Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN z nową generacją bezpieczeństwa [FILM]

infobus
25.08.2015 17:43

MANwprowadza aktualnie nową generację systemu hamowania awaryjnego EBA i sygnałuostrzeżenia o nagłym hamowaniu ESS. Równocześnie system EBA oraz nowy systemutrzymania pasa ruchu LGS będą wyposażeniem seryjnym w pojazdach, w przypadkuktórych wyposażenie to od listopada będzie wymagane przy pierwszej rejestracji.Dotyczy to zdecydowanej większości pojazdów ciężarowych MAN, autokarów iautobusów dalekobieżnych MAN i NEOPLAN oraz podwozi autokarów MAN.

{https://www.youtube.com/watch?v=JPIg42pQ1f0}

Wzrostliczby systemów bezpieczeństwa

WNiemczech już w 2014 roku co drugi pojazd TGX został sprzedany z pakietembezpieczeństwa ?Aktiv? lub ?Aktiv Plus? oraz z systemem hamowania awaryjnegoEBA. Zjawisko to wykazuje tendencję wzrostową. Heinz-Jürgen Löw, członek zarząduodpowiedzialny za Sprzedaż i Marketing w firmie MAN Truck & Bus, wyjaśnia:?Tendencja ta potwierdza zasadność naszego zaangażowania w aktywne rozwiązaniabezpieczeństwa oraz podjęcia przez MAN kolejnego kroku w kierunku szybkiegorozpowszechnienia naszych systemów bezpieczeństwa. Od lipca 2015 roku nowageneracja systemu hamowania awaryjnego EBA i systemu utrzymania pasa ruchu LGSstanowią wyposażenie seryjne niemal we wszystkich typoszeregach pojazdówciężarowych i autokarów. W ten sposób nasi klienci otrzymują pojazdy z bogatymwyposażeniem w systemy bezpieczeństwa i korzystają z najlepszych rozwiązań wtym zakresie. Nowy system hamowania awaryjnego EBA już dzisiaj znacznieprzewyższa wymagania dotyczące skuteczności hamowania, które mają obowiązywaćdopiero od roku 2018.?

Obowiązekod 1 listopada 2015

Zgodniez przepisami Unii Europejskiej, od listopada 2015 roku obowiązek wyposażenia wsystem hamowania awaryjnego odpowiadający poziomowi bezpieczeństwa 1 będziedotyczył wszystkich nowych dwu- i trzyosiowych pojazdów ciężarowych omaksymalnej masie całkowitej powyżej ośmiu ton i tylnej osi z zawieszeniempneumatycznym. System utrzymania pasa ruchu będzie natomiast bezwzględniewymagany w dwu- i trzyosiowych pojazdach ciężarowych powyżej 3,5 ton.

Systemhamowania awaryjnego EBA montowany w pojazdach MAN od lipca 2015 roku już dziśspełnia zaostrzone wymagania ustawowe odpowiadające poziomowi bezpieczeństwa 2,które będą obowiązywać w przypadku nowych pojazdów rejestrowanych od listopada2018. Nasi klienci otrzymują zatem wartościowy system bezpieczeństwa,spełniający wymagania przyszłych przepisów.

Współpracaczujników radaru i kamery

Opracowanyprzez MAN system hamowania awaryjnego EBA nowej generacji wykorzystuje informacjeprzekazywane z czujnika radarowego znajdującego się z przodu pojazdu oraz zkamery zainstalowanej na szybie przedniej. Współpraca tych czujników pozwala nabardziej niezawodną interpretację kompleksowych sytuacji występujących nadrodze oraz na szybszą i bezpieczniejszą identyfikację pojawiających się naniej przeszkód. System wcześniej uruchamia proces hamowania awaryjnego, dziękiczemu pojazd zyskuje czas na redukcję prędkości i może się szybciejzatrzymać.

Przydużej prędkości znacznie trudniej jest zidentyfikować obiekty stojące aniżelipojazdy jadące z przodu. Dlatego system musi być w stanie rozróżniać obiektyistotne dla zagrożenia (na przykład pojazd stojący z powodu awarii lub pojazdstojący na końcu korka) od obiektów nieistotnych (znaki drogowe, wjazdy dotunelu, mosty i wiadukty). W celu skutecznego ograniczenia nieuzasadnionegouruchomienia procesu hamowania awaryjnego, system reaguje dopiero wówczas, gdyz bardzo dużym prawdopodobieństwem można uznać, że sytuacja na drodze zostałazinterpretowana prawidłowo. System dokładnie analizuje taką sytuację, abyustalić, czy stojąca przeszkoda rzeczywiście znajduje się przed pojazdem nadanym pasie jazdy.

Zaawansowanebadania

MANposiada szerokie kompetencje w zakresie tworzenia koncepcji obsługi pojazdówużytkowych. Przy projektowaniu sposobu funkcjonowania systemu EBA pod względem ostrzegania ireakcji wykorzystane zostały informacje udostępnione przez Politechnikę wMonachium (TU München). Uczelnia ta prowadzi analizy zachowań kierowców wsymulatorze jazdy, między innymi pod kątem ich koncentracji, zdarzeńodwracających uwagę kierowców, wpływu stresu na zachowanie kierowców orazzachowania kierowców w sytuacjach awaryjnych.

Systemawaryjnego hamowania EBA został zaprojektowany zgodnie z zasadą, że ?inicjatywaw zakresie podejmowania działań powinna pozostawać w rękach kierowcy?. Takafilozofia ostrzegania stosowana przez MAN spotyka się z dużą akceptacją wśródkierowców.

