Mercedes-Benz CapaCity w rozmiarze L
infobus
02.12.2014 01:26
Mercedes-Benz CapaCity w rozmiarze L
CapaCity L to aktualnie najdłuższy autobus marki Mercedes-Benz, który przy długości 21 m może zabrać na swój pokład aż 191 osób. Za moment pojazd wyruszy na arktyczne testy do Skandynawii, a potem przejdzie praktyczny sprawdzian na liniach Hamburger Hochbahn. Zdaniem niemieckiego producenta tak duża pojemność przekłada się na imponujący wynik w zakresie zużycia paliwa –poniżej 0,5 l / 100 km na jednego pasażera i przy silniku Euro 6 minimalny poziom emisji (ok. 13,3 CO2 g / km na jednego pasażera). Jak łatwo obliczyć CapaCity L jest o 3 metry dłuższy od klasycznych wersji przegubowych i stanowi odpowiedź Daimler Buses na problem zbyt przeładowanych linii. Teraz dzięki zwiększonej pojemności „L-ki”przewoźnicy mogą transportować znacznie więcej pasażerów przy tej samej liczby autobusów w ruchu. Dodatkowo zastosowanie ich w systemach BRT niesie ze sobą nieznaczne (w porównaniu z tramwajami) nakłady inwestycyjne w zakresie infrastruktury. –„Zwiększona pojemność autobusów stanowi istotny wkład w kwestie zmniejszenia natężenia ruchu w centrach europejskich miast. CapaCity L to jeden z najdłuższych autobusów w Europie. Żaden inny autobus z silnikiem Diesla nie jest bardziej przyjazny dla środowiska i nie emituje mniej CO2 w przeliczeniu na jednego pasażera niż CapaCity L”–podkreśla Hartmut Schick, szef Daimler Buses.
Zwiększona pojemność pasażerka to aktualnie temat numer 1 wśród dużych firm komunikacji miejskiej w Europie. Potwierdza to Ulrike Riedel z zarządu Hamburger Hochbahn, który to przewoźnik jako pierwszy przetestuje egzemplarz CapaCity L. –„Cieszymy się, że dzięki temu pojazdowi zwiększymy liczbę przewożonych pasażerów w godzinach szczytu i to bez konieczności zwiększania częstotliwość kursowania autobusów. Nowy CapaCity L to bardzo atrakcyjna opcja dla nas.’ Najnowszy pojazd z trójramienną gwiazdą pojawi się na linii nr 5, prowadzącej z centrum miasta do dzielnicy uniwersyteckiej, w północno-zachodniej części Hamburga. To jednocześnie najbardziej ruchliwa autobusowa trasa w Europie Zachodniej.
Konstrukcja Mercedes-Benz CapaCity L bazuje na doskonale sprawdzonym już modelu Mercedes-Benz Citaro G. Kluczową różnicą jest to, że część przednia i tylna przegubowca została wydłużona o jeden segment. Ponadto dzięki zastosowaniu czwartej osi dopuszczalna masa całkowita pojazdu wynosi 32 tony. Została ona także wyposażona w automatyczny system sterowania o nazwie ASA (Additional Steering Axle), co powoduje, że ten 21-metrowy autobus jest zaskakująco zwrotny. Z kolei wyposażenie układu napędowego w 6-cylindrowy silnik OM 470 Euro 6 o pojemności 10,7 l i mocy 265 kW (360 KM) lub 290 kW (394 KM) zapewniło mu odpowiednie przyśpieszenie –nawet przy pełnym zestawie pasażerów. Kolejna nowość tkwi w mechanicznie przegubu CapaCity, gdzie zastosowano unikalny system ATC, opracowany przez konstruktorów Mercedes-Benz. Steruje on hydraulicznie przegubową obrotnicą i zapewnia optymalne wartości dla układu kierowniczego w czasie normalnej pracy. Dodatkowo w sytuacjach awaryjnych, na przykład podczas wpadnięcia pojazdu w poślizg, ATC stabilizuje przegub i nie pozwala mu się zakleszczyć. To jedyny tego typu system dostępny na rynku, który działa na podobieństwo elektronicznego systemu stabilizacji toru jazdy (ESP). Tym samym wyznacza nowy poziom bezpieczeństwa dla autobusów przegubowych. Warto na koniec zaznaczyć, że wprowadzenie CapaCity L do eksploatacji wiąże się koniecznością uzyskania specjalnego zezwalanie ze strony administracji państwowej, czyli w przypadku Hamburger Hochbahn od niemieckiego ministerstwa komunikacji. Aktualne maksymalna długość dla autobusów w Europie wynosi 18,75 m i stanowi to największy problem w rozwoju tego typu konstrukcji o bardzo dużej pojemności na naszym kontynencie.
Więcej z Działu Kontrakty
Nowy szef WITD Opole
06.04.2016
Autobusowy start-up zdobywa miliony
21.03.2016
Rzeszów walczy o niższą cenę CNG
11.03.2016
Nowy szef WITD Łódź
08.03.2016
Nowy autobusowy szef Europart w Polsce
10.02.2016
Stalowa Wola po autobusowym rozeznaniu
28.01.2016
MANy A21 do końca czerwca w Warszawie
26.01.2016
Co z autobusami na Słowację?
25.01.2016
Europejski rynek autobusów w 2015 r.
25.01.2016
Branża oponiarska na plusie w 2015 roku
20.01.2016
Rząd zmienia zdanie i Inspekcja zostaje
18.01.2016
Polski rynek nowych autobusów w 2015 r.
18.01.2016
Alvin Gajadhur szefem ITD
08.01.2016
Warszawa: Podatek od środków transportu
08.01.2016
MPK Lublin przygotowuje nową zajezdnię
04.01.2016
MPK Kraków podsumowało 2015 rok
04.01.2016
Więcej z Działu Prawo
Wpadł przemytniczy autokar
20.01.2016
ITD: Jeździmy wolniej dzięki wyższym karom
18.01.2016
Koniec Inspekcji Transportu Drogowego
07.12.2015
Policja: Coraz bezpieczniej na drogach
25.11.2015
Warszawa: Klauzule społeczne w przetargach
17.11.2015
Policja: Efekty akcji „Znicz 2015”
03.11.2015
ITD: Za dużo dzieci w autobusie
30.10.2015
Małopolskie ważenie busów
13.10.2015
Inspektorzy o gimbusach: minimalnie lepiej
08.10.2015
ITD: 22 Bułgarów w 9-osobowym mikrobusie
06.10.2015
Zużycie paliwa stale widoczne
24.09.2015
MIR: Zmiana badań technicznych
16.07.2015
MSW: Wkrótce nowe e-usługi
15.07.2015
Jeździł bez uprawnień ? odjechał na lawecie
28.05.2015
Warszawa testuje swoje Urbino 12 electric
20.05.2015
O 7 pasażerów za dużo w Jaworze
20.05.2015
Policja: Od 18 maja ostrzejsze kary
16.05.2015
Zmiana przepisów dt. przewozu dzieci
14.05.2015
Kontrola ITD w Warszawie. Wszyscy trzeźwi!
24.04.2015
Tragiczny stan autobusów we Włocławku
24.04.2015
Rząd: Znowelizowany Kodeks Drogowy
21.04.2015
PIGTSiS pisze list ws. 3-latków
09.04.2015
Nowe prawa niepełnosprawnych pasażerów
20.02.2015
Więcej z Działu Przewoźnicy
Gdańsk przerabia autobusy. Pod tunel
14.04.2016
Chełmża: Kontrole autobusów szkolnych
13.04.2016
PKT Gdynia i tuning Trollino
12.04.2016
Szczecin: Zderzenie z osobówką
12.04.2016
Peru: Autobus spadł do rzeki
12.04.2016
Gdynia: Na dachu w autobus
12.04.2016
Madryt: Pożar autobusu [FILM].
12.04.2016
Świeradów-Zdrój wybrał Karsana
11.04.2016
Elektryzujące plany MZA [FILM]
07.04.2016
Wchodzi OKbus, czyli nowy ModlinBus
07.04.2016
Jakie midi dla ZKM Gdańsk?
07.04.2016
ZKM Sochaczew celuje w dwie marki
07.04.2016
PKS Polonus wyleasinguje 3 autobusy
07.04.2016
Kraków: Postrzał w autobusie
05.04.2016
Trzy nowe SOR-y w Polkowicach
05.04.2016
Pieniężno: Pożar autokaru
05.04.2016
Łódź: Pijany zderzył się z autobusem
05.04.2016
Bochnia: O 32 pasażerów za dużo!
05.04.2016
Tajlandia: Pociąg staranował autobus
04.04.2016
Gdańsk: Auta zderzyły się z autobusem
04.04.2016
Warszawa: Autobus zawisł na rondzie
01.04.2016
Więcej z Działu Producenci
Warsaw Bus Expo: SOR [FILM]
13.04.2016
Warsaw Bus Expo: MAN [FILM]
13.04.2016
Warsaw Bus Expo: MAZ [FILM]
12.04.2016
Warsaw Bus Expo: Drabpol [FILM]
09.04.2016
Warsaw Bus Expo: Scania [FILM]
09.04.2016
Warsaw Bus Expo: Automet [FILM]
08.04.2016
ZF pozytywnie ocenia rok 2015
31.03.2016
Autosan oficjalnie w Grupie PGZ!
30.03.2016
Jutro wielki dzień Autosanu!
29.03.2016
20 lat Solarisa – na jednej stronie
23.03.2016
OE Industry razem z Jokon
18.03.2016
EvoBus Polska podsumował 2015 rok
16.03.2016
Giganci razem dla elektrobusów
16.03.2016
Nowy serwis VDL w Sosnowcu
14.03.2016
BusStore Show 2016 za nami
08.03.2016
Kompletny e-system od Volvo i ABB
07.03.2016
Gaz ziemny nie jest eko?
04.03.2016
Więcej z Działu Infrastruktura
Lublin: Nowa Okręgowa Stacja MPK
14.04.2016
Jakość paliw – lepiej niż w 2014
13.04.2016
Posłowie pytają o CNG do autobusów
12.04.2016
Prostszy pobór opłat od kierowców
01.04.2016
Jakie autobusy w Oslo w 2020 roku?
31.03.2016
S5: Budowa przyspieszy na wiosnę
30.03.2016
Gliwice: Otwarcie DTŚ 20.03.2016
18.03.2016
Łódź: Szybki dojazdy do autostrad
08.03.2016
MIiB: Spotkanie ws. Via Carpatia
03.03.2016
S7: ?Zakopianka? z tunelem
03.03.2016
Katowice: Szefowa WITD w radio
24.02.2016
Polska: Plaga progów zwalniających
23.02.2016