Mazowieckie czeka na wnioski do FRPA 2023. Z budżetem 67,5 mln zł

infobus
27.10.2022 15:00

Trwa nabór wniosków w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych na rok 2023

17 października wojewoda mazowiecki ogłosił nabór wniosków o objęcie dopłatą w 2023 r. ze środków FRPA. Nabór prowadzony będzie do 4 listopada br. Dla województwa mazowieckiego na 2023 rok została przyznana kwota w wysokości ponad 67,5 mln zł.

Edycja 2022

W 2022 roku ramach wszystkich naborów wniosków o objęcie dopłatą w bieżącym roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, wojewoda mazowiecki zawarł łącznie 137 umów na kwotę ponad 91,6 mln zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 808 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 25 428,93 km.

W ramach dwóch naborów wniosków o objęcie dopłatą w 2021 roku realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, na Mazowszu zawarto łącznie 95 umów na kwotę ponad 62,2 mln zł. Środki te stworzyły możliwość uruchomienia w sumie 571 linii komunikacyjnych, o łącznej długości 17 510,11 km.

W ramach naborów wniosków o objęcie dopłatą w latach 2019 -2020 realizacji zadań własnych organizatora w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, wojewoda mazowiecki w ramach zawartych umów przekazał  kwotę ponad 23,4 mln zł. Środki te pozwoliły na uruchomienie: w 2019 roku 225 linii komunikacyjnych oraz w 2020 roku 440 linii.

Cały czas 3 zł

Dopłatę do 1 wozokilometra na rok 2023 ustala się w kwocie nie wyższej niż 3,00 zł.

Dofinansowaniu ze środków Funduszu podlegają linie komunikacyjne niefunkcjonujące co najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy o Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych o charakterze użyteczności publicznej oraz linie, na które umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego zostanie zawarta po 18 lipca 2019 r. W ramach naboru wniosków, dopłata będzie udzielana wyłącznie do przewozów wykonywanych od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.

Warunkiem uzyskania dopłaty jest:

a) sfinansowanie ze środków własnych organizatora części ceny usługi w wysokości nie mniejszej niż 10 proc.;

b) zawarcie umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego, po uzyskaniu zgody organu stanowiącego właściwego organizatora.

Informujemy, że w Biuletynie Informacji Publicznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie (bip.mazowieckie.pl) w zakładce: Programy → Fundusz rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, na bieżąco zamieszczane są informacje dotyczące pozyskania środków z Funduszu oraz aktualne wzory dokumentów.

ranking wniosków

Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie wniosków o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, Wojewoda zobowiązany jest dokonać „rankingu wniosków”, poprzez nadanie im odpowiedniej punktacji.

Zgodnie z niektórymi przyjętymi kryteriami oceny wniosków, najwyżej ocenianymi są w rankingu wnioski organizatora m.in. z najmniejszą gęstością zaludnienia, z najniższym wskaźnikiem dochodów na jednego mieszkańca, największą długością linii komunikacyjnych, czy z największym udziałem dostosowanych przystanków do potrzeb osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej zdolności ruchowej.

Dodatkowo zgodnie z art. 25 ust. 2 Ustawy o Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, pierwszeństwo w objęciu dopłatą przyznaje się organizatorom w następującej kolejności: gminom, związkom międzygminnym, związkom powiatowo-gminnym, powiatom, związkom powiatów, województwom.

Dalsze szczegóły mazowieckiego naboru na https://bip.mazowieckie.pl/artykul/565/32009/ogloszenie-o-naborze-wnioskow-o-objecie-doplata-w-2023-roku-fundusz-rozwoju-przewozow-autobusowych

Poprzednie edycje

Poniżej informacje o środkach Funduszu, które zostały przyznane dla poszczególnych województw na 2019, 2020 i 2021 rok.

  województwoBudżet 2019 rok (w zł)Budżet 2020 rok (w zł)Budżet 2021 rok (w zł)
dolnośląskie20 194 015,2452 247 884,2052 390 110,90
kujawsko-pomorskie18 498 597,8449 695 035,1149 293 719,73
lubelskie24 246 395,0166 360 613,1166 870 491,00
lubuskie13 173 440,8936 664 830,3735 679 074,13
łódzkie15 586 487,1244 161 530,6544 337 347,24
małopolskie16 158 111,1642 129 687,2441 453 635,28
mazowieckie19 705 448,7668 207 276,5064 096 067,64
opolskie11 638 440,4731 045 690,3530 555 334,88
podkarpackie19 640 405,8052 251 118,4650 389 184,96
podlaskie24 818 469,4952 187 751,0551 572 414,37
pomorskie15 813 935,7741 213 540,2842 280 365,56
śląskie18 386 185,2549 734 533,3552 252 878,58
świętokrzyskie21 484 820,5555 620 352,9354 773 449,80
warmińsko-mazurskie22 912 917,1358 817 753,0863 368 048,78
wielkopolskie19 823 272,2652 159 421,5653 021 294,91
zachodniopomorskie17 919 057,2547 502 981,7647 666 582,24
RAZEM300 000 000,00800 000 000,00800 000 000,00

Z danych tych wynika, że:

  • w 2019 r.  częściowo sfinansowanych ze środków  Funduszu  zostało  1.228  linii  komunikacyjnych, a wojewodowie wydatkowali kwotę 10.032.758,86 zł.
  • w 2020 r. wojewodowie wydatkowali kwotę 139.055.152,59 zł, a częściowo sfinansowanych ze środków Funduszu zostało 2.834 linie komunikacyjne
  • w 2021 r. – w ramach przeprowadzonych do tej pory naborów – dopłatą objęto 4.080 linii komunikacyjnych, a wnioskowana przez organizatorów kwota dopłaty wynosi 435.993.128,69 zł.

Szczegółowe dane za bieżący rok w podziale na województwa przedstawiam wyglądają następująco:

 liczba linii z dopłatą FRPA 2021kwota dopłaty w 2021 rokuPoziom alokacji środków (%)
dolnośląskie26429 451 674,38 zł56,2
kujawsko – pomorskie32631 162 249,34 zł63,2
lubelskie24213 435 714,03 zł20,1
lubuskie777 854 151,00 zł22,0
łódzkie20430 225 692,82 zł68,2
małopolskie16624 222 715,11 zł58,4
mazowieckie53961 560 075,02 zł96,0
opolskie19917 884 856,24 zł58,5
podkarpackie34250 340 358,14 zł99,9
podlaskie14318 000 713,37 zł34,9
pomorskie38442 255 305,35 zł99,9
śląskie21049 202 826,00 zł94,1
świętokrzyskie26417 536 489,74 zł32,0
warmińsko –16411 743 343,08 zł18,5
wielkopolskie33013 697 578,10 zł25,8
zachodniopomorskie22617 419 386,97 zł36,5
RAZEM4 080435 993 128,69 zł100,0

Lista rankingowa najlepiej i najgorzej wykorzystujących środki województw wygląda tak:

 liczba linii z dopłatą FRPA 2021kwota dopłaty w 2021 rokuPoziom alokacji środków (%)
podkarpackie34250 340 358,14 zł99,9
pomorskie38442 255 305,35 zł99,9
mazowieckie53961 560 075,02 zł96,0
śląskie21049 202 826,00 zł94,1
łódzkie20430 225 692,82 zł68,2
kujawsko – pomorskie32631 162 249,34 zł63,2
opolskie19917 884 856,24 zł58,5
małopolskie16624 222 715,11 zł58,4
dolnośląskie26429 451 674,38 zł56,2
zachodniopomorskie22617 419 386,97 zł36,5
podlaskie14318 000 713,37 zł34,9
świętokrzyskie26417 536 489,74 zł32,0
wielkopolskie33013 697 578,10 zł25,8
lubuskie777 854 151,00 zł22,0
lubelskie24213 435 714,03 zł20,1
warmińsko-mazurskie16411 743 343,08 zł18,5
RAZEM4 080435 993 128,69 zł