedniej autobusu jest specjalna klatka pochłaniająca energię zderzenia, który zapewnia kierowcy dodatkowe zabezpieczenie w razie kolizji czołowej. To, w połączeniu ze wzmocnionymi słupkami oraz konstrukcją szkieletu powoduje, że siły uderzeniowe mogą być przekazywane dalej, w głąb struktury nośnej. W efekcie nowe Citaro już dziś spełnia warunki przyszłego testu zderzenia z wahadłem, określone w normie EKG-ONZ R29. Citaro 2 jako pierwszy autobus miejski na świecie posiada także ESP –układ elektroniczny stabilizujący tor jazdy samochodu podczas pokonywania zakrętów.
– BlueEFFICIENCY, czyli dwie rodziny silników spełniających normę Euro 6. Daimler proponuje tutaj dwie 6-cylindrowe jednostki: OM 936 i OM 470 o pojemności skokowej odpowiednio 7,7 l i 10,7 l. Ich główne cechy to mniejsze o 3-5% zużycie paliwa i AdBlue. Biorąc pod uwagę normalną eksploatację, odpowiada to poziomowi ok 1000 litrów oleju napędowego rocznie. Dodatkowe oszczędności przynoszą długie okresy między przeglądami, które w Citaro wynoszą 120.000 km lub dwa lata.
– EFEKTYWNOŚĆ – nowy układ napędowy Citaro nie tylko nie zużywa więcej paliwa, ale także nie spowodował zwiększenia masy własnej pojazdu. Dodatkowo zastosowano tutaj innowacyjny, 24-woltowy system rekuperacji energii podczas hamowania. Doładowuje on superakumulatory (supercaps), które następnie mogą dostarczać energię do urządzeń pokładowych podczas ruszania pojazdu i tym samym odciążać silnik. Tego jeszcze w autobusach z silnikami Diesla nie było! Całość dopełniają energooszczędne i długowieczne światła LED, zastosowane zarówno w zakresie wewnętrznego oświetlenia, jak również w tylnych i dziennych reflektorach.
– KOMFORT –to kolejny obszar, który zadecydował o przyznaniu Citaro tytułu „Bus of the Year 2013”. Pasażerowie mogą odczuć tutaj komfort podróżowania i to od samego wejścia. Wszystkie drzwiach w Citaro są jasno oświetlone poprzez diody LED, co daje przyjemną, zapraszającą atmosferę. Także samo wnętrze charakteryzuje się dobrym oświetleniem, które szczególnie z tytułu może ograniczyć akty wandalizmu. Jury zwróciło także uwagę na poręcze z wymiennymi wkładkami reklamowymi, otwierające nowe możliwości w zakresie dodatkowego dochodu. Citaro przekonuje także komfortowym miejscem pracy kierowcy, które jest teraz wyższe i łatwiej się do niego dostać poprzez drzwi kabiny otwierane do przodu.
– DESIGN – który w ostatnim czasie zaczyna odgrywać coraz ważniejszą rolę w przypadku autobusów miejskich. Citaro 2 świetnie prezentuje się z dynamicznymi osłonami na dachu, wyższą przednią szybą, „muskularnymi”nadkolami i przeprojektowaną tylną ścianą. O zaletach tego pojazdu polscy przewoźnicy będą mogli przekonać się już niedługo –podczas targów TRANSEXPO (10-12.10.2012) w Kielcach.