Mediolan ogłasza przetarg na 340 elektrobusów. Szansa dla Solarisa
W listopadzie włoski przewoźnik ATM Milano ogłosił przetarg na zakup 340 niskopodłogowych autobusów bateryjnych o wartości około 330 mln euro.
Zamówienie składa się z trzech części – na pojazdy o różnych długościach i konfiguracji drzwi.. Zainteresowani tym ostatnim przetargiem mogą się o niego ubiegać do 7 lutego 2023 r. Dodajmy, że poprzednia umowa ramowa - na dostawę łącznie do 250 autobusów elektrycznych - to jeden z największych kontraktów firmy Solaris. Na pewno producent z Bolechowa liczy teraz na powtórkę tego sukcesu.
Trzy części
Ogromny kontrakt TM Mediolan mający postać długoterminowej umowy ramowej obejmuje trzy części:
- Pierwsza, największa dotyczy dostawy 205 pojazdów klasy MAXI o długości około 12 metrów z układem drzwi 2-2-2 o wartości ponad 183 mln euro. Okres realizacji to około 200 miesięcy plus pełen pakiet serwisowy;
- Druga – o wartości 126 mln euro – to zakupu 105 autobusów elektrycznych przegubowych, klasy MEGA, o długości około 18 metrów i czterema podwójnymi drzwiami (2-2-2-2). Okres realizacji to około 200 miesięcy plus pełen pakiet serwisowy
- Trzecie zadanie (na 30 sztuk) dotyczy także autobusów o długości około 12 metrów, ale także w konfiguracji dwudrzwiowej. Te pojazdy mają zostać dostarczonych do ATM najszybciej - w ciągu trzech lat.
250 Solarisów
W 2022 r. ATM Milano ponownie zamówił autobusy elektryczne od firmy Solaris, realizując kolejną transzę umowy ramowej na 250 pojazdów. Pierwsze dwie partie, łącznie 140 elektrycznych Urbino, zostały już dostarczone do klienta. Teraz przewoźnik domówił 75 sztuk Urbino 12 electric, które zgodnie z kontraktem trafią na mediolańskie ulice do końca 2022 roku.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Sukcesywna realizacja tego przetargu stanowi potwierdzenie wcześniejszych deklaracji mediolańskiego przewoźnika, zgodnie z którymi planuje on do końca 2030 roku całkowicie zrezygnować z autobusów z napędem konwencjonalnym. Dzięki realizacji kolejnej partii zamówienia – siedemdziesięciu pięciu przyjaznych dla środowiska, elektrycznych autobusów o długości 12 metrów – Solaris ponownie przyczynia się do tej elektromobilnej rewolucji. Razem z już dostarczonymi 40 Urbino electric, które ATM Milano zakupiło w 2019 roku, oraz 100 Urbino electric, zamówionymi rok później, daje to łącznie 215 autobusów. Zakontraktowane w tym roku pojazdy producent dostarczy do klienta w drugiej połowie 2022 roku.
Mediolański standard
12-metrowe elektryczne Urbino zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o łącznej pojemności nominalnej prawie 400 kWh, i będą ładowane poprzez tzw. pantograf odwrócony. Jednostką napędową autobusów będzie oś elektryczna z dwoma zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi.
Komfortowe, klimatyzowane przestrzenne wnętrza pomieszczą 75 osób. Pojazdy będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. dzięki funkcjonalnej przestrzeni dla wózków inwalidzkich. Dodatkowo, autobusy zostaną wzbogacone o szereg nowoczesnych rozwiązań – ładowarki urządzeń mobilnych USB, system informacji pasażerskiej czy monitoring, które nie tylko zwiększą przyjemność jazdy, ale i bezpieczeństwo. Kierowcy będą mieli dostęp do wielu innowacyjnych rozwiązań. Wśród nich znajdzie się Mobileye Shield+, system ostrzegający – zarówno akustycznie, jak i wizualnie – przed obiektami znajdującymi się w tzw. martwym polu widzenia kierowcy.
Współpraca Solarisa i ATM Milano rozpoczęła się w 2014 roku. Od tego czasu z fabryki w Bolechowie do Mediolanu wyjechało ponad 300 pojazdów, z czego prawie 200 stanowiły trolejbusy i autobusy elektryczne. W listopadzie ubiegłego roku przewoźnik podpisał z firmą Solaris kolejne zamówienie na bezemisyjne pojazdy – 50 egzemplarzy przegubowych trolejbusów, Trollino 18.