MAN wygrywa w Katowicach z Solarisem. O 0,90 pkt
23 czerwca PKM Katowice dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na pięć nowych autobusów typu MAXI.
Mamy zmianę w zakresie kupowanej marki.
Dwie oferty
PKM Katowice w ostatnim przetargu na „piątkę” pojazdów przegubowych otrzymało tylko jedną ofertę – od firmy Solaris Bus & Coach. Tym razem stawialiśmy na większą liczbę ofert, gdyż z katowickiego SIWZ-u zniknęła m.in. premia za zawieszenie zależne oraz zmniejszono dodatkowe punkty za szybę dzieloną w pionie. I to się spełniło! Obok Solarisa na katowickim placu boju pojawił się też MAN.
PKM przeznaczył na zakup pięciu przegubowych autobusów kwotę 6.027.000 PLN brutto / 4.9000.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt katowickiego pojazdu klasy MEGA na poziomie 980.000 PLN netto. To bardzo mało, dlatego nic dziwnego, że obie oferty opiewają na sumy znacznie poniżej katowickiego budżetu.
- MAN Truck & Bus Polska zaproponował sumę 6.475.950 PLN brutto / 5.265.000 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Lion`s City 12C na poziomie1.053.000 PLN netto;
- Z kolei Solaris Bus & Coach zaoferował 6.804.975 PLN brutto / 5.532.500 PLN netto, co daje jednostkową ceną za Urbino 12 na poziomie 1.106.500 PLN netto.
23 czerwca komisja przetargowa PKM-u podjęła decyzję i przyznając MAN 60 pkt za cenę i 38 pkt za ocenę techniczną wybrała tę markę do najnowszego zakupu. Solaris zdobył 57,10 pkt za cenę i 40 za ocenę techniczną. Tym samym ostateczny wynik to 98 : 97,10 na korzyść "lwa". Warto zauważyć, że cały czas obaj producencie idą „łeb w łeb” w autobusowych przetargach, co ma dobre przełożenie na oferowane na rynku ceny.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
KATOWICKIE AUTOBUSY
Autobusy dla Katowic mają mieć długość od 11,8 do 12,5 m i wysokość do 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 180 kW.
Pojazdy będą wyposażone w dwustrefową klimatyzację. Kabina kierowcy ma być wydzielona typu zamkniętego, klimatyzowana z okienkiem do sprzedaży biletów, zamykana na zamek patentowy. Znajdzie się tam radio i gniazdo USB.
Pasażerowie również będą mieli do dyspozycji gniazda USB. Siedzenia w przestrzenia pasażerskiej mają mieć ergonomiczny kształt i być miękko tapicerowane. Minimum 6 miejsc siedzących ma być dostępnych bezpośrednio z poziomu niskiej podłogi. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także tablica wewnętrzna, informacyjna, posiadająca możliwość wyświetlania aktualnej daty, godziny, reklam w postaci graficznej, informacji o trasie przejazdu, aktualnej pozycji pojazdu na trasie przejazdu i informacji zaprogramowanych przez PKM. Ponadto, wewnątrz znajdzie się tablica LCD umieszczona bezpośrednio pod sufitem. Jej zadaniem będzie wyświetlanie: numeru linii, kierunku, aktualnego przystanku, następnego przystanku, przebiegu trasy, aktualnej daty i czasu, czasu pozostałego do odjazdu z przystanku początkowego, napisu „STOP” w przypadku naciśnięcia przez pasażera przycisku „na żądanie”, dodatkowych informacji.