Mazowieckie gminy kupują autobusy szkolne z dofinansowaniem. Co preferują?
Mazowieckie gminy ruszyły na zakupy autobusów szkolnych. Swoje przetargi w maju ogłosiło pięć gmin - Strzegowo, Mała Wieś, Mszczonów, Orońsko, Gostynin.
Pierwszy wspólny mianownik tych zamówień to termin dostawy - wszystkie zamawiane gimbusy powinny być dostarczone do gmin jeszcze w tym roku.
Co zamawia Strzegowo?
Przegląd mazowieckich przetargów na autobusy szkolne zaczynamy od gminy Strzegowo, która wymaga, aby dostarczony pojazd był fabrycznie nowy, wyprodukowany w 2022 lub 2023 roku. Ma on pomieścić 33 osoby na miejscach siedzących (plus kierowcę). Wewnątrz ma znaleźć się również miejsce na wózek inwalidzki. Autobus powinien być napędzany silnikiem spalinowym o mocy 170 KM.
Inwestycja jest planowana do dofinansowania w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia „Autobusy dla mazowieckich szkół”.
Gmina otworzy oferty w dniu 26 maja. Będzie je oceniać z uwzględnieniem dwóch kryteriów: ceny (60%), czasu reakcji wykonawcy na awarię (40%).
Gmina Mała Wieś
Podobnie jak Strzegowo, gmina Mała Wieś zamawia autobus szkolny w ramach Mazowieckiego Instrumentu Wsparcia „Autobusy dla mazowieckich szkół”. Mała Wieś chce kupić autobus fabrycznie nowy o roku produkcji nie starszym niż 2023. Minimalna liczba miejsc siedzących to 35 + 1 (pilot) + 1 (kierowca). Długość pojazdu nie może przekraczać 8,5 m. Będzie on napędzany silnikiem spalinowy, zasilanym olejem napędowym o minimalnej mocy 129 kW.
Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 26 maja. Do kryteriów oceny ofert należą: cena (60%), okres gwarancji (40%).
Zakupy Mszczonowa
Gmina Mszczonów również korzysta z dofinansowania z programu „Autobusy dla mazowieckich szkół”. Przedmiotem zamówienia w tej gminie jest zakup i dostawa pojazdu przystosowanego do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Autobus ma być nowy, o przebiegu nie większym niż 1000 km, nieużywany do jazd testowych, prezentacyjnych lub badań, nie będący prototypem. Długość autobusu nie może przekroczyć 9 m. Jednostką napędową będzie silnik Diesla, spełniający wymagania normy Euro 6. Pasażerowie pojadą na minimum 20 miejsc siedzących.
Gmina otworzy oferty w dniu 30 maja. Zamawiający będzie punktował: cenę (60%), okres rękojmi i gwarancji jakości (20%), termin realizacji zamówienia (20%).
Oczekiwania Orońska
Gmina Orońsko ogłosiła przetarg, którego przedmiotem jest zakup autobusu szkolnego na potrzeby dowozu uczniów do szkół podstawowych prowadzonych przez gminę. Ma to być pojazd o długości do 10 m, wyprodukowany w tym roku, o pojemności 32 miejsc siedzących. Autobus będzie poruszał się dzięki silnikowi Diesla o mocy minimum 130 kW, spełniającym normę emisji spalin Euro 6.
Ta inwestycja również korzysta z dofinansowania w ramach programu „Autobusy dla mazowieckich szkół”.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Kryteria oceny ofert w tym przetargu to: cena (60%), okres gwarancji (40%). Gmina czeka na oferty do dnia 26 maja.
Gimbus dla Gostynina
Ostatnia z wymienionych gmin – zamawia autobus w ramach zadania pod nazwą: „Zakup autobusu szkolnego na potrzeby dowozu uczniów do szkół podstawowych przez Gminę Gostynin”. Oczywiście inwestycja może liczyć na dofinansowanie z programu „Autobusy dla mazowieckich szkół”. Autobus ma być fabrycznie nowy, wyprodukowany w 2022 lub 2023 roku. Będzie napędzany silnikiem zasilanym olejem napędowym o mocy minimum 170 KM, spełniającym normę emisji spalin Euro 6. Zamawiający chce, aby wewnątrz znalazło się 34-35 miejsc siedzących.
Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 30 maja. Punktowane będą: cena (60%), okres gwarancji jakości i rękojmi za wady przedmiotu zamówienia (40%).
Podsumowując te wszystkie zamówienia, widać, że mazowieckie gminy preferują autobusy klasy MIDI, o pojemności powyżej 30 miejsc siedzących i tylko Mszczonów celuje w minibusy. Naszym zdaniem to słuszny krok, gdyż takie pojazdy będą bardziej uniwersalne i posłużą gminom nie tylko do przewozów szkolnych.
46 autobusów
Na koniec kilka słów o pilotażowym programie Mazowsza w zakresie dofinansowania zakupu łącznie 46 autobusów, które będą dowozić uczniów do szkół. Wsparcie otrzymały wszystkie gminy, które złożyły wniosek o dofinansowanie. Na zakup autobusów samorząd województwa przeznaczył ponad 13,3 mln zł.
„Mazowsze autobusy dla szkół” to jeden z projektów realizowanych przez samorząd województwa. Jego wprowadzenie zostało poprzedzone ankietą przeprowadzoną przez urząd marszałkowski, w której wzięło udział 181 samorządów. Większość z nich zadeklarowała chęć zakupu nowego pojazdu przy wsparciu samorządu województwa mazowieckiego. Liczba przyjętych w naborze wniosków potwierdziła wynik ankiety. Jak zaznacza marszałek Adam Struzik, celem projektu jest pomoc gminom z Mazowsza w realizacji obowiązku dowozu dzieci i młodzieży do placówek oświatowych.
Zapewnienie dzieciom i młodzieży bezpłatnego transportu i opieki w czasie przewozu do najbliższej szkoły podstawowej i ponadpodstawowej to zadanie gminy. Przepisy nakładają na nią ten obowiązek wtedy, gdy odległość od domu do szkoły przekracza 3 km – w przypadku uczniów klas I-IV szkół podstawowych, oraz 4 km – w przypadku uczniów klas V-VIII. Gmina zapewnia także bezpłatny transport do szkół specjalnych. Co istotne, w przypadku uczniów z niepełnosprawnościami obowiązek ten nie dotyczy najbliższej placówki, ale tej, która najpełniej odpowiada na potrzeby dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami.
Jak wynika z ubiegłorocznej ankiety przeprowadzonej przez urząd marszałkowski, na 181 samorządów, które wzięły w niej udział, 164 dowożą dzieci i młodzież do szkół. 59 gmin dysponuje własnymi pojazdami, spośród nich aż 43 samorządy korzystają z usług przewoźników zewnętrznych. 105 gmin korzysta wyłącznie z usług firm zewnętrznych. Główne problemy, które sygnalizowano w ankiecie, to m.in. wyeksploatowanie własnych pojazdów, rosnące koszty dowozu, brak komunikacji zastępczej i skomplikowane procedury przetargowe przy wyłanianiu przewoźników. Samorządy wskazywały także na coraz większą liczbę dzieci, które trzeba dowieźć do szkół, sezonowość dojazdów, problemy z wywiązywaniem się z umów przez firmy zewnętrzne. 91 samorządów wyraziło chęć zakupu nowego pojazdu przy wsparciu samorządu województwa mazowieckiego.