MAN zamknie fabrykę w Sadach do 2016 r.
Niemiecki koncern kontynuuje restrukturyzację swoich fabryk. Po przeniesieniu produkcji autokarów z Plauen do Ankary, teraz likwiduje dualny system w Polsce. Zamknięcie zakładu w Sadach pozwoli skoncentrować produkcję autobusów miejskich tylko w Starachowicach. Ma to nastąpić do końca 2016 r. Wówczas cała linia montażu końcowego autobusów zostanie przeniesiona z podpoznańskich Sadów do Starachowic. Zmiękczając decyzję o likwidacji fabryki pod Poznaniem i związanych z tym zwolnieniach, MAN obiecuje ponad 40 milionów EUR na kolejne inwestycje w Polsce, w tym m.in. w nową generację pojazdów. Ponadto firma daje gwarancję zatrudnienia wszystkim pracownikom w zakładach autobusowych MAN w Starachowicach, a osoby dla których taka przeprowadzka np. ze względów rodzinnych nie jest możliwa, otrzymają szansę ubiegania się o równoważne miejsce pracy w nowym zakładzie produkcyjnym Volkswagena w Niemczy. Ponadto MAN przedstawi im ofertę dotyczącą odpraw. Dodajmy, że aktualne zatrudnienie w MAN Bus Sady to ok. 900 osób, podczas gdy w Starachowicach ok. 1300 osób. Zgodnie z zapowiedziami, w ciągu półtora roku w Starachowicach ma powstać ponad 700 nowych miejsc pracy. Ile z nich obejmą byli pracownicy z Sadów? Wizja przeprowadzki do Starachowic spod Poznania jest raczej mało atrakcyjna, dlatego naszym zdaniem z tej oferty skorzysta nieznaczna część załogi. Na pewno w większym stopniu zasilą oni nowa fabrykę Volkswagena, a także dynamicznie rozbudowujące się zakłady w najbliższej okolicy –np. centrum Amazona czy fabrykę Solarisa w Bolechowie. Najbardziej z całej sytuacji wydaje się być zadowolony prezydent Starachowic, któremu tuż przed wyborami spadła z nieba przysłowiowa gwiazdka. –„Ta informacja to wydarzenie roku. Jestem bardzo szczęśliwy, że MAN zwiększa zatrudnienie. Miejsca praca dla pracowników fizycznych oraz umysłowych będą powstawać sukcesywnie w ciągu półtora roku. Nic lepszego nie mogło się zdarzyć dla mieszkańców”–powiedział podczas dzisiejszej specjalnej konferencji prasowej.
O planach zamknięcia zakładu MAN Bus Sady koncern poinformował 31 października podczas spotkania z pracownikami. Szef spółki MAN Truck &Bus AG, Anders Nielsen powiedział im: -„Koncentracja całej produkcji autobusów w Starachowicach stanowi reakcję firmy MAN na słaby popyt i niewykorzystane moce produkcyjne. Wszyscy pracownicy dotknięci powyższymi zmianami mogą przejść do naszego zakładu w Starachowicach. Dla pracowników, którzy zdecydują się przenieść do Starachowic, przewidujemy atrakcyjne premie relokacyjne, gdyż potrzebujemy ich kompetencji”. Nielsen podkreślił, że MAN musi w bardziej efektywny sposób zarządzać swoją siecią zakładów produkcji, aby zachować konkurencyjność. Dlatego nie ma alternatywy dla tego kroku. W zakładach MAN w Sadach koło Poznania produkowane są autobusy miejskie MAN Lion´s City oraz podwozia autobusów. W przyszłości autobusy mają być produkowane w zakładach MAN w Starachowicach. Zakłady te zostały przejęte przez MAN w 1999 r. i od 2007 r. stanowią centrum kompetencyjne w zakresie produkcji autobusów.
W konferencji wziął udział również Jens Ocksen, prezes zarządu spółki Volkswagen Poznań Sp. z o.o. oraz Piotr Olbryś, przewodniczący związku zawodowego „Solidarność”w zakładach Volkswagen Poznań. Poinformowali oni pracowników MAN o możliwościach zatrudnienia w zakładach Volkswagen Pojazdy Użytkowe w województwie wielkopolskim. Do końca 2016 roku powstanie tam nowy zakład, produkujący pojazdy VW Crafter. Wykorzystując dostępne rezerwy produkcyjne, zakłady Volkswagena w okolicach Poznania będą mogły w długoterminowej perspektywie stworzyć nawet do 3.000 atrakcyjnych miejsc pracy. Zatrudniając łącznie ponad 10.000 pracowników w 4 zakładach Polska jest jednym z najważniejszych ośrodków produkcyjnych zarówno dla firmy MAN, jak i dla Volkswagen Pojazdy Użytkowe.
Zakład w Sadach jest nierozerwalnie związany z obecnością MAN na polskim rynku. Niemiecki producent pojawił się tutaj pod koniec 1995 roku, kiedy zawarto ramową umowę z MPK Poznań na wykonanie niskopodłogowych autobusów typu MAN NL 222 na bazie montażu SKD. W 1996 roku sprzedano do tej firmy pierwsze 50 pojazdów (40 szt. NL 202 i 10 szt. NG272). W 1997 roku zmontowano dalsze 13 pojazdów na terenie Zakładu Naprawy Autobusów MPK Poznań w Biskupicach (5 szt. NG 312 dla KLA Kalisz, 4 szt. NL 222 dla MZK Ostrów Wlkp. 2 szt. NL 222 dla KM Szczecinek i 2 szt. NL 222 dla MPK Tarnów). W tym samym roku niemiecki koncern zdecydował się na budowę fabryki autobusów w Sadach k. Tarnowa Podgórnego. Głównymi argumentami przemawiającymi za takim wyborem miejsca były: strategiczna lokalizacja, niższe koszty produkcji niż w Niemczech, stosunkowa niewielka odległość (500 km) od macierzystego zakładu w Saltzgitter, bliskość Poznania z dużym potencjałem siły roboczej o wszystkich stopniach wykształcenia oraz rosnące zapotrzebowanie na odnowę taboru na polskim rynku (które wówczas MAN szacował na 2000 pojazdów rocznie). 25 marca 1997 roku odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nowej fabryki, w której wziął m.in. udział ówczesny wicepremier rządu Dolnej Saksonii – Gerhard Schroeder. 7 kwietnia 1998 r. nastąpiło oficjalne otwarcie fabryki. W dniu 21 stycznia 1999 r. powstał setny autobus MAN II generacji i tym samym roku MAN przejął zakłady w Starachowicach. W 2000 r. w ramach grupy Neoman, obejmującej część autobusową MAN AG i Neoplana, podjęto decyzję o utworzeniu w Polsce centrum produkcji korpusów autobusów miejskich. W tym celu w kwietniu 2002 roku odłączono zakład w Sadach od części handlowej, tworząc spółkę „MAN Bus Polska Sp. z o.o.”, a w 2003 r. połączoną ją z firmą „MAN STAR Trucks Sp. z o.o.”. W ten sposób powstała firma MAN STAR Trucks &Busses Sp. z o.o. z siedzibą w Sadach k. Poznania. W tym samym roku w Starachowicach uruchomiono produkcję szkieletów nadwozi i komponentów autobusowych –głównie na potrzeby zakładu w Sadach. Eksportowane je także do Salzgitter, a od 2011 r. –do fabryki w Plauen. W sierpniu 2003 r. został wyprodukowany i przekazany klientowi 1000 autobus. Od 2003 roku „MAN STAR Trucks &Busses”został największym producentem i eksporterem autobusów w Polsce. 9 stycznia 2009 roku nastąpiła zmiana nazwy spółki z „MAN Star Trucks &Busses Sp. z o.o.”na MAN Bus Sp. z o.o. z siedzibą w Sadach. W 2009 r. wybudowano w Sadach Centrum Obsługi Klienta oraz halę doświadczalną Methodenraum W 2011 r. świętowano wyprodukowanie 10. tysięcznego „miejskiego lwa”w Sadach. Ostatnia inwestycja w podpoznańskiej fabryce miała miejsce w tym roku, kiedy wybudowano dodatkowy budynek socjalny. Posłuży on pracownikom do końca 2016 r., kiedy ten teren zostanie sprzedany. To pierwszy taki przypadek w historii koncernu MAN-a, który do tej pory starał się wykorzystać zamykane autobusowe fabryki do innych celów –w Salzgitter powstało centrum logistyczne, a w Plauen ruszy centrum kompetencyjne w zakresie dodatkowego wyposażanie autobusów turystycznych. Sady zostaną po prostu zamknięte.