MAN z tańszą ofertą dla MPK Olsztyn

infobus
17.08.2016 13:22

MAN iSolaris chcą dostarczyć 16 nowych autobusów do Olsztyna. Tańsza jest oferta producenta”lwów”. Obie propozycje mieszczą się w możliwościach finansowych tamtejszego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego.

Wdrugim podejściu do zakupu 16 pojazdów olsztyński przewoźnik chciał wydaćmaksymalnie 24,4 mln zł netto. To o 3,2 mln zł mnie w porównaniu z poprzednimprzetargiem, który unieważniono.

Wszystkieautobusy będą fabrycznie nowe oraz w pełni niskopodłogowe. EURO6 i zasilanieolejem napędowym oczywiście jako standard. Osiem autobusów klasy maxi ma miećdługość w przedziale 11,5 – 12 m, układ drzwi 2-2-2 oraz umożliwić podróżprzynajmniej 86 pasażerom. Chociaż 28 z nich ma mieć zapewnione miejscasiedzące minimum 10 bezpośrednio z niskiej podłogi. Silnik o mocy nie mniejszejniż 206 kW ma mieć pojemność w 9 – 12 l.

Ósemkaautobusów przegubowych z kolei ma mieć nadwozia o długości pomiędzy 17,5 m a18,75 m oraz drzwi w układzie 2-2-2-2. Jednostka napędowa ma również miećpojemność w przedziale analogicznym do solówek, moc w zakresie 220 – 295 kW.Autobusy mają zbierać na swój pokład przynajmniej 135 pasażerów. Minimalnąilość miejsc siedzących określono na 40. Ponadto pasażerowie będą mieli dodyspozycji łącznie 2 wydzielone stanowiska dla wózków dziecięcych lubinwalidzkich.

Resztawyposażenia to standard znany od kilku lat w Olsztynie. A więc nikogo niepowinna dziwić obecność klimatyzacji, monitoringu, głosowych zapowiedziprzystanków a także rozbudowanego systemu informacji pasażerskiej (zewnętrznewyświetlacze o wysokiej rozdzielczości, tablice LCD 38″ wewnątrzpojazdów).

Oferty,na które do dziś czekało MPK będą ocenione przy pomocy czterech kryteriów. 73 %punktów będzie można uzyskać za cenę autobusów. Do 15 punktów jest dowywalczenia za ocenę techniczną. Wśród premiowanych rozwiązań znajdziemy m.in.silnik o pojemności 9 – 10 l oraz wykonanie poszycia i szkieletu autobusów zaluminium lub stali nierdzewnej. 10 punktów będzie do uzyskania za odpowiedniokorzystne warunki gwarancji i serwisu. Symboliczne 2 punkty zaś uzyska tenoferent, który przedstawi najmniejsze zużycie energii.

Wprzetargowe szranki stanęło dwóch oferentów. Tańszy jest MAN. Jego propozycjaopiewa na 19 232 000 zł netto. Jednostkowa cena jednego Lionsa City,najprawdopodobniej w wariancie A21 to 1 024 000 zł netto. Jedenegzemplarz przegubowego A23 zaproponowano MPK za 1 380 000 zł.

OfertaSolarisa jest nieco droższa i opiewa na 19 451 200 zł netto. Jeden egzemplarzNowego Urbino 12 producent z Bolechowa wycenił na 1 037 700 zł netto. Natomiastjego przegubowy odpowiednik to 1 393 700 zł netto.

MAN wkryterium cenowym zyskuje 0,82 pkt przewagi nad Solarisem. Zatem jeżeli obieoferty zostały przygotowane poprawnie i są ważne to wszystko rozegra się wpozostałych kryteriach. Na sprawdzenie obu propozycji MPK dało sobiemaksymalnie 60 dni. Jednak należy się spodziewać szybszego rozstrzygnięcia. Nowe autobusy trafią do Olsztyna w ciągu 180 dni od podpisania umowy.