MAN-y A23 dla MZK Jelenia Góra. Czego chcieć więcej?
infobus
28.11.2018 15:10
MAN-y A23 dla MZK Jelenia Góra. Czego chcieć więcej?
Dwa przegubowe MAN-y A23 służą już od miesiąca pasażerom w Jeleniej Górze. Miejski Zakład Komunikacji kupił autobusy, które w pełni odzwierciedlają wymagania stawiane współczesnym przegubowcom.
Zakup dwóch Lion'sów City G kosztował jeleniogórskie MZK 2 770 000 PLN netto. Łatwo więc policzyć, że jeden był dla przewoźnika wydatkiem w wysokości 1 385 000 PLN netto. Wydawało się, że spółka otrzyma- w pewnym sensie- jedną z dwóch standardowych wersji przegubowych „lwów”. Tak się jednak nie stało, ale o tym za chwilę.
Każdym z długich MAN-ów może podróżować 145 pasażerów. 41 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscach siedzących. W większości są to fotele Kiel Ideo, które w ostatnich latach stały się znakiem rozpoznawczym miejskich Lion'sów. 14 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. MAN zastosował drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej na życzenie producenta wersji.
Nadwozia autobusów pomalowano w kolory, które wybrali mieszkańcy Jeleniej Góry. Na wizualizacjach wyglądało to dosyć przeciętnie. Jednak w rzeczywistości “lwy” A23 prezentują się znakomicie w nich tak samo jak już dostarczone do Jeleniej Góry hybrydowe Volvo oraz krótkie MAN-y A37. Mieszanka czerwonego i czerni powoduje, że autobusy wyglądają bardzo elegancko i swoim wyglądem zdecydowanie odstają od trendów, które preferuje większość polskich miast i przewoźników. Prostota i kontrast w jednym. Dla nas to zdecydowanie jeden z kolorystycznych hitów tegorocznego sezonu autobusowego.
Sercem układu napędowego jest leżący silnik D2066LUH48. Jednostka o pojemności nieco ponad 10,5 l ma 265 kW mocy oraz osiąga maksymalny moment obrotowy 1800 Nm. Oczywiście spełnia normę Euro 6. Silnik został zblokowany z automatyczną czterobiegową skrzynią biegów. Mowa o przekładni Voith Diwa 6. Aby osiągnąć niższe zużycie paliwa oraz optymalną charakterystykę pracy w warunkach jeleniogórskich skrzynie wyposażono program SensoTop.
Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatów Spheros Revo. Naturalną wentylację zapewnia 12 okien uchylnych oraz sterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring oraz gniazda USB. Pasażerowie mogą skorzystać z biletomatów grodziskiej firmy Mera-Systemy. Urządzenie BM-02 umożliwia płatność za bilet kartą jak i bilonem.
System informacji pasażerskiej jest oparty na urządzeniach mieleckiej firmy R&G Plus, z którą od lat współpracuje MZK. Mamy tu więc zewnętrzne tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości, wewnętrzne monitory LCD ETM-38 (czyli „e-korale”) i ETM-23, tablice LED typu ETL416120 oraz głosowe zapowiedzi przystanków. Całością steruje autkomputer SRG5000P.
Jeleniogórskie MAN-y NG363 Lion's City G po względem wyposażenia w pełni spełniają oczekiwania pasażerów. Mają bowiem wszystko czego się obecnie wymaga, aby podróż była jak najbardziej komfortowa. Do tego powerpack z mocnym silnikiem powoduje, że nie ma się naprawdę czego przyczepić.
„