Mediolańskie Trollino 18 już regularnie na liniach
Osiem trolejbusów Solaris Trollino 18 zostało wdrożonych przez ATM w Mediolanie do regularnej eksploatacji. Niedługo kolejne dołączą do nich kolejne 22 przegubowe trolejbusy tego typu. Tym samum pierwsze zamówienie na trzydzieści pojazdów zostanie zrealizowane.
Na ulicach Mediolanu w północnych Włoszech jest coraz więcej pojazdów marki Solaris. Po dostawie 125 autobusów Urbino 12 w latach 2014-2015 i trzydziestu autobusów elektrycznych w latach 2018-2019, nowe trolejbusy przegubowe zadebiutowały przedwczoraj. Umowa ramowa na dostawę do 80 Trollino 18 została podpisana przez ATM i Solaris pod koniec maja 2018 r.
Dostawa długich „jamników na szelkach” to element strategii, która zakłada odmłodzenie floty obsługującego miasto operatora ATM. Przewoźnik chce zainwestować konkretne pieniądze w nowe pojazdy elektryczne w nadchodzących latach. Plan przewiduje, że w 2020 r. tylko 60% pojazdów będzie napędzanych silnikiem wysokoprężnym, 25% hybrydowych i 15% czysto elektrycznych.
Od 4 maja pierwsze osiem Trollino 18 jest eksploatowanych na liniach 90 i 91, kolejne pojawią się w najbliższych dniach. Solaris do tej pory dostarczył 28 trolejbusów, a kolejne dwa są w drodze. Zamówienie na kolejne 50 trolejbusów tego samego typu nie zostało jeszcze potwierdzone.
Mediolański kontrakt to włoski debiut Nowego Trollino 18. Pojazdy są wyposażone w sterowanie impulsowe firmy Kiepe Electric. Jest rzadko spotykane np. w Polsce, Czechach czy na Słowacji, ale dosyć popularne na sieciach trolejbusowych „starej Unii”, że pojazdy przegubowe posiadają dwa silniki trakcyjne. Tak też jest w przypadku trolejbusów z Bolechowa dla Mediolanu. Posiadają one dwa asynchroniczne silniki, każdy o mocy 120 kW.
Trollino 18 w wersji dla ATM może poruszać się na pewnych odcinkach bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej. Jest on wyposażony w baterie ładowane podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging. W tym przypadku prąd gromadzony w bateriach pobierany jest poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej. Same baterie mają pojemność 45 kWh, co powinno pozwolić na pokonywanie dystansu rzędu ok. 14 km bez sieci trakcyjnej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Każdy z nT18 dla Mediolanu zabiera na pokład 136 pasażerów, w tym 30 na miejscach siedzących. Dostęp na pokład jest zapewniony przez cztery wejścia w układzie 2-2-2-2. Solaris zastosował płaty firmy Ventura. Wszystkie oprócz pierwszych drzwi są odskokowo-przesuwne.
W stosunku do standardowej wersji Trollino 18 przeprowadzono pewną modyfikację. Drugie drzwi przesunięto bliżej przedniej osi. A jest to podyktowane tym, że przed drugą osią znajduje się jeden z dwóch silników trakcyjnych.
Solaris realizując kolejną dostawę dla ATM umacnia swoją obecność we Włoszech, również w segmencie trolejbusów. Kolejne dostawy Trollino 18 są planowane w Parmie i Modenie (odpowiednio 15 i 8), ale oprócz nich pojawią się także pojazdy w wersji 12-metrowej. Nie bez znaczenia jest także największe dotychczas miejskie zamówienie z Włoch. ATM Mediolan podpisze z Solarisem umowę ramową na dostawę maksymalnie 250 elektrycznych Urbino 12.
„