MAN wygrywa z Solarisem i Volvo w Stalowej Woli na 5 elektrobusów
23 czerwca Stalowa Wola dokonał wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup pięciu elektrycznych autobusów miejskich.
Wszystko to w ramach dotacji z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”. Liczba złożonych 4 kwietnia ofert pokazała, że miasto otworzyło się także na innych producentów niż Solaris (aczkolwiek zabrakło nam w tym postępowaniu sanockiego Autosanu) i to są nie tylko słowa. Efekt? Do świętokrzyskiego miasta w przyszłym roku przyjadą pierwsze w taborze MZK Stalowa Wola „lwy”. I to elektryczne!
KOLEJNE ELEKTRYKI
Jeszcze w styczniu stalowe miasto ogłosiło przetarg na zakup kolejnych 5 autobusów elektrycznych – po raz pierwszy klasy MAXI. Przypomnijmy, że obecnie Miejski Zakład Komunalny w Stalowej Woli posiada w swojej flocie 10 autobusów elektrycznych (klasy MIDI) na 35 eksploatowanych. Jak powiedział lokalnej prasie prezes MZK, Radosław Sagatowski - "długie" autobusy obsługują trasy dalekobieżne o dużym natężeniu pasażerów - na przykład do Niska.
Gmina otrzymała na najnowszą inwestycję dofinansowanie w kwocie 12,7 mln zł. Łączna wartość zakupu wyniesie 19,5 mln zł a po odliczeniu VAT-u, z budżetu miasta zostanie na ten cel przeznaczone zaledwie 3,5 mln zł.
A to nie koniec autobusowych zakupów. W ramach dofinansowania z II edycji Zielonego Transportu Publicznego, w 2023 roku planowana jest dostawa kolejnych 5 autobusów elektrycznych. Dodajmy, że stalowowolski wniosek w II naborze ZTP opiewa na 10 mln 600 tys. zł. Razem daje to elektryczną dwudziestkę.
TRZY OFERTY
Wracamy do najnowszego przetargu – z ZTP 1.0 – gdzie w kwietniu Stalowa Wola otrzymała trzy oferty. Od:
- MAN Truck & Bus Polska z ceną 12.390.000 PLN netto / 15.239.700,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę MAN Lion`s City E na poziomie 2.478.000 PLN netto;
- Solaris Bus & Coach z cenę 10.800.325 PLN netto / 13.284.400,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę Solarisa Urbino 12 electric na poziomie 2.160.065 PLN netto;
- Volvo Bus Corporation z ceną 12.350.000 PLN netto / 15.190.500,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę Volvo 7900 Electric na poziomie 2.470.000 PLN netto.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei stalowowolski budżet na to zamówienie wynosił 16 297 500,00 PLN brutto, czyli wszystkie oferty zmieściły się w budżecie. Potem miasto nałożyło na otrzymane propozycje trzy kryteria: Cena brutto: 60%, Gwarancja: 5% i Ocena techniczno – eksploatacyjna autobusów: 35 %.
W tym ostatnim, strategicznym kryterium mieliśmy następujące preferencje:
- pojemność magazynu energii, gdzie max 6 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 470kWh i pojemności dostępnej nie mniejszej niż 300kWh;
- sposób zabudowy magazynu energii, gdzie max 5 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu, gdzie cały magazyn energii został zabudowany na dachu;
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego, gdzie max 2 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu z konstrukcją ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy);
- podatność obsługowa poszycia bocznego, gdzie max 5 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu z poszyciem bocznym pod linią okien podzielonym pionowo na części w całym pasie podokiennym z zastosowaniem paneli montowanych bez klejenia (przykręcane);
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich i wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego, gdzie max 5 pkt otrzyma firma z ofertą pojazdu spełniającego wymogi homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin 66 EKG ONZ lub nowszy) oraz spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymaganiami Regulaminu 29 EKG ONZ lub nowszego;
- gwarancja zasięgu, gdzie max 8 pkt otrzyma firma z ofertą z gwarancją zasięgu pojazdu na poziomie nie mniejszym niż 280 km na pojedynczym ładowaniu przez 8 lat eksploatacji;
- zabudowa wnętrza, gdzie max 2 pkt otrzyma firma z ofertą bez zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu.
Jak widać te kryteria dawały szanse różnym producentom, stąd też mieliśmy sporą frekwencję wśród oferentów w Stalowej Woli. Od razu stawiliśmy, że to MAN jest najbliżej swojego pierwsza zwycięstwa w tym mieście, jednak na wynik prac komisji przetargowej przyszło nam trochę poczekać. Ostatecznie MAN pokonał w przetargu MZK Solarisa różnicą zaledwie 2,3 pkt. (MAN - 89,3 pkt. / Solaris - 87 pkt / Volvo - 71,97 pkt), przede wszystkim dzięki zgarnięciu prawie całej puli bonusów za parametry techniczne. Lew był bezkonkurencyjny w następujących punkach:
- T1 pojemność magazynu energii
- T2 sposób zabudowy magazynu energii
- T3 materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu
- T7 gwarancja zasięgu
- T8 zabudowa wnętrza
Solaris wszedł do tego pojedynku ze znacznie niższą ceną, ale to nie starczyło i ostatecznie producent z Bolechowa przegrał, a do Stalowej Woli przyjadą pierwsze autobusy MAN Lion`s City E. Z zakładu w Starachowicach nie będą miały daleko.
STALOWOWOLSKIE AUTOBUSY
Podstawowe parametry poszukiwanych przez Stalową Wole autobusów są następujące:
- Długość: 11,8 m – 12,5 m.
- Wysokość: maksymalnie 3,4 m.
- Szerokość: 2,4 – 2,55 m.
- Łączna liczba miejsc: min. 79, w tym liczba miejsc siedzących min. 36, w tym minimum 12 miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi oraz miejsce na wózek inwalidzki w liczbie: 1. Nie dopuszcza się miejsc siedzących zainstalowanych bokiem do kierunku jazdy.
- Układ drzwi wejściowych: 2-2-2 (rozmieszczone z prawej strony nadwozia), otwierane do wnętrza autobusu. Efektywna szerokość drzwi (szerokość otworu drzwiowego dostępna dla pasażerów): min. 1200 mm.
- Szerokość otworu drzwiowego większa niż wymagana będzie uwzględniona w punktacji oferty.
- Dopuszczalna masa całkowita: 19,5 tony. Silnik centralny o mocy ciągłej nie mniejszej niż 160 kW. baterie wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie akumulatorów w systemie
- Plug-in za pomocą ładowarki zewnętrznej oraz za pomocą pantografu Schunk z głowicą (lub równoważnego).
- Ładowanie w systemie Plug-in prądem o mocy w skali od 20 kW do 120 kW.
- Gniazdo do ładowania plug-in powinno być umieszczone w tylnej części autobusu za trzecimi drzwiami.
- Złącze ładowania: Combo-2 (Type 2 / mode 4).