Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

„Mazowsze” i trzy autobusy Volvo 9900. Jedyna taka flota w Polsce

infobus
20.05.2022 09:00

Wiosną Volvo zrealizowało największą jednorazową dostawę autobusów turystycznych z serii 9900 w Polsce.

Państwowy Zespół Ludowy Pieśni i Tańca "Mazowsze" odebrał aż trzy wyskopokładowe i amfiteatralne autokary Volvo 9900 6x2. Dodatkowo wagi wydarzeniu dodaje fakt, że są to pojazdy trzyosiowe, o dopuszczalnej masie do 24 ton, czyli prawdziwe okręty flagowe Volvo na naszych drogach. O przetargu na te niezwykłe autobusy pisaliśmy w InfoBusie już wcześniej.

Amfiteatralny autobus

Aktualnie „Mazowsze” dysponuje największą w Polsce flotą amfiteatralnych autobusów w Polsce z serii Volvo 9900. Przypomnijmy, że Zespół w ramach przetargu celował w pojazdy trzyosiowej klasy MEGA, wyprodukowane nie wcześniej niż 2020 r. i z przebiegiem nie większym niż 3500 km – do przewozu 49+1+1 pasażerów. Podstawowe gabaryty poszukiwanych autokarów były następujące:

  • długość 14000 mm (+-200 mm)
  • szerokość 2550 mm,
  • wysokość min. 3700 mm / max. 3900 mm.
  • wysokość wnętrza w przejściu (korytarz pomiędzy fotelami) min. 200 cm mierzona w najmniej korzystnym punkcie (bez stopnia wejściowego na fotele).
  • pojazdy powinny być wyposażony w amfiteatralną podłogę, która unosi się wzdłuż osi ku tyłowi w przestrzeni pasażerskiej. 
  • w układzie napędowym zamawiający chciał silnik Euro 6 o mocy nie mniejszej niż 340 kW i pojemności min. 10,0 dm3.

Z kolei kolorystyka autokarów miała być jednolita i „Mazowsze” chciało taki zestaw kolorystyczny: elementy podwozia czarne, błotniki i zderzaki białe, nadwozie kolor biały akrylowy lub metalizowany. Wygląda to całkiem przyzwoicie, ale w przypadku artystycznego zespołu aż prosiło się o jaką bardziej oryginalne barwy.

Na długiej liście wyposażenia mamy m.in. podgrzewany elektrycznie blok silnika, felgi aluminiowe, tachograf cyfrowy, tempomat aktywny - utrzymujący odległość od pojazdu poprzedzającego z funkcją awaryjnego zatrzymywania pojazdu w przypadku wykrycia niebezpieczeństwa, system hamowania awaryjnego, asystenta pasa ruchu sygnalizowany akustycznie bądź poprzez wibrację z możliwością dezaktywacji. Wszystko na najwyższym poziomie.

Tak świetnie wyposażone autobusy zaoferowała „Mazowszu” tylko firma Volvo Bus Corporation, a całkowita końcowa wartość kontraktu wyniosła 4.681.488.00 PLN, co daje kwotę 1.560.496 PLN na jeden pojazd. Dodajmy, że wszystkie trzy autokary wyprodukowane zostały w zakładzie we Wrocławiu.