MEGA zwycięstwo Iveco w Pradze: Do 140 autobusów Urbanway Hybrid 18M

infobus
12.04.2023 10:57

W kwietniu firma Iveco Bus zawarła jeden z najważniejszych autobusowych kontraktów w Czechach – na dostawę aż 140 przegubowych hybryd dla Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP).

Tym samym model Iveco Urbanway Hybrid 18M zadebiutuje na czeskim rynku i to od razu w stolicy kraju. Przypomnijmy, że w 2022 roku DPP zamówiło pierwsze pojazdy standardowe Iveco Streetway 12M oraz odebrało swoje pierwsze elektrobusy do Skody - E`City 12. Teraz miasto czeka na przyjazd dwuczłonowych trolejbusów Solaris Trollino 24 i szykuje się do ogłoszenia dużego przetargu na autobusy elektryczne. Niezłe tempo!

w pięć lat

Jak poinformowało DPP, to firma Iveco Czech Republic została zwycięzcą przetargu publicznego na zakup nowych przegubowych autobusów hybrydowych dla stołecznego przewoźnika. Zawarta umowa ramowa dotyczy dostawy 140 szt. modelu Iveco Urbanway Hybrid 18M w ciągu najbliższych pięciu lat. Pierwsze pojazdy powinny pojawić się w Pradze w przyszłym roku, a DPP będzie ich pierwszym operatorem w Czechach.

W ramach postępowania praska firma otrzymała oferty od trzech firm:

  • Iveco Czech Republic
  • Solaris Czech
  • SOR Libchavy.

Szacunkowa wartość tego zamówienia wyniosła 2,017 mld CZK, a zwycięska oferta opiewała na 1,549 mld CZK. Gdyby DPP w pełni wykorzystało zawartą umowę ramową i zamówiło wszystkie 140 pojazdów, zaoszczędziłoby do 468 mln CZK w stosunku do pierwotnego budżetu. Sporo.

-„Nasz sukces w tym przetargu dowodzi, że spełniamy wymagania miast i dysponujemy pojazdami, które są w stanie im sprostać. Jesteśmy w stanie dostarczyć rozwiązanie transportowe, które skutecznie rozwiązuje problemy operacyjne i środowiskowe, które mają pierwszorzędne znaczenie dla organów administracji publicznej” – powiedział Jan Kimla, dyrektor sprzedaży Iveco Bus na rynki Europy Środkowo-Wschodniej.

Autobusy hybrydowe Iveco Urbanway Hybrid 18M to w pełni niskopodłogowe, trzyosiowe konstrukcje z układem drzwi 2-2-2-2 i maksymalną pojemnością 130 pasażerów, w tym 35 miejsc siedzących. Wszystkie posiadają klimatyzację, wyposażone są w urządzenie do automatycznego liczenia pasażerów, system kamer obejmujący monitoring wnętrza, kamerę czołową i cofania oraz kamery boczne. Zamówione pojazdy spełniają wszystkie standardy jakościowe PID, będą oczywiście wyposażone w kompletny SIP dla praskiego transportu publicznego. Producent wyposaży autobusy w automatyczną skrzynię biegów Voith Diwa NXT oraz silniki Cursor 9 z technologią HI-SCR, co pozwala na spełnienie przez pojazdy normy emisji spalin Euro 6E bez zastosowania układu EGR (czyli bez recyrkulacji spalin). Producent gwarantuje żywotność autobusów używanych 12 lat, gwarancja na wszystkie pojazdy wynosi 5 lat. Praskie Urbanway wyprodukowane zostaną w fabryce Iveco Bus w Annonay we Francji.

-„W ciągu najbliższych pięciu lat będziemy sukcesywnie modernizować flotę autobusową DPP o 140 nowych pojazdów hybrydowych. Będziemy nadal dokonywać ogromnych inwestycji finansowych w rozwój miejskiego transportu publicznego i stabilny komfort pasażerów nie tylko w metrze i tramwajach, ale także w naszych autobusach i trolejbusach. Spełniamy nasze zobowiązania wobec środowiska i potrzeby redukcji emisji, bazując na rzeczywistej dostępności pojazdów na rynku” – powiedział Zdeněk Hřib, zastępca prezydenta Pragi w dziedzinie transportu i przewodniczącego rady nadzorczej DPP.

fot. DPP

Niska emisja

Najnowsze pojazdy DPP spełniają unijną definicję pojazdu niskoemisyjnego. Oprócz silnika spalinowego, wyposażone są w automatyczną skrzynię biegów z silnikiem elektrycznym, który pełni również funkcję generatora energii i pomaga np. w uruchomieniu pojazdu. Do tego odzyskują energię podczas hamowania. Zamówione egzemplarze wyposażone są również w akumulatory, który można ładować zewnętrznie z gniazdka elektrycznego.

-„Udało nam się zrealizować kolejne zadanie, czyli przetarg na dostawcę hybrydowych autobusów przegubowych dla przyszłej floty DPP, która powinna spełnić cele planu klimatycznego stolicy do 2030 roku, a także zobowiązania na poziomie krajowym lub europejskim, tj. że 75% autobusów DPP będzie lokalnie pojazdami całkowicie bezemisyjna lub niskoemisyjna. Postępujemy zgodnie z koncepcją wykorzystania napędów alternatywnych w warunkach transportu autobusowego DPP, która została zatwierdzona przez Radę Miejską Pragi. Dlatego z jednej strony są to pojazdy niskoemisyjne, zaś z drugiej - w przypadku awarii zasilania lub innej nagłej sytuacji w sieci elektroenergetycznej - będziemy mogli je uruchomić bez ograniczeń i tym samym zapewnić podstawową obsługę komunikacji w stolicy, co jest naszym podstawowym obowiązkiem. Dzięki tym autobusom będziemy mogli w przyszłości zachować pewną niezależność od infrastruktury ładowania i zdywersyfikować potencjalne ryzyka – podkreślił Petr Witowski, prezes zarządu i dyrektor generalny DPP.

Dodajmy, że zawarty kontrakt ma charakter umowy ramowej, która nie zobowiązuje przewoźnika do zakupu jakiejkolwiek minimalnej liczby pojazdów.

-„Hybrydowe autobusy przegubowe będziemy wykorzystywać jako uzupełnienie trwającej niezbędnej odnowy taboru autobusowego DPP, zgodnie z realizacją projektów elektryfikacji linii autobusowych oraz dostawą trolejbusów i elektrobusów na te linie. Dlatego - pomimo częściowego opóźnienia niektórych e-projektów - jesteśmy w relatywnie dobrej sytuacji, gdyż mamy umowy ramowe na zakup do 273 nowych autobusów spalinowych, co pozwala nam je zakupić zgodnie z naszymi potrzebami operacyjnymi przez określony czas  – podsumowuje Jan Barchánek, szef jednostka obsługi magistrali DPP.

fot. DPP

trochę techniki

Poniżej podstawowe dane techniczne autobusu Iveco Urbanway Hybrid 18M:

  • Długość: 18 003 mm
  • Szerokość: 2500 mm
  • Wysokość: 3165 mm
  • Zwis: 2087 mm z przodu / 1870 mm z tyłu
  • Rozstaw osi: 5355 mm z przodu / 6675 mm z tyłu
  • Maksymalna masa całkowita: 28 000 kg
  • Maksymalna prędkość: 99 km/h
  • Liczba drzwi wejściowych i wyjściowych: 4
  • Wysokość wejściowa krawędzi drzwi: 320/330/330/340 mm
  • Łączna liczba foteli: 35
  • Całkowita liczba pasażerów: 130
  • Moc silnika spalinowego: 265 kW / 360 KM
  • Gniazdo ładowania: CCS-2