MAN-y dla Włocławka od środka [FILM]
Cztery nowe MAN-y już są we Włocławku. Zdążyliśmy się im przyjrzeć, ale… nie zajrzeliśmy do środka. Krótki filmik powinien rozwiać ostatnie pytania odnośnie nowej marki autobusów we Włocławku.
Cztery nowe „lwy” to efekt umowy zawartej między producentem a przewoźnikiem w pierwszej połowie maja ubiegłego roku. Kontrakt opiewał na 4 349 280 PLN brutto. Jeden autobus to koszt rzędu 884 000 PLN netto. W tej cenie MPK zaoferowano pojazdy z wieżową zabudową silnika i jednocześnie downsizing'owym kompletem, czyli Lion'sy City A37.
W każdym z włocławskich „lwów” może podróżować najprawdopodobniej maksymalnie 98 pasażerów. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to fotele Kiel Ideo, które w ostatnich latach MAN bardzo często stosuje w swoich autobusach miejskich. Sześć siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. MAN zastosował drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji.
Do środka włocławskich „lwów” można zajrzeć na poniższym filmiku. Wnętrze co prawda sprawia wrażenie nieco ascetycznego, jednak nie sposób mu odmówić elegancji dzięki interesującemu doborowi kolorów. Czarno-zielona tapicerka foteli Kiel w połączeniu ze srebrnymi poręczami i szarymi elementami wykończenia robi naprawdę dobre wrażenie.
MPK Włocławek preferowało solówki przede wszystkim ze stojącymi silnikami. MAN to na uwadze decydując się na zaoferowanie wersji A37. Sercem napędu jest stojący silnik MAN D0836LOH72. Jednostka o pojemności 6,9 l ma 213 kW mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1100 Nm. Została ona zblokowana z automatyczną, najprawdopodobniej czterobiegową skrzynią biegów. Mowa o przekładni Voith D854.6 Diwa 6.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatu Spheros Revo. Naturalną wentylację zapewnia sześć okien uchylnych oraz dwa sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda z portami USB.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wygląda na to, że dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest bydgoski SiMS. Na zewnątrz mamy cztery tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, w tym jedną boczną dedykowaną dla osób niedowidzących. Przednia oraz górna boczna najprawdopodobniej prezentują wyświetlane treści dwukolorowo. W środku znajdziemy dwie tablice. Za kabiną kierowcy mamy LCD 22″. Z kolei pod sufitem przed drugimi drzwiami znajdujemy wyświetlacz LED typu TML. Do tego oczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Nie wiemy jaki autokomputer steruje całością. Ale skoro SiMS, to w grę mogą wchodzić tylko dwa urządzenia.
Nowy wchodzi, stary odchodzi
Cztery Lion'sy City A37 pozwolą włocławskiemu MPK wycofać z ruchu ostatnie autobusy wysokopodłogowe. To cztery Jelcze 120MM/2. Gdy to się stanie po Włocławku będą kursować wyłącznie niskopodłogowe autobusy. To ciekawy zbieg okoliczności, że już mające swoje lata pojazdy z “lwim sercem” zastąpią inne, które będą posiadały jego mocno zmodernizowaną wersję.
„