Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

ME chce dopłacać do autobusów i trolejbusów! Z FMT

infobus
14.02.2019 17:53

Dopłaty do zakupu autobusów elektrycznych, CNG, LNG i na ogniwa wodorowe oraz trolejbusów przewiduje najnowszy projekt rozporządzenia Ministra Energii o wsparciu z Funduszu Niskoemisyjnego Transportu. Wg branży, jeśli propozycja wejdzie wżycie, rynek nabierze rozpędu.

Projekt rozporządzenia przewiduje możliwość wsparcia z FMTtakich obszarów jak wytwarzanie biopaliw lub innych paliw odnawialnych, budowainfrastruktury paliw alternatywnych(CNG, LNG i energii elektrycznej), orazzakupu nowych pojazdów, z podziałem na te służące do transportu publicznego ido innych celów.

Eko komunikacja

W przypadku transportu publicznego wsparcie sięga 50 proc.kosztów, ale nie więcej niż 1 mln 45 tys. zł na jeden autobus elektryczny, do720 tys. na jeden trolejbus, do 150 tys. na autobus napędzany CNG (sprężonymgazem ziemnym) lub LNG, oraz do 2 mln zł na autobus napędzany wodorem.

Dla pojazdów, służącym do innych celów niż publicznytransport zbiorowy projekt przewiduje do 36 tys. zł dopłaty w przypadku zakupunowego pojazdu elektrycznego. Z tekstu wynika, że to dealerzy otrzymywali bydopłatę i byli zobowiązani sprzedawać klientom pojazdy po cenie niższej odrynkowej o jej wysokość. Jeżeli pojazd będzie natomiast wykorzystywany do usługkomunalnych – wsparcie rośnie do maksymalnie 150 tys. zł. Maksymalne dopłatydla pojazdów na CNG i wodór sięgają 75 tys. zł.

Warunkiem tych zakupów jest jednak „zapewnienietrwałości i użytkowania pojazdu objętego wsparciem zgodne z przeznaczeniemprzez co najmniej 2 lata”. Projekt precyzuje, że dealerzy muszą w umowiesprzedaży zawrzeć taki warunek.

Rozwój infrastruktury

Projekt przewiduje też wsparcie budowy lub rozbudowyinfrastruktury dla energii elektrycznej, CNG i LNG oraz wodoru. Wsparcie dlajednej stacji CNG nie może przekroczyć 750 tys. zł, dla LNG – 1,2 mln, a dlawodoru – 3 mln. Warunkiem jest świadczenie ogólnodostępnych usług i ciągłaeksploatacja infrastruktury przez co najmniej 3 lata. Maksymalne wsparcie dlabudowy stacji ładowania energią elektryczną o „normalnej” mocy niemoże przekroczyć 25,5 tys. zł, a stacji ładowania o dużej mocy 150 tys. zł.(PAP)

Zaproszenie do konsultacji

Publikując projekt Ministerstwo Energii rozpoczyna tym samymproces konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych. Termin zgłaszania uwag do projektu rozporządzeniaw sprawie szczegółowych warunków udzielania oraz sposobu rozliczania wsparciaudzielonego ze środków Funduszu Niskoemisyjnego Transportu (NFT) upływa 25lutego 2019 r.

Jak informuje Ministerstwo – „środki z Funduszu są znaczącymwsparciem dla rozwoju elektromobilności w Polsce i kolejnym krokiem, który maprzybliżyć Polskę do osiągnięcia celów założonych w dokumentach rządowychtakich jak Krajowe ramy polityki rozwoju infrastruktury paliw alternatywnychoraz Planie rozwoju elektromobilności. Zakres projektów, które będą mogłyotrzymać dofinansowanie, jest bardzo szeroki. Będą to m.in. producenci środkówtransportu, samorządy inwestujące wczysty transport publiczny, wytwórcybiokomponentów, jak ipodmioty planujące zakup nowych pojazdów. Funduszbędzie również wspierać promocję i edukację w zakresie wykorzystania paliwalternatywnych w transporcie.”

Uwagi do projektu można zgłaszać w terminie do 25 lutego br.na adres: ul. Krucza 36/Wspólna 6, 00-522 Warszawa oraz e-mail:http://[email protected]. Projekt rozporządzenia wraz z uzasadnieniem i Oceną SkutkówRegulacji znajduje się na stronie Biuletynu Informacji Publicznej RządowegoCentrum Legislacji z zakładce Rządowy Proces Legislacyjny –http://https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12321101.