Zintegrowaniedwóch technologii oznacza, że obiekty są identyfikowane równocześnie przezradar i kamerę. Rozwiązanie to pozwala na znaczne ograniczenie ryzykanieuzasadnionego wysyłania sygnałów ostrzeżenia. W ten sposób udało się MANosiągnąć cel, zgodnie z którym emitowane sygnały ostrzegawcze powinny jaknajmniej rozpraszać kierowców.

Napodstawie własnej oceny sytuacji, kierowca może zignorować zarówno wysyłanyprzez system EBA sygnał ostrzegawczy, jak i zainicjowany automatycznie proceshamowania awaryjnego. Aby przerwać ostrzeżenie lub proces automatycznegohamowania, wystarczy użyć pedału gazu lub pedału hamulca, bądź też włączyćkierunkowskaz i rozpocząć zmianę pasa jazdy.

Wprzypadku, gdy niebezpieczeństwo kolizji zostanie wyeliminowane, na przykład wwyniku zjechania przez wolno jadący pojazd na pobocze, proces awaryjnegohamowania zostaje automatycznie zakończony przez system EBA.

Pełnaczujność: funkcjonowanie hamowania awaryjnego

SystemEBA reaguje na zauważony obiekt wymagający awaryjnego hamowania i na brakreakcji kierowcy (brak zmiany pasa ruchu lub rozpoczęcia hamowania), generującsekwencję różnych działań. Pierwszą reakcją systemu jest wysłanie do kierowcyostrzeżenia w formie przenikliwego sygnału ostrzegawczego i pojawienie sięwskazania na wyświetlaczu. Równocześnie napełniane są już przewody hamulcowe, wcelu skrócenia czasu ewentualnej reakcji. Uruchomione zostają także światłahamowania, aby z wyprzedzeniem przesłać sygnał ostrzeżenia dla pojazdówjadących z tyłu.

Dodatkowosystem MAN EBA zmniejsza moment obrotowy silnika już na etapie wysyłaniasygnału ostrzegania. Jest to dodatkowe ostrzeżenie dla nieuważnego kierowcy.Jeżeli kierowca nie zareaguje odpowiednio na ten sygnał, system równolegle zsygnałem ostrzegawczym uruchamia automatycznie proces hamowania (hamowanieostrzegawcze). W przypadku dalszej identyfikacji niebezpieczeństwa wystąpieniakolizji i braku stosownej reakcji ze strony kierowcy system EBA włączahamowanie awaryjne, które w idealnych warunkach pozwoli uniknąć pojazdowijadącemu z prędkością 80 km/h najechania na przeszkodę.

Sygnałostrzeżenia hamowania awaryjnego ESS

Wprzypadku nagłego hamowania system ostrzegania ESS (Emergency Stopping Signal)uruchamia, oprócz świateł hamowania, także migacze pulsujące z większączęstotliwością (ostrzeżenie o awaryjnym hamowaniu), informując w ten sposóbjadące za nim pojazdy o wystąpieniu sytuacji awaryjnej. Przeprowadzane badaniapokazały, że wczesne ostrzeganie pozwala na uniknięcie wypadków wjechania w tyłpojazdu.

Nowy systemutrzymania pasa ruchu LGS (Lane Guard System)

Nowysystem utrzymania pasa ruchu LGS jest wyposażony w kamerę najnowszejtechnologii. Pozwala to na identyfikację pasa ruchu z większą precyzją i dziękitemu na ograniczenie do minimum liczby ostrzeżeń wysyłanych bez potrzeby.

SystemLGS przy prędkości powyżej 60 km/h monitoruje pozycję pojazdu w stosunku dopasa ruchu i wysyła do kierowcy ostrzeżenie w przypadku, gdy najechał on wniezamierzony sposób na linię ograniczającą pas ruchu.

Komfortjazdy kierowcy zwiększają dodatkowe funkcje systemu. Nowy system LGS potrafisamodzielnie zidentyfikować zmianę warunkówpanujących na pasie ruchu. Niezawodne ostrzeganie możliwe jest bowiemtylko wtedy, gdy pas ruchu jest oznakowany zarówno z lewej jak i z prawej stronyoraz posiada minimalną szerokość.

Nowysystem LGS uwzględnia także fakt, że wielu kierowców pojazdów użytkowych zewzględów bezpieczeństwa, z reguły preferuje jazdę po zewnętrznej stronie pasa -po prawej stronie w krajach, w których obowiązuje ruch prawostronny, tak więc wprzypadku jazdy po tej stronie sygnał ostrzegawczy wysyłany jest później.Ponadto system LGS automatycznie przestawia się w zależności od kraju na ruchprawo- lub lewostronny. Rozwiązania te są zgodne z adaptacyjną filozofią ostrzegania.

MANposiada szerokie kompetencje w zakresie tworzenia koncepcji obsługi pojazdówużytkowych. Przy projektowaniu sposobu funkcjonowania systemu EBA pod względem ostrzegania ireakcji wykorzystane zostały informacje udostępnione przez Politechnikę wMonachium (TU München). Uczelnia ta prowadzi analizy zachowań kierowców wsymulatorze jazdy, między innymi pod kątem ich koncentracji, zdarzeńodwracających uwagę kierowców, wpływu stresu na zachowanie kierowców orazzachowania kierowców w sytuacjach awaryjnych.