Manchester stawia na ekologiczne autobusy
infobus
09.11.2014 14:34
Manchester stawia na ekologiczne autobusy
Lokalny organizator komunikacji miejskiej, Transport for Greater Manchester (TfGM), odgrywa znaczącą rolę w promowaniu hybrydowej technologii jako część regionalnego planu obniżania emicji tlenków węgla. Ruch kołowy odpowiada za 1/3 emisji zanieczyszczeń w regionie. Manchesterska Strategia Klimatyczna zatwierdzona w 2011 roku zakłada docelowe obniżenie emisji zanieczyszczeń o 48% do 2020 roku w porównaniu z danymi na rok 1990.
„Musimy zachęcić ludzi do korzystania z transportu publicznego”, mówi Howard Hartley, dyrektor ds. komunikacji autobusowej w TfGM. Według niego odnowa taboru to nie wszystko: „Tak, to ładny nowy pojazd –ale jeśli dodatkowo jest przyjazny środowisku, tym skuteczniej zachęci mieszkańców do korzystania z autobusów”. TfGM zakupuje hybrydowe autobusy Optare, które następnie oddaje do eksploatacji przewoźnikom zawierającym umowy na usługi.
Najbardziej prestiżowe hybrydy w regionie Greater Manchester to 20 sztuk Optare Versa kursujących na trzech bezpłatnych liniach MetroShuttle w centrum Manchesteru od 2010 roku. Dyrektor pionu technicznego oddziału First Manchester, eksploatującego Optare należące do TfGM, Ian Chadwick, wspomina, że na początku były pewne trudności związane z nowoczesną technologią, ale bardzo szybko je pokonano we współpracy z TfGM i Optare. Hybrydowe Optare Versa są teraz pełnoprawnymi, niezawodnymi elementami floty miejscowego oddziału First. Sieć linii MetroShuttle w Manchesterze jest jedną z najbardziej wymagających sieci linii miejskich poza Londynem. Trasy przebiegają przez zakorkowane centrum miasta, autobusy są zatłoczone przez większą część dnia, konieczne są częste zatrzymania na przystankach i w ruchu. Hybrydowe Optare Versa zużywają w takich warunkach o 33% mniej paliwa niż eksploatowane wcześniej w latach 2002-2010 mniejsze Optare Solo. W tym roku do floty obsługującej MetroShuttle włączono trzy w pełni elektryczne Optare Versa, umożliwiając przeniesienie trzech hybryd do obsługi linii w rejonie Stockport. E-busy są o tonę lżejsze od hybryd, ważą zaledwie 7340 kg. „Wstępne wskaźniki eksploatacyjne są bardzo zachęcające. Nie ma też żadnych zarzutów co do niezawodności”, twierdzi Hartley z TfGM. Mimo to producent bacznie śledzi software kontrolujący układ napędowy, by poprawić osiągi e-busów. Z zastosowanym wyposażeniem i w takich warunkach elektryczne Optare Versa na jednym ładowaniu mogą pokonać jedynie około 90 km, dlatego muszą być doładowywane w ciągu dnia. Korzystają ze stanowiska szybkiego ładowania na pętli Piccadilly Station.
Mniej zauważane od prestiżowych hybryd w centrum miasta są hybrydy obsługujące przewozy szkolne w ramach sieci TfGM. Jest ich 52 i są rozdysponowane po całym hrabstwie Greater Manchester. Są eksploatowane przez różnych przewoźników razem z 41 klasycznymi dieslowskimi autobusami szkolnymi i mają za zadanie ograniczyć indywidualny dowóz dzieci do szkół przez rodziców, obniżając zatłoczenie na ulicach w szczycie i ograniczając emitowane zanieczyszczenia. Żółte szkolne hybrydy to dwunastometrowe niskowejściowe Optare Versa, w układzie siedzeń 3+2 mieszczące 57 małych pasażerów. To jedyne typowo szkolne autobusy hybrydowe w Wielkiej Brytanii.
Łącznie w sieci TfGM na różnych liniach kursują obecnie 104 hybrydy, wszystkie marki Optare. Należą do organizatora i są oddawane do użytkowania różnym przewoźnikom. Autobusy pozostają pod opieką techniczną producenta, co zapewnia ich jak najwyższą sprawność oraz stałe kontrolowanie osiągów. Jak twierdzi Hartley z TfGM, „przewoźnicy reagują pozytywnie na hybrydową technologię. I nie dotyczy to jedynie dużych firm, ale także tych mniejszych”. Uczestnicząc w programie TfGM firmy mogą odnowić swój tabor bez ponoszenia większych kosztów. Może to zachęcić także więcej operatorów do włączenia się w świadczenie usług na podstawie umowy z TfGM.
Poza tymi należącymi do TfGM, przewoźnicy eksploatują też własne autobusy hybrydowe. First Group ma 14 Volvo B5LH z nadwoziem Wright Eclipse Gemini. Podobnie jak Optare, są one utrzymywane w sprawności technicznej przez producenta, serwisującego je w nocy, co umożliwia zwiększenie dostępności autobusu. Hybrydowe autobusy tej marki w regionie eksploatuje też Arriva i Bullocks. Największym użytkownikiem hybryd w hrabstwie Greater Manchester jest Stagecoach, eksploatujący 128 autobusów ADL Enviro 400H. Dyrektor pionu technicznego Stagecoach Manchester Peter Sumner jest z nich zadowolony: „Sprawują się bardzo dobrze. Nigdy nie miewają przestojów”. Podobnie jak z hybrydami Optare w First Group, na początku były pewne problemy, ale wszystkie zostały rozwiązane. „Odnotowywaliśmy systematyczną poprawę od pierwszych dni eksploatacji”, twierdzi Sumner. Pierwsze Enviro 400H osiągały ok. 27% niższe zużycie paliwa od wersji dieslowskich, w nowszych modelach oszczędności wzrosły do 35%, częściowo dzięki wprowadzeniu technologii start-stop dodatkowo optymalizującej zużycie paliwa. Za utrzymanie autobusów w sprawności odpowiada ADL, ale warsztaty Stagecoach również przeszkolono w celu jak najszybszej diagnozy i sprawnego usuwania drobnych usterek. Szkolenie objęło również izolowanie komponentów pozostających pod wysokim napięciem i uczestniczyły w nim miejscowe brygady straży pożarnej, zapewniając odpowiednie działanie w przypadku pożaru autobusu hybrydowego. Dodatkowo działań edukacyjnych wymagają też kierowcy autobusów, by w pełni efektywnie wykorzystywać możliwości oszczędzania energii do zasilania pojazdów. Jak widać działania związane z wprowadzeniem do eksploatacji autobusów hybrydowych są bardzo holistyczne i kompleksowe.
Następną niskoemisyjną inwestycją w hrabstwie Greater Manchester będzie 20 autobusów do obsługi buspasa Leigh w przyszłym roku. Linia będzie operowana na zlecenie TfGM, przewoźnika jeszcze nie wyłoniono. Kolejne hybrydowe inwestycje są możliwe dzięki rządowemu wsparciu w ramach Green Bus Funding.