Mazowieckie czeka na wnioski do FRPA 2023. Z budżetem 67,5 mln zł
Trwa nabór wniosków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2023
17 października wojewoda mazowiecki ogłosił nabór wniosków o objęcie dopłatą w 2023 r. ze środków FRPA. Nabór prowadzony będzie do 4 listopada br. Dla województwa mazowieckiego na 2023 rok została przyznana kwota w wysokości ponad 67,5 mln zł.
Edycja 2022
W 2022 roku ramach wszystkich naborów wniosków o objęcie dopłatą w bieżącym roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, wojewoda mazowiecki zawarł łącznie 137 umów na kwotę ponad 91,6 mln zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 808 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 25 428,93 km.
W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, na Mazowszu zawarto łącznie 95 umów na kwotę ponad 62,2 mln zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.
W ramach naborów wniosków o objęcie dopłatą w latach 2019 -2020 realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, wojewoda mazowiecki w ramach zawartych umów przekazał kwotę ponad 23,4 mln zł. Środki te pozwoliły na uruchomienie: w 2019 roku 225 linii komunikacyjnych oraz w 2020 roku 440 linii.
Cały czas 3 zł
Dopłatę do 1 wozokilometra na rok 2023 ustala się w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł.
Dofinansowaniu ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po 18 lipca 2019 r. W ramach naboru wniosków, dopłata będzie udzielana wyłącznie do przewozów wykonywanych od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.
Warunkiem uzyskania dopłaty jest:
a) sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10 proc.;
b) zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, po uzyskaniu zgody organu stanowiącego właściwego organizatora.
Informujemy, że w Biuletynie Informacji Publicznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (bip.mazowieckie.pl) w zakładce: Programy → Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, na bieżąco zamieszczane są informacje dotyczące pozyskania środków z Funduszu oraz aktualne wzory dokumentów.
ranking wniosków
Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.
Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.
Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.
Dalsze szczegóły mazowieckiego naboru na https://bip.mazowieckie.pl/artykul/565/32009/ogloszenie-o-naborze-wnioskow-o-objecie-doplata-w-2023-roku-fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych
Poprzednie edycje
Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.
województwo | Budżet 2019 rok (w zł) | Budżet 2020 rok (w zł) | Budżet 2021 rok (w zł) |
dolnośląskie | 20 194 015,24 | 52 247 884,20 | 52 390 110,90 |
kujawsko-pomorskie | 18 498 597,84 | 49 695 035,11 | 49 293 719,73 |
lubelskie | 24 246 395,01 | 66 360 613,11 | 66 870 491,00 |
lubuskie | 13 173 440,89 | 36 664 830,37 | 35 679 074,13 |
łódzkie | 15 586 487,12 | 44 161 530,65 | 44 337 347,24 |
małopolskie | 16 158 111,16 | 42 129 687,24 | 41 453 635,28 |
mazowieckie | 19 705 448,76 | 68 207 276,50 | 64 096 067,64 |
opolskie | 11 638 440,47 | 31 045 690,35 | 30 555 334,88 |
podkarpackie | 19 640 405,80 | 52 251 118,46 | 50 389 184,96 |
podlaskie | 24 818 469,49 | 52 187 751,05 | 51 572 414,37 |
pomorskie | 15 813 935,77 | 41 213 540,28 | 42 280 365,56 |
śląskie | 18 386 185,25 | 49 734 533,35 | 52 252 878,58 |
świętokrzyskie | 21 484 820,55 | 55 620 352,93 | 54 773 449,80 |
warmińsko-mazurskie | 22 912 917,13 | 58 817 753,08 | 63 368 048,78 |
wielkopolskie | 19 823 272,26 | 52 159 421,56 | 53 021 294,91 |
zachodniopomorskie | 17 919 057,25 | 47 502 981,76 | 47 666 582,24 |
RAZEM | 300 000 000,00 | 800 000 000,00 | 800 000 000,00 |
Z danych tych wynika, że:
- w 2019 r. częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 1.228 linii komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
- w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
- w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.
Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
warmińsko – | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | 100,0 |
Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:
liczba linii z dopłatą FRPA 2021 | kwota dopłaty w 2021 roku | Poziom alokacji środków (%) | |
podkarpackie | 342 | 50 340 358,14 zł | 99,9 |
pomorskie | 384 | 42 255 305,35 zł | 99,9 |
mazowieckie | 539 | 61 560 075,02 zł | 96,0 |
śląskie | 210 | 49 202 826,00 zł | 94,1 |
łódzkie | 204 | 30 225 692,82 zł | 68,2 |
kujawsko – pomorskie | 326 | 31 162 249,34 zł | 63,2 |
opolskie | 199 | 17 884 856,24 zł | 58,5 |
małopolskie | 166 | 24 222 715,11 zł | 58,4 |
dolnośląskie | 264 | 29 451 674,38 zł | 56,2 |
zachodniopomorskie | 226 | 17 419 386,97 zł | 36,5 |
podlaskie | 143 | 18 000 713,37 zł | 34,9 |
świętokrzyskie | 264 | 17 536 489,74 zł | 32,0 |
wielkopolskie | 330 | 13 697 578,10 zł | 25,8 |
lubuskie | 77 | 7 854 151,00 zł | 22,0 |
lubelskie | 242 | 13 435 714,03 zł | 20,1 |
warmińsko-mazurskie | 164 | 11 743 343,08 zł | 18,5 |
RAZEM | 4 080 | 435 993 128,69 zł | – |