Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN wygrywa z Solarisem na 8 elektrobusów dla MZK Ostrowiec Św. O 1,25 pkt

infobus
01.02.2022 20:00

26 stycznia Gmina Ostrowiec Świętokrzyski wybrała najkorzystniejszą ofertę w przetargu na zakup 8 szt. autobusów elektrycznych.

MAN złożył tutaj tańszą ofertę od lidera segmentu e-busów - firmy Solaris Bus & Coach i wygrał swój kolejny (po Kędzierzynie Koźlu) elektryczny kontrakt.  Tym samym w Ostrowcu zakończył się autobusowy pojedynek „lew” vs. „jamnik” z wynikiem 2:1 dla MAN. Brawo za dobrą rywalizację!

Wyrównane kryteria

Gmina Ostrowiec Świętokrzyski wybrała najkorzystniejszą, elektryczną ofertę na podstawie oceny następujących czterech kryteriów:

  • ceny (60%),
  • właściwości technicznych i eksploatacyjnych (30%),
  • okresu gwarancji (5%),
  • zużycia energii elektrycznej (5%).

W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, najwięcej punktów można było zdobyć za:

  • poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 12 pkt,
  • szyba przednia jednoczęściowa z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
  • materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy) ramy podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego –10 pkt,
  • materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 10 pkt,
  • liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 8 – 8 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z Regulaminem nr 29 EKG ONZ – 8 pkt,
  • układ klimatyzacji z ilością czynnika do 3,5 kg – 6 pkt, wszystkie troje drzwi z wysokością wejścia (podłogi) do 320 mm – 6 pkt.

DWIE OFERTY

Na te kryteria ostrowiecka komisja przetargowa nałożyła dwie złożone 21 grudnia oferty. Od:

  • MAN Truck & Bus Polska na sumę 20.312.237,22 PLN brutto / 16.514.013 PLN netto (w tym 5 ładowarek), co daje jednostkowy koszt MAN Lion`s City 12E na poziomie 2.064.251,5 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach na sumę 22.809.120,00 / 18,544.000 PLN netto (w tym 5 ładowarek), co daje jednostkowy koszt zakupu Urbino 12 electric na poziomie 2.318.000 PLN netto.

Przy tak dużej różnicy w cenie (2.496.883 PLN brutto), MAN wygrał ostatecznie z Solarisem, ale tylko o 1,25 pt. Producent z Bolechowa zyskał maksymalną liczbę punktów  w kryterium Gwarancja i Zużycie energii, ale to okazało się minimalnie za mało do tańszej oferty konkurenta.

Tym samym fabryka MAN Bus w Starachowicach może szykować się do produkcji kolejnych autobusów dla Ostrowca. Umowa z wybranym oferentem powinna zostać podpisana jeszcze w lutym. Od tego momentu wykonawca będzie miał 340 dni na wyprodukowanie i dostarczenie autobusów do MZK.

MAN – SOLARIS: 2:1

Przypomnijmy, że w grudniu prezydent Jarosław Górczyński podpisał umowę z firmą MAN na dostarczenie 9 niskoemisyjnych pojazdów MAN Lion`s City 12 C. Z kolei wcześniej swój kontrakt na dostawę 6 autobusów hybrydowych podpisał Solaris. Teraz po zwycięstwie lwa w elektrycznym postępowaniu stan ostrowieckiej rywalizacji wynosi 2:1 dla lwa.

A to nie koniec planowanych zmian w liczącym ponad 40 autobusów taborze Miejskiego Zakładu Komunikacji. Samorząd stara się pozyskać pieniądze na zakup kolejnych 9 autobusów elektrycznych z II edycji programu Zielony Transport Publiczny. To, czy dostanie na ten cel pieniądze dowiemy się w połowie roku. Jeżeli się uda - miasto zakupi łącznie 32 nowe autobusy: sześć hybrydowych, 17 elektrycznych oraz dziewięć z silnikami diesla.

Dodatkowo w ramach realizowanego aktualnie projektu ze środków unijnych zaplanowano również przebudowę bazy Miejskiego Zakładu Komunikacji. Inwestycja ma się zakończyć w połowie przyszłego roku. Projekt obejmuje też wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, karty miejskiej, biletu elektronicznego, nadzoru ruchu oraz systemu zarządzania rozkładem jazdy. Koszt całego zadania to ponad 47 mln zł. Samorząd Ostrowca otrzymał na ten cel dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości ponad 34 mln zł.

OSTROWIECKIE AUTOBUSY

Elektryczne autobusy dla Ostrowca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym, o mocy minimum 160 kW. Z kolei ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, bez doładowywania baterii. Magazyn energii ma być przystosowany do szybkiego ładowania mocą minimum 150 kW oraz wolnego ładowania mocą minimum 40 kW. Autobusy będą wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki.

Pojazdy będą posiadać klimatyzację dwustrefową przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Miejsce pracy kierowcy ma być wydzielone, typu zamkniętego. Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3 l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.

Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości. Zamawiający wskazał, że system informacji pasażerskiej zostanie zamontowany w nowych autobusach przez wykonawcę wybranego w przetargu pod nazwą „System dynamicznej informacji pasażerskiej oraz karty miejskiej”.