Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Mazowsze wesprze zakup autobusów szkolnych. Do 70% dotacji

infobus
16.09.2022 18:00

Mazowsze uruchomiło swój własny program wsparcie pod nazwą „Autobusy dla mazowieckich szkół”, który będzie realizowany w latach 2022-2023.

Uwaga! Nabór wniosków do I edycji programu już ruszył i potrwa do 7 października. Finansowanie będzie udzielane w 2023 r. Naszym zdaniem to bardzo cenna inicjatywa i mazowieckim radnym można tylko pogratulować decyzji. Oby kolejne województwa poszły tym śladem. Skoro nie możemy liczyć na pomoc rządu w zakresie bezpiecznego transportu dzieci do szkół, musimy zrobić to oddolnie.

dla mazowieckich szkół

Celem programu jest pomoc finansowa dla jednostek samorządu terytorialnego województwa mazowieckiego w zakresie realizacji ustawowego obowiązku dowozu dzieci/młodzieży (w tym z niepełnosprawnością ) do szkół. Wsparcie polegać będzie na udzieleniu dotacji celowej na zakup nowych autobusów szkolnych przeznaczonych do realizacji ww. obowiązku.

Mazowieckie gminy mogą już ubiegać się o dotacje na zakup nowych autobusów do dowozu dzieci i młodzieży do szkół. Nabór trwa do 7 października br. Na realizację programu władze Mazowsza przeznaczą 10 mln zł.

-"Mazowieckie gminy mogą już ubiegać się o dotacje na zakup nowych autobusów do dowozu dzieci i młodzieży do szkół. Nabór trwa do 7 października br. Na realizację programu władze Mazowsza przeznaczą 10 mln zł." - czytamy w komunikacie przesłanym PAP przez Martę Milewską rzeczniczkę prasową Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.

Od września naukę w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych, w województwie mazowieckim, zaczęło ok. 700 tys. uczniów. Nie każdy z nich ma szkołę blisko domu. „Autobusy dla mazowieckich szkół” to nowy program wsparcia samorządu województwa mazowieckiego. Jego celem jest właśnie pomoc gminom z Mazowsza w realizacji ustawowego obowiązku dowozu dzieci i młodzieży, w tym również z niepełnosprawnością, do szkół. Program będzie realizowany w latach 2022-2023.

fot. Autosan

-"Bardzo cieszę się, że zgłoszony przeze mnie pomysł dofinansowania zakupu autobusów szkolnych będzie realizowany. To kolejne wsparcie ze strony samorządu Mazowsza, które pomoże gminom wymienić stare pojazdy i kupić nowe. Dzieciom z wielu mazowieckich miejscowości ułatwi to korzystanie z zajęć szkolnych oraz poprawi komfort i bezpieczeństwo podróży" – podkreślił przewodniczący sejmiku województwa mazowieckiego i pomysłodawca programu Ludwik Rakowski

Z przeprowadzonej przez urząd marszałkowski ankiety wynika, że na 181 samorządów, 164 dowozi dzieci i młodzież do szkół. Główne problemy, które zgłaszają samorządy to m.in.: "wyeksploatowane własne pojazdy, wysokie i wciąż rosnące koszty dowozu, brak komunikacji zastępczej oraz skomplikowane procedury przetargowe obowiązujące przy wyłanianiu przewoźników. Gminy wskazywały także na rosnącą liczbę dzieci, które trzeba dowieść do szkół, sezonowość dojazdów, problemy z wywiązywaniem się z umów przez firmy zewnętrzne, a także dostosowanie pojazdów do przewozu osób z niepełnosprawnością" - poinformował w komunikacie urząd marszałkowski.

W przesłanych od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego ankietach 91 samorządów wyraziło chęć zakupu nowego pojazdu, przy wsparciu samorządu województwa mazowieckiego na poziomie 50-70 proc. kosztów netto. Maksymalna kwota, o jaką można się ubiegać to 300 tys. zł.

"Mamy świadomość, że tego typu działania to olbrzymie wyzwanie dla gmin i ich budżetów. Dlatego tym razem proponujemy program dwuletni. Chcemy, aby samorządy miały czas na przygotowanie i przeprowadzenie niezbędnych procedur" - podkreśliła Elżbieta Lanc członkini zarządu województwa mazowieckiego.

ABC dopłat

A oto główne założenia mazowieckiego programu :

  • Pomocą finansową mogą zostać objęte zakupy nowych autobusów szkolnych, przeznaczonych konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 18 osób łącznie z kierowcą oraz odpowiadają homologacji właściwej dla tego typu pojazdów.
  • Dofinansowanie zakupu autobusu może wynieść do 70% kosztów netto i nie może przekraczać kwoty 300 000 zł.
  • Wymagany minimalny wkład własny Beneficjenta wynosi 30% kosztów netto zakupu autobusu.
  • Koszt podatku VAT beneficjent zobowiązany jest pokryć ze środków własnych i nie stanowi on wkładu własnego beneficjenta.
  • Pomoc finansowa będzie przekazana beneficjentom jednorazowo w terminie określonym w umowie.
  • Za wydatki niekwalifikowane uznaje się w szczególności, wydatki poniesione na przygotowanie dokumentacji, w tym dokumentacji zamówień publicznych; koszty ubezpieczenia zakupionego autobusu; koszty przeglądów technicznych; koszt rejestracji autobusu; koszty materiałów eksploatacyjnych; koszty paliwa; koszty zatrudnienia kierowcy; koszty zakupu i wykonania oznakowania.

Nabór wniosków

Wnioski na zakup „gimbusów” należy składać w terminie: od 15 września do 7 października 2022 r. I w tym zakresie obowiązują jedno ograniczenie: w ramach naboru jednostka samorządu terytorialnego można złożyć tylko 1 wniosek na realizację jednego zadania, z wyjątkiem m.st. Warszawy dla którego dopuszcza się złożenie maksymalnie 3 wniosków.

Pliki do pobrania: