Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAZ pokazuje swój elektrobus 303E10 [FILM]

infobus
05.05.2020 13:00

Białoruski MAZ pokazał swój pierwszy autobus elektryczny. Bateryjna konstrukcja oparta na nowym modelu 303, którym miał premierę w ubiegłym roku ma według zapewnień producenta umożliwiać pokonywanie długich dystansów bez konieczności doładowywania.

MAZ 303E10 stał się pierwszym w pełni niskopodłogowym autobusem elektrycznym wyprodukowanym przez jakiegokolwiek białoruskiego producenta. Pojazd jest zasilany przez akumulatory o dużej pojemności. Rezerwa mocy elektrycznego 303E10 wynosi nawet 300 km, co według MAZ-a jest porównywalne z zaawansowanymi technicznie elektrycznymi modelami światowych producentów.

Na zewnątrz autobus przypomina z sylwetki żubra, a uczucie potęguje duży dział elementów szklanych wykorzystanych przy wykończeniu ścian bocznych. Konstrukcja elektrobusa jest wykonana z elementów stalowych odpornych na korozję stali o specjalnym profilu zapewniającym większą nośność. Panele wykonane z aluminium i plastiku są również bezpretensjonalne, co pozwoli uniknąć poważnych napraw. Układ sterowania oraz baterie umiejscowione są na dachu i w wieży w tylnej części nadwozia. Ma to minimalizować hałas i wibracje.

Elektryczny MAZ wykorzystuje niemiecki centralny silnik trakcyjny ZF CeTrax o mocy 300 kW. Akumulatory są ładowane z autonomicznego transformatora o napięciu 380 V lub ze specjalnie wyposażonego, który przy maksymalnym poborze prądu pozwala na pełne ładowanie baterii w czasie do nawet czterech godzin.

Dla MAZ-a to historyczny moment, gdyż producent zyskuje dostęp do obiecującego segmentu autobusów elektrycznych. Nowy model łączy zalety autobusu i trolejbusu. Co więcej, został stworzony na podstawie modelu trzeciej generacji MAZ 303. Producent na etapie projektowania oraz produkcji prototypu kierował się chęcią maksymalnego ujednolicenia wykorzystywanych podzespołów, elektroniki pokładowej oraz elementów wykończenia.

Wymiary autobusu elektrycznego MAZ są dostosowane warunków ruchu miejskiego. Długość nadwozia to 12,43 m, szerokość 2,55 m, a wysokość – 3,3 m. Na pokładzie może podróżować 70 pasażerów, w tym 30 miejsc siedzących. 14 foteli jest dostępnych z niskiej podłogi.

Jak wspomnieliśmy na wstępie zmianie uległ wystrój wnętrza. mamy zaokrągloną podsufitkę, zupełnie inne wykończenie elementów poniżej linii okien oraz podłogi. Wygląda to całkiem nieźle i nie ma tego co porównywać z poprzednikami modelu 303. Zmianie uległa także kabina kierowcy. MAZ w prototypie zastosował kabinę typu półotwartego. Kierowca ma do dyspozycji ruchomy pulpit ACTIA II wraz z kierownicą, która posiada przyciski pozwalające na uruchomienie niektórych funkcji.