Mega liniowy przetarg ZTM! 8 lat, 166 mln wzkm i 300 autobusów
27 lipca Zarząd Transportu Metropolitalnego ogłosił największy liniowy przetarg w swojej historii i jeden z największych w kraju, jeśli chodzi o branżę transportową.
Projekt obejmuje 166 milionów wozokilometrów i ponad 300 miejskich autobusów.
Na osiem lat
Zarząd poszukuje partnerów do budowania zrównoważonego transportu zbiorowego w regionie. W przetargu mogą startować podmioty działające na terenie całej UE.
-"Strategia Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ukierunkowana jest na spójność, zarówno pod względem przestrzennym, społecznym, jak i gospodarczym. Naszą misją jest tworzenie przyjaznych, bezpiecznych, nowoczesnych oraz ekologicznych miast. W tym kierunku zmierzają wszystkie podejmowane przez nas działania. Transport zbiorowy odgrywa kluczowe znaczenie w tym procesie – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący Górnośląsko–Zagłębiowskiej Metropolii. – Wszystko to na rzecz podnoszenia rangi naszego regionu i w trosce o jakość życia prawie 2,5 mln mieszkańców. Dlatego ogłoszony przetarg na obsługę sieci transportowej jest otwarciem nowego etapu i stanowi część procesu budowania zrównoważonych miast – dodaje Karolczak.
Oprócz znaczącego wpływu na kształt miast, przetarg bezpośrednio przyczyni się do zwiększenia komfortu podróżowania komunikacją miejską. Postępowanie ustandaryzuje wiele kwestii istotnych dla pasażerów. Wśród tych są m.in. wymagania względem pojazdów. Uwzględniono zapisy dotyczące m.in. roku produkcji, normy spalin, a także wyposażenia – chodzi m.in. o klimatyzację, ogrzewanie, ładowarki USB i dostęp do WiFi. Uwagę zwraca zaplanowane ewolucyjne wdrażanie tych zmian.
-"Standardy będą podnoszone stopniowo. Wraz z upływem czasu oczekiwania względem przewoźników będą coraz wyższe. Oznacza to, że jakość świadczonych przez ZTM usług będzie systematycznie rosnąć – mówi Grzegorz Kwitek, członek zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. – Oczywiście mamy na względzie potrzeby różnych grup pasażerów. Będziemy podnosić komfort podróży osobom z niepełnosprawnościami lub o ograniczonej mobilności. Dostępne będą podnośniki lub rampy najazdowe. W pojazdach standardem będzie podłoga antypoślizgowa – dodaje Grzegorz Kwitek.
Poza skalą projektu i zmian, uwagę zwraca także podejście do zarządzania przewozami. Nowością jest to, że nastąpi przejście z obsługi poszczególnych linii na pulę dostępnych wozokilometrów.
-"Oznacza to większą elastyczność w zarządzaniu komunikacją miejską, zwłaszcza przy organizowaniu przewozów zastępczej komunikacji autobusowej – wyjaśnia Grzegorz Kwitek.
Jakościowy skok
Zarząd Transportu Metropolitalnego zachęca do składania ofert, aby przyciągnąć jak największą liczbę oferentów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
-"Będzie to duży skok jakościowy. Zależy nam na tym, aby zbliżyć się do najlepszych standardów europejskich. Zwracamy szczególną uwagę na bezpieczeństwo podróży, pojazdy będą wyposażone m.in. w monitoring i blokadę alkoholową kierującego – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.
Standaryzacja obejmie także wygląd zewnętrzny i wewnętrzny pojazdów, w tym kolory i tzw. System Informacji Pasażerskiej. Dzięki temu pasażerowie korzystający z różnych linii autobusowych będą mogli cieszyć się takim samym bezpieczeństwem i komfortem podróży w autobusach kursujących pod szyldem ZTM. Usługi przewozowe będą świadczone na podstawie ogłoszonego postępowania od 2022 r.
Szczegółowo wypracowana dokumentacja zawiera wiele stron i poprzedzona była czasochłonnymi pracami oraz konsultacjami z ekspertami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, przedstawicielami miast i gmin. Kierując się zasadą transparentności i w trosce o przebieg postępowania ZTM poinformował Centralne Biuro Antykorupcyjne o przetargu, by monitorowało jego przebieg.
ZTM w liczbach
Zarząd Transportu Metropolitalnego jest jednostką budżetową GZM i największym organizatorem transportu zbiorowego w Polsce. Na ulice 41 miast i gmin Metropolii oraz kilkunastu kolejnych z nią sąsiadujących wysyła ok. 1,5 tys. autobusów, tramwajów i trolejbusów. Wszystkie te pojazdy, należące do ok. 40 operatorów, obsługują ok. 450 linii i zatrzymują się na prawie 7 tys. przystanków. W 2019 r. pokonały ponad 100 mln km, obsługując ok. 250 mln przejazdów.
Na przełomie 2020 r. i 2021 r. członkowie zgromadzenia GZM zgodzili się, aby Metropolia objęła udziały największych tamtejszych operatorów komunikacji miejskiej: należących do samorządów miast Przedsiębiorstw Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach. Dzięki temu, podobnie jak w przypadku należącego w całości do Metropolii PKM Świerklaniec, spółki te będą mogły dostawać zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.
Teraz - pod kątem m.in. dotychczasowych pozostałych, prywatnych przewoźników - ogłoszono bardzo duży przetarg na obsługę autobusowych połączeń.