Masowo znikają PKS-y Mobilisu. Przez brak ustawy?
Mamy falę cięć autobusowych kursów regionalnych na Mazowszu, połączoną z głęboką restrukturyzacją PKS-ów, które od 2010 r. należą doGrupy Mobilis. Teraz także w Ciechanowie i Mińsku Mazowieckim.
Generalnie skala jest niepokojąca. Po decyzji o likwidacji PKS w Ostrołęce– o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ,teraz zarząd Grupy Mobilis podjął decyzję o zamknięciu kolejnego przedsiębiorstwa, czyli PKS Ciechanów. Obie firmy mają realizować kursy do końca roku szkolnego. Równolegle „wycinka” dosięgnęła także PKS Mińsk Mazowiecki, który ma działać w zakresie transportuzbiorowego tylko do końca czerwca 2018 r., jednak nie ma być zlikwidowany. Przynajmniej na razie. Potwierdza to sam Mobilis:
-„Dwie nasze spółki są obecnie w stanie likwidacji. Są to:PKS w Ciechanowie S.A. oraz PKS w Ostrołęce S.A. Natomiast w przypadkuniektórych, jak np. PKS w Mińsku Mazowieckim, podjęliśmy decyzję o zaprzestaniuprowadzenia działalności transportowej z dn. 30.06.2018 r. Niestety, otoczenierynkowe (z roku na rok znaczący spadek liczby pasażerów) oraz prawne (brakstabilnych uregulowań prawnych umożliwiających inwestycje i rozwój)uniemożliwiły nam dalsze podtrzymywanie funkcjonowania ww. spółek” – mówią przedstawicielezarządu Grupy Mobilis.
8 lat temu
Przypomnijmy, że w 2010 oku sześć PKS-ów z województwamazowieckiego zostało wykupionych przez Mobilis, o czym pisaliśmy w InfoBusieTUTAJ
Wówczas MSP mówiło o rozwoju sieci połączeń i nowoczesnymtaborze, a ówczesny szef Mobilis, Eugeniusz Szymonik mówił;
-„Cieszymy się, żeMinisterstwo Skarbu Państwa wybrało Mobilis Sp. zo.o. na inwestora dla spółekPKS z północnego Mazowsza. Wiążemy z tą inwestycją dalekosiężne plany rozwoju ijesteśmy przekonani, że możemy stworzyć silną grupę przewozową, wyznaczającąnowy standard usług na polskim rynku przewozów pasażerskich. Istotne w tymzakresie będzie doświadczenie i wsparcie naszego właściciela – Egged – któryjest największą firmą transportu autobusowego w Izraelu i piątym największymprzewoźnikiem autobusowym na świecie.”
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Teraz wszystko wygląda na to, że Mobilis zamierza maksymalnie ograniczyć swoją obecność na międzymiastowym rynku przewozów autobusowych, podobnie zresztą jak Arriva, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ
Co dalej?
Czy Mobilis zatrzyma się na likwidacji trzech mazowieckich PKS-ów,czy pójdzie jeszcze dalej? Takie pytanie zadaliśmy zarządowi Grupy:
-„Naszą intencją jest utrzymanie działalności transportowejpozostałych spółek PKS, m.in. PKS Mława, PKS Płock czy PKS Ostróda w średniejperspektywie czasowej. Dalsze decyzje zależą od sytuacji spółek i ogólnejsytuacji rynkowej. Proces restrukturyzacji w spółkach PKS prowadzimypraktycznie od początku ich zakupu. Kierujemy się przy tym przede wszystkimmożliwościami optymalizacji ich działalności operacyjnej. Wiele zależy w tymprzypadku także od sytuacji na lokalnym rynku przewozów w poszczególnychmiastach. Z przykrością stwierdzamy, że na dostrzegalną w całej Polscenierentowność transportu regionalnego składa się szereg istotnych powodów ocharakterze strukturalnym. Znacząco wpływają na to m.in. spadek zapotrzebowaniana usługi lokalnej komunikacji autobusowej i bardzo ostra konkurencja cenowa przybardzo niskim poziomie cen – podkreślają przedstawiciele zarządu Mobilis.
„