MAN wraca do Ostrowa Wlkp. Umowa podpisana
infobus
27.06.2018 13:00
MAN wraca do Ostrowa Wlkp. Umowa podpisana
Na ten kontrakt trzeba było trochę poczekać. 25 czerwca w ostrowskim Urzędzie Miejskim podpisano umowę na wyprodukowanie i dostarczenie trzech autobusów z silnikami diesla spełniającymi normę emisji spalin Euro 6. Pojazdy dostarczy MAN.
Producent „lwów jako jedyny wystartował w przetargu ogłoszonym przez Miejski Zakład Komunikacji. Oferta, którą przedstawiła polska filia niemieckiego producenta opiewała na 3 686 310 PLN brutto. MAN zaoferował autobusy, które najlepiej wpisywały się w ostrowskie wymagania. Mowa o pojazdach z dużymi silnikami, a więc Lion'sach City A21 z jednostkami napędowymi D20. Jeden A21 będzie kosztował przewoźnika z Ostrowa Wielkopolskiego 999 000 PLN netto.
3 kwietnia MZK zaakceptowało ofertę MAN-a. Jednak na podpisanie umowy musieliśmy długo poczekać. Formalności potrwały aż 90 dni. Dopiero 25 czerwca MZK wreszcie podpisało umowę z producentem „lwów”. MAN w swojej ofercie zadeklarował przyspieszenie dostawy z przetargowego maksimum, czyli 260 dni do 240. Dzięki temu w lutym przyszłego roku na ostrowskie ulice „lew” wróci po wieloletniej przerwie.
„Jest to ewenement w historii naszego miasta. W krótkim czasie, dzięki pozyskaniu pieniędzy unijnych, do Ostrowa trafi kilkanaście nowoczesnych autobusów. To cztery autobusy elektryczne Solaris i trzy pojazdy z silnikiem diesla tego samego producenta, które już są na wyposażeniu spółki oraz kolejne sześć „elektryków” i trzy diesle z innego projektu unijnego. Razem to aż szesnaście nowych pojazdów” – wylicza Janusz Marczak, prezes MZK.
Zastąpią one starsze, najbardziej wyeksploatowane autobusy. Nowe autobusy znacznie poprawią jakość posiadanego przez MZK taboru.
„Warto wspomnieć, że w naszej flocie mamy nawet 19-letnie autobusy tego producenta, które nadal służą mieszkańcom nawet po przejechaniu ponad 1,2 mln kilometrów. To sprawdzona jakość. Cieszy nas także, że wszystkie autobusy zakupione dzięki wspomnianym projektom wyprodukowane zostały w fabrykach w Polsce. Solaris, Ursus, czy właśnie MAN wykonały i wykonają produkcję w kraju, co znacznie ułatwi nam obserwowanie procesu produkcyjnego” – dodaje prezes MZK.
85% kwoty, którą spółka wyda na zakup trzech Lion'sów City A21 to dofinansowanie unijne w ramach projektu „Unowocześnienie transportu miejskiego Ostrowa Wielkopolskiego wraz z innymi działaniami niskoemisyjnymi na terenie Aglomeracji Kalisko-Ostrowskiej”.
MAN Lion's City jest w pełni niskopodłogową serią autobusów miejskich. Pojazd wyposażony jest w cichy system klimatyzacji i monitoring.
„Nasze autobusy są bardzo nowoczesne, jednak wymagania, które postawiła przed nami ostrowska spółka jeszcze te osiągi zwiększa. Nowością będą aż dwa miejsca wydzielone specjalnie dla osób niepełnosprawnych. To rozwiązanie wprowadzone specjalnie dla Ostrowa. W autobusie znajdzie się także defibrylator” – tłumaczy Kamil Gromek, dyrektor sprzedaży autobusów MAN Truck & Bus Polska.
Każdy z niskopodłogowych „lwów” umożliwi podróż przynajmniej 75 pasażerów, w tym co najmniej 24 na miejscach siedzących. Minimum 5 foteli będzie dostępnych z niskiej podłogi. Autobus będzie wyposażony w funkcję tzw. przyklęku, obniżającą prawą stronę autobusu podczas wsiadania pasażerów oraz w rampę do wjeżdżania wózków inwalidzkich. W pojeździe zamontowane zostaną przyciski „STOP” oznaczone brajlem. MAN-y dla Ostrowa Wielkopolskiego naturalnie będą napędzane silnikami diesla spełniającymi normę Euro 6.
„Dzięki silnikowi spełniającemu wysokie europejskie normy Euro 6 autobus jest przyjazny dla środowiska, a nowoczesne rozwiązania wpływają na zmniejszenie zużycia paliwa. Silniki emitują niewielką ilość zanieczyszczeń przy jego eksploatacji” – mówi Janusz Marczak, prezes MZK.
Kolorystyka MAN-ów odpowiadać będzie barwom wykorzystanym w miejskim logo.
Unijny projekt
Zakup nowych autobusów realizowany jest w ramach projektu wartego ponad 42 mln PLN , na który miasto pozyskało prawie 32 mln PLN dofinansowania unijnego.
„To największy w historii Ostrowa Wielkopolskiego projekt unijny realizowany przez miasto” – mówi prezydent miasta Beata Klimek. – „To potężny projekt, który pozwoli poprawić infrastrukturę komunikacyjną, podnieść stan bezpieczeństwa oraz pozytywnie wpłynąć na jakość ostrowskiego powietrza. Na ulicach Ostrowa pojawią się kolejne ekologiczne autobusy, nowe wiaty przystankowe, kolejne stacje roweru miejskiego oraz ścieżki rowerowe.”
Projekt zakłada:
- zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego wraz z biletomatami (6 autobusów elektrycznych, 3 autobusy diesel Euro 6, 5 biletomatów stacjonarnych, 50 biletomatów mobilnych),
- przebudowę/modernizację infrastruktury transportu publicznego (50 wiat przystankowych, 25 tablic elektronicznych),
- budowę centrum przesiadkowego zlokalizowanego pomiędzy ulicami Wojska Polskiego a Dworcową,
- budowę ścieżek rowerowych wraz z infrastrukturą (m.in. budowa ścieżki rowerowej z Ostrowa od ul. Plażowej przez Lewków do Michałkowa z Powiatem Ostrowskim),
- rozbudowę systemu roweru miejskiego (zakup i montaż 2 stacji systemu roweru miejskiego – Rynek, Centrum Przesiadkowe),
- wdrożenie systemu zarządzania i organizacji ruchu (ITS),
- modernizację oświetlenia ulicznego na terenie osiedli: Śródmieście oraz im. Jana Pawła II w Ostrowie Wielkopolskim (wymiana 1158 szt. opraw oświetleniowych i 338 słupów oświetlenia drogowego).
Całkowita wartość projektu to 42 567 954,14 PLN. Dofinansowanie z pieniędzy unijnych wyniosło 31 758 931,08 PLN.
„