Mazowsze z II naborem FRPA 2022. Budżet to 14 mln zł
13 czerwca wojewoda mazowiecki ogłosił II nabór wniosków w ramach Rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) w 2022 roku.
Wnioski można składać do 30 czerwca br. W ramach dodatkowych środków dla województwa mazowieckiego została przyznana kwota w wysokości prawie 14 mln zł. Przypomnijmy, że w pierwszym, tegorocznym podejściu Mazowsze wyczerpało swój budżet w 100%. Potem otrzymało dodatkowe środki w ramach transferu, a teraz ma jeszcze dodatkowy, drugi nabór. Wszystko wskazuje na to, że jest to rozwiązanie systemowe, bo podobny „bonus” miał miejsce także na Pomorzu. Spodziewamy się, że II nabór obejmie także Śląsk i Podkarpacie, które także w tym roku wykorzystały do końca finansowanie z FRPA 2022.
Mazowsze w FRPA 2022
11 maja mazowiecki wojewoda Konstanty Radziwiłł podpisał dodatkowe umowy na dofinasowanie kolejnych linii autobusowych z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Dzięki dodatkowym środkom udało się utrzymać 6 tys. km linii autobusowych, dla których w pierwszej transzy nie starczyło środków. O tych dodatkowych, transferowych bonusach z FRPA pisaliśmy w InfoBusie wcześniej.
-"W pierwszym rozdaniu FRPA 2020 szukaliśmy chętnych, w drugim pieniędzy było mniej więcej tyle, co aplikujących. W trzecim okazało się, że złożono wnioski aż o 88 mln zł dofinansowania" - tak opisał wojewoda mazowiecki historię Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych przez ostatnie trzy lata i dodał: - -„W tym roku nie zabrakło emocji. To był taki trochę film sensacyjny”.
Przypomnijmy, że w mazowieckiej puli FRPA 2022 znajdowało się 60 mln zł. Z tych pieniędzy dofinansowano 78 wniosków. Jednocześnie wojewoda złożył pismo do ministra infrastruktury z prośbą o zwiększenie budżetu. Rząd podjął więc - błyskawiczną w ocenie wojewody - inicjatywę legislacyjną umożliwiający przesunięcia niewykorzystanych środków z funduszu rozwoju przewozów autobusowych na wsparcie połączeń w województwach, w których przyznana kwota była niższa niż wnioskowana. Po zmianie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej przez parlament możliwe było przyznanie środowych dofinansowań.
-„Dziękuję samorządom, które do tej pory utrzymywały połączenia, mając za jedyną gwarancję słowo honoru wojewody" - podkreślił Radziwiłł.
Dodatkowe umowy o dofinansowanie linii autobusowych podpisali starostowie: ciechanowski, garwoliński, gostyniński, makowski, piaseczyński, płocki, przasnyski, pułtuski, wołomiński, żyrardowski i lipski. Teraz na walkę z wykluczeniem komunikacyjnym mają kolejne samorządy.
Drugi nabór
Mazowiecki II nabór FRPA prowadzony jest od 13 do 30 czerwca 2022 r.
Dopłacie ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po 18 lipca 2019 r.
Wnioski można składać osobiście w Kancelarii Głównej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie, pl. Bankowy 3/5, 00 – 950 Warszawa, (wejście „F”, od al. Solidarności), codziennie, w godzinach 08:00–16:00, przesyłać na ww. adres organu lub elektronicznie na adres skrytki ePUAP. Niezależnie od formy złożenia wniosku, należy przekazać wniosek w wersji edytowalnej na adres e-mail: [email protected]
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Poprzednie edycje
Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.
województwo | Budżet 2019 rok (w zł) | Budżet 2020 rok (w zł) | Budżet 2021 rok (w zł) |
dolnośląskie | 20 194 015,24 | 52 247 884,20 | 52 390 110,90 |
kujawsko-pomorskie | 18 498 597,84 | 49 695 035,11 | 49 293 719,73 |
lubelskie | 24 246 395,01 | 66 360 613,11 | 66 870 491,00 |
lubuskie | 13 173 440,89 | 36 664 830,37 | 35 679 074,13 |
łódzkie | 15 586 487,12 | 44 161 530,65 | 44 337 347,24 |
małopolskie | 16 158 111,16 | 42 129 687,24 | 41 453 635,28 |
mazowieckie | 19 705 448,76 | 68 207 276,50 | 64 096 067,64 |
opolskie | 11 638 440,47 | 31 045 690,35 | 30 555 334,88 |
podkarpackie | 19 640 405,80 | 52 251 118,46 | 50 389 184,96 |
podlaskie | 24 818 469,49 | 52 187 751,05 | 51 572 414,37 |
pomorskie | 15 813 935,77 | 41 213 540,28 | 42 280 365,56 |
śląskie | 18 386 185,25 | 49 734 533,35 | 52 252 878,58 |
świętokrzyskie | 21 484 820,55 | 55 620 352,93 | 54 773 449,80 |
warmińsko-mazurskie | 22 912 917,13 | 58 817 753,08 | 63 368 048,78 |
wielkopolskie | 19 823 272,26 | 52 159 421,56 | 53 021 294,91 |
zachodniopomorskie | 17 919 057,25 | 47 502 981,76 | 47 666 582,24 |
RAZEM | 300 000 000,00 | 800 000 000,00 | 800 000 000,00 |
Z danych tych wynika, że:
- w 2019 r. częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 1.228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
- w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
- w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.
Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
warmińsko – | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | 100,0 |
Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
warmińsko-mazurskie | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | – |