MAN vs. Solaris w Świerklańcu. Ale ponad budżetem
16 czerwca Przedsiębiorstwo Komunikacji Metropolitarnej w Świerklańcu otworzyło oferty w przetargu na zakup 25 szt. niskopodłogowych autobusów typu MAXI z silnikami diesla Euro 6.
Planowo nowe nabytki mają przyjechać na Śląsk do końca roku. Zobaczymy, czy to się uda.
Co chce PKM?
O warunkach formalnych pisaliśmy w InfoBusie już TUTAJ. Przypomnijmy tylko, że zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), właściwości techniczno-eksploatacyjnych (40%). W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu nadwozia i szkieletu – stal zabezpieczona metodą katoforezy – 12 pkt,
- pojemność silnika: od 9 do 11,0 dm3 – 10 pkt,
- moc silnika: powyżej 240,0 kW – 12 pkt,
- moment obrotowy silnika 1400 Nm i więcej – 12 pkt,
- gwarantowany okres między obsługowy silnik co najmniej 60 000 km – 6 pkt,
- silnik i pojazd jednego producenta – 10 pkt,
- autobus hybrydowy posiadający funkcję rekuperacji energii – 12 pkt,
- zawieszenie niezależne – 5 pkt,
- 11 i więcej miejsc z poziomu niskiej podłogi – 11 pkt,
- poszycie zewnętrzne ścian bocznych, zewnętrznych pod linią okien dzielone pionowo – 4 pkt,
- mocowanie paneli bocznych – przykręcane na śruby, szybkowymienne – 4 pkt.
- spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich Reg. 66-01 EKG ONZ lub nowszy – 4 pkt,
- spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 EKG ONZ w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego potwierdzone niezależną upoważnioną certyfikowaną jednostką badawczą – 4 pkt.
Takie wymogi PKM-u to obrót taborowych preferencji o 180 stopni w porównaniu do poprzedniego przetargu, gdzie tylko Solaris złoży ofertę. Tym razem jednak wymogi zamawiającego znacząco się zmieniły – zamiast stali nierdzewnej mamy preferencje w kierunku zabezpieczenia KTL, a także kryterium tego samego producenta autobusu i silnika. To oznaczało … przynajmniej kilka ofert.
Dwie oferty
I tak też się stało. 16 czerwca PKM Otworzył dwie oferty i poinformował o swoim budżecie. To 30.288.750 PLN brutto / 24.625.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę świerklańskiego autobusu typu MAXI na poziomie 985.000 PLN netto.
Z kolei dwie zgłoszony propozycje przewyższyły te szacunki. Złożyły je firmy:
- MAN Truck & Bus Polska na łączną sumę 32.5581000 PLN brutto / 26.470.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Lion`s City 12C na poziomie 1.058.800 PLN netto
- Solaris Bus & Coach na łączną sumę 32.072.250 PLN brutto / 26.075.000PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 12 na poziomie 1.043.000 PLN netto.
To oznacza przekroczenie budżetu (przy tańszej ofercie Solarisa) o 1.783. tys. PLN brutto. Sporo, ale jak chce się mieć autobusy do końca roku – nie ma wyjścia. Trzeba dołożyć. Tylko wtedy wybór przewoźnika padnie najprawdopodobniej na markę MAN, który dzięki przewadze w technice zdobyła więcej punktów niż producent z Bolechowa. Czekamy na decyzji komisji przetargowej PKM.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Świerklańskie autobusy
Autobusy dla Świerklańca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,2 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi maksymalnie 340 mm od podłoża. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz o szerokości nie mniejszej niż 1 200 mm. Autobusy będą napędzane silnikiem spełniającym normę czystości spalin EURO 6, o mocy minimum 200 kW.
W przedziale pasażerskim znajdą się siedzenia wykonane z tworzywa sztucznego, wyklejone wykładziną tapicerowaną odporną na zabrudzenia i podatną na ścieranie, łatwe do demontażu i montażu. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei kabina kierowcy ma być typu pół zamkniętego lub zamkniętego z okienkiem do sprzedaży biletów. Informacja dla pasażerów to przede wszystkim trzy diodowe tablice zewnętrzne, a także monitor wewnętrzny z funkcją wyświetlania trasy i reklam, o przekątnej minimum 23 cale. Ponadto autobusy będą wyposażone w system zliczania pasażerów i system kontroli trzeźwości kierowcy.
Szerokie zakupy
To jeden z większych ostatnio zakupów nowych pojazdów konwencjonalnych przez przