MAN vs. Solaris w walce o elektryczną czternastkę MZK Zamość
2 września Miejski Zakład Komunikacji w Zamościu otrzymał dwie oferty w przetargu na dostawę 14 szt. autobusów elektrycznych oraz ładowarek.
Na temat tego przetargu pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej. Warto podkreślić, że to zamówienie nie zostało podzielone na części, mimo, że obejmuje różne pojemności autobusów, jak i dostawę ładowarek. Do tak skomplikowanego zamówienia wystartowało dwóch producentów: Solaris i MAN. Kontrakt ma dofinasowanie z I edycji programu NFOŚiGW - Zielony Transport Publiczny.
KRYTERIA OCENY OFERT
Zanim przejdziemy do złożonych dzisiaj ofert, przypomnijmy, że MZK chce przyznawać punkty wykonawcom w zaledwie dwóch kryteriach:
- ceny – 80 pkt,
- okresu gwarancji na magazyny energii elektrycznej w autobusach – 120 miesięcy – 20 pkt.
I w zasadzie tyle w temacie punktacji, którą można nazwać bardzo ekonomiczną i niefaworyzującą żadnego z producentów.
Dwie oferty
Na początek budżet zamawiającego, czyli suma 46.199.998 PLN brutto.
- Pierwszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach na kwotę 49.5966000 PLN brutto;
- a drugą ofertę położyła spółka MAN Truck & Bus Polska na sumę 48.739.906,20 PLN brutto.
To oznacza, że obie oferty przekroczyły szacunkowy budżet zamawiającego, a najbliżej kwoty przeznaczonej na dofinansowanie zamówienia jest MAN. I to on jest naturalnym faworytem w wyścigu o ten kontrakt.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zamojskie elektrobusy
Pierwsze elektryki dla Zamościa mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m (solo) i od 17,5 do 18,75 m (przegubowce), a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. Autobusy będą napędzane wyłącznie silnikiem elektrycznym, umieszczonym w podwoziu i współpracującym za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym lub silnikami elektrycznymi umieszczonymi bezpośrednio w piastach mostu napędowego lub też w moście napędowym. Zamontowany w autobusach napęd elektryczny musi umożliwiać trakcję jazdy nie gorszą od trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Elektryczny układ napędowy autobusu musi być zasilany wyłącznie z zabudowanego w autobusie magazynu energii elektrycznej, (służącego do magazynowania energii elektrycznej) wymagającego okresowego doładowywania z zewnętrznych ładowarek przewodowych typu plug–in. Całość napędu elektrycznego musi być zarządzana przez elektroniczny system zapewniający optymalne wykorzystanie energii elektrycznej gwarantując tym samym możliwie jak największe przebiegi autobusu i optymalne dla ruchu miejskiego osiągi. Łączna pojemność energetyczna (nominalna) magazynu energii nie może być mniejsza niż 440 kWh (MAXI) i 520 kWh (MEGA), jednakże wymagana energia dostępna dla zamawiającego, nie może być mniejsza niż 265kWh (MAXI) i 310 kWh (MEGA).
Czas na przedział pasażerski, gdzie będą zamontowane siedzenia o ergonomicznym kształcie, zaopatrzone w łatwo wymienialne miękkie wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Miejsce pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (przeszklonymi co najmniej w 40%), wyposażona w otwory w szybie drzwi ułatwiające komunikację głosową z pasażerem oraz w zamykane okienko do sprzedaży biletów. MZK nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy.
Autobusy będą wyposażone w tablice kierunkowe zbudowane w oparciu o diody LED lub RGB LED emitujące światło koloru białego lub koloru bardzo zbliżonego do białego. Wewnątrz elektrobusów znajdzie się tablica informacyjna (w przegubowcach będą dwie tablice) wykonana w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali. Jej zadaniem będzie prezentacja rozkładu jazdy (linii identycznej jak na tablicach zewnętrznych), pokazująca, co najmniej 5 kolejnych przystanków w formie tekstowej lub graficznej, pod postacią tzw. „koralików”.
Z ZTP 1.0
Na koniec warto wspomnieć, że elektryczne zamówienie uzyskało dotację od NFOŚiGW w ramach programu priorytetowego „Zielony Transport Publiczny” (I edycja) w wysokości ponad 29 mln zł. Całkowity koszt projektu wyniesie ponad 46 mln zł, z czego koszty kwalifikowane to 37,6 mln zł.
-„Wymiana taboru MZK jest jednym z głównych celów inwestycyjnych władz samorządowych Zamościa, gdyż przynieść ma wymierne korzyści społeczne i ekonomiczne, ale także ekologiczne. Dla ponad 60-tysięcznego zabytkowego miasta, którego starówka w 1992 r. została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, dbałość o klimat i środowisko to jeden z wyznaczników działania na rzecz zrównoważonego rozwoju – powiedział Andrzej Wnuk, prezydent miasta Zamość
Projekt realizowany w Zamościu w ramach „ZTP” zakłada zmniejszenie emisji dwutlenku węgla o 568,009 Mg/rok, ograniczenie emisji tlenków azotu o 4,0172 Mg/rok oraz ograniczenie emisji pyłów o średnicy mniejszej niż 10 mikrometrów o 0,0565 Mg/rok. Ponadto przedsięwzięcie ma wpłynąć na poprawę jakości życia mieszkańców Zamościa oraz gmin ościennych poprzez zwiększenie liczby pojazdów we flocie komunikacji miejskiej.
-„Realizowany projekt stanowi kolejny istotny etap - po zakupie 4 autobusów zasilanych gazem CNG w roku 2006 oraz 12 autobusów zasilanych CNG w latach 2011/12 - w dążeniu spółki do budowania nowoczesnej, ekologicznej komunikacji miejskiej. Uzupełnieniem przedsięwzięcia będzie planowana budowa instalacji fotowoltaicznej zapewniającej ekologicznie czystą energię elektryczną dla kupowanych w ramach niniejszego projektu autobusów elektrycznych. – dodał Krzysztof Szmit, prezes zarządu Miejskiego Zakładu Komunikacji w Zamościu.
Zakończenie przedsięwzięcia przewidywane jest na 31 grudnia 2023 r. Dodajmy, że zamojska komunikacja zbiorowa działa od 1960 r., a publiczny przewoźnik, którym jest Miejski Zakład Komunikacji, obsługuje obecnie 25 linii, w tym także linie podmiejskie w pobliskich gminach.