Mazowieckie w FRPA 2021: Budżet wykorzystany na 96%
4 lutego wojewoda mazowiecki Konstanty Radziwiłł podpisał kolejnych 10 umów na kwotę ponad 11,2 mln zł na objęcie w 2021 r. dopłatą zadań organizatora ze środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
Dla województwa mazowieckiego na 2021 rok została przyznana kwota ze środków funduszu w wysokości 64 096 067,64 zł. Umowy pomiędzy Wojewodą a beneficjentami programu zawarto elektronicznie. W naborze wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, do Wojewody Mazowieckiego wpłynęły 84 wnioski na łączną kwotę 62 090 292,32 zł, co oznacza 96-procentową alokację
10 UMÓW
W lutym, na mocy zawartych umów do przedstawicieli 10 samorządów trafi dopłata o łącznej wysokości 11 224 231,10 zł (środki te stworzą możliwość uruchomienia w sumie 155 lokalnych połączeń, o łącznej długości 5 125,7 km), z czego:
- do powiatu garwolińskiego trafi dopłata w wysokości 7 124 641,26 zł na uruchomienie 72 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 2 074,7 km,
- do powiatu lipskiego trafi dopłata w wysokości 1 311 122,40 zł na uruchomienie 19 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 546,6 km,
- do powiatu łosickiego trafi dopłata w wysokości 972 177,74 zł na uruchomienie 32 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 1 457,9 km,
- do powiatu makowskiego trafi dopłata w wysokości 383 238,00 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 525,8 km,
- do powiatu zwoleńskiego trafi dopłata w wysokości 99 079,20 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 41,7 km,
- do gminy Chotcza trafi dopłata w wysokości 113 668,80 zł na uruchomienie 1 linii komunikacyjnej, o łącznej długości 47,6 km,
- do gminy Jastrzębia trafi dopłata w wysokości 494 208,00 zł na uruchomienie 3 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 84,5 km,
- do gminy Lipsko trafi dopłata w wysokości 169 954,20 zł na uruchomienie 14 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 191,8 km,
- do gminy Rybno (w porozumieniu z gminą Sochaczew) trafi dopłata w wysokości 349 469,10 zł na uruchomienie 4 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 77,1 km,
- do gminy Żelechów trafi dopłata w wysokości 206 672,40 zł na uruchomienie 5 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 78 km.
PIERWSZE UMOWY
Wojewoda Mazowiecki rozpatruje pozostałe wnioski, na podstawie których kolejne umowy z samorządami będą sukcesywnie podpisywane. Część wniosków złożonych przez organizatorów wymaga uzupełnień. Nabór uruchomiony został 4 listopada 2020 r
8 stycznia wojewoda mazowiecki podpisał pierwsze umowy z przedstawicielami mazowieckich samorządów – beneficjentami Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, których wnioski o objęcie dopłatą w 2021 r zadań w ramach programu zostały rozpatrzone pozytywnie.
Umowy o dopłatę zadań organizatora w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych podpisali wówczas przedstawiciele 5 samorządów; z powiatu grodziskiego oraz gmin: Nadarzyn, Słupno, Staroźreby i Żabia Wola. Umowy podpisane 8 stycznia stworzą możliwość uruchomienia w sumie 58 lokalnych połączeń, o łącznej długości 1 474,97 km. Łączna dopłata udzielona organizatorom publicznego transportu zbiorowego, w ramach podpisanych wtedy umów opiewa na kwotę 12 137 281,53 zł.
DRUGA TRANSZA
W styczniu drogą elektroniczną zostało podpisanych30 umów z przedstawicielami samorządów z powiatów: grójeckiego, przysuskiego, wyszkowskiego, otwockiego, ostrołęckiego, białobrzeskiego, legionowskiego, pułtuskiego, płockiego, sokołowskiego oraz gmin: Długosiodło, Grójec, Gozdowo, Leoncin, Nasielsk, Osieck, Pilawa, Pniewy, Pomiechówek, Szczawin Kościelny, Wyśmierzyce, Raszyn, Miastków Kościelny, Brochów i Zakroczym.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Umowy te opiewały na łączną kwotę 21 605 708,53 zł.
Dla porównania – w 2020 roku, w ramach trzech przeprowadzonych naborów wniosków o objęcie dopłatą zadań w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych, Wojewoda przekazał organizatorom publicznego transportu zbiorowego dopłatę o łącznej wysokości 24 249 373,46 zł na uruchomienie połączeń lokalnych. W 2020 roku dofinansowanych zostało 440 linii komunikacyjnych.
Z kolei w 20219 r. – w ramach dwóch, przeprowadzonych wówczas naborów wniosków – samorządy złożyły do Wojewody Mazowieckiego 53 wnioski, z czego 49 wniosków zostało rozpatrzonych pozytywnie (21 powiatów, 27 gmin i 1 powiat na mocy porozumienia). Wnioski obejmowały łącznie 269 lokalnych połączeń o łącznej długości 11 323,4 km. Organizatorom publicznego transportu zbiorowego udzielono dopłaty w łącznej wysokości 1 623 025,45 zł. W 2019 roku dofinansowanych zostało 225 linii komunikacyjnych.
RANKING FRPA 2021
Tegoroczny mazowiecki alokacji środków w ramach FRPA jest bardzo dobry, ale są lepsi. Poniżej ranking najbardziej aktywnych komunikacyjnie regionów w kraju pod kątem alokacji środków z FRPA 2021:
- pomorskie (120%),
- podkarpackie (116%),
- mazowieckie (98%),
- kujawsko-pomorskie (63%),
- małopolskie (58%),
- dolnośląskie (56%),
- podkarpackie (36%),
- łódzkie (34%)
- wielkopolskie (25%)
- zachodniopomorskie (16%).
800 MILIONÓW
Przypomnijmy, że budżet Funduszu Rozwoju Połączeń autobusowych 2021 to 800 mln zł plus wyższą stawka wsparcia na poziomie 3 zł do wzkm. W podziale na województwa wygląda to następująco:
- dolnośląskie (52,39 mln zł)
- kujawsko-pomorskie (49,29 mln zł),
- lubelskie (66,8 mln zł),
- lubuskie (35,67 mln zł),
- łódzkie (44,33 mln zł),
- małopolskie (41,45 mln zł),
- mazowieckie (64 mln zł)
- opolskie (30,55 mln zł),
- podlaskie (51,57 mln zł),
- podkarpackie (50,38 mln zł)
- pomorskie (42,28 mln zł),
- śląskie (52,25 mln zł),
- świętokrzyskie (54,77 mln zł)
- warmińsko-mazurskiego (63,3 mln zł).
- wielkopolskie (53 mln zł),
- zachodniopomorskie (47,66 mln zł).