Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN z umową w Gorzowie. Hybrydy tylko dla pań

infobus
30.06.2017 15:23

30 czerwca 2017 r. Miejski Zakład Komunikacji w GorzowieWielkopolskim podpisał umowę z MAN na zakup 10 nowych autobusów klasy MAXI, wtym 6 egzemplarzy z napędem hybrydowym.

Dokument, w obecności prezydenta miasta Jacka Wójcickiego,podpisał prezes MZK Gorzów Wlkp. Roman Maksymiak oraz Grzegorz Malicki z firmyMAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. Wartość kontraktu to prawie 15,5 mlnzłotych brutto.

-„Autobusy z silnikiem diesla odbierzemy w grudniu tegoroku, a z napędem hybrydowym w styczniu przyszłego roku. Będziemy mieć wówczas35 nowych na 52 jeżdżące autobusy, czyli znajdziemy się pod względem wiekuautobusów w krajowej czołówce – powiedział prezes MZK.

Pierwsze hybrydy

Pojazdy marki MAN będą klimatyzowane, niskopodłogowe,wyposażone w udogodnienia dla osób niepełnosprawnych oraz spełniające wymaganianormy Euro 6. Cztery z nich to modele MAN Lion`s City (doskonale znane już w MZK),a sześć to pierwsze w lubuskim mieście hybrydowe egzemplarze MAN Lion`s CityHybrid. Tym samym Gorzów wyprzedzi Rędziny w wyścigu o największą liczbę hybrydz logo lwa.

Obok modernizacji floty, celem zakupu jest równieżograniczenie emisji zanieczyszczeńodprowadzanych do powietrza, jak i emisji gazów cieplarnianych.Modernizacja oraz unowocześnienie taboru rozwiąże wiele problemów miasta wsferze komunikacji oraz przyniesie korzyści społeczne. Nawet częścioweprzeniesienie ciężaru komunikacyjnego z indywidualnego na lepiej zorganizowanyzbiorowy przyniesie „oszczędności” w środowisku naturalnym, ilości wypadków iprzyczyni się do wzrostu zadowolenia mieszkańców miasta.

– „Z każdego przystanku autobus hybrydowy rusza na silnikachelektrycznych, czyli nie ma tego efektu dymienia, jak czasami widzi się wautobusach. A po drugie silnik dieslowski pracuje zawsze na optymalnychobrotach. Nie ma możliwości przegazowania, ma ustalone obroty, on ma tylkonapędzać generator, który produkuje prąd – mówi Grzegorz Malicki, regionalny dyrektorsprzedaży autobusów MAN w Polsce.

Tylko dla pań

Co ciekawe, hybrydowe autobusy będą prowadziły wyłączniepanie.

– „Zależy nam na oszczędności paliwa, jest ona bardzo istotnaz punktu widzenia wskaźników, które pozwalały nam otrzymać dofinansowanie. Istwierdziliśmy, że jedynie panie są w stanie sprostać tym wyśrubowanymwskaźnikom. Mają „lżejszą nóżkę” – przyznał Roman Maksymiak.

Unia pomaga

Zakup zostałzrealizowany w ramach Konkursu Nr RPLB.03.03.01-lZ.00-08-K01/17Regionalnego Programu Operacyjnego – Lubuskie 2020, Osi Priorytetowej 3″Gospodarka niskoemisyjna”, Działania 3.3 „Ograniczenie niskiej emisji wmiastach” Poddziałania 3,3.1 „Ograniczanie niskiej emisji w miastach – projektyrealizowane poza formułą ZIT”. Jegowartość to 15 432 195 zł brutto / 12 546 500 netto. Dofinansowanie z RPO wynosi9 mln zł, 3 546 500 zł to wkład miasta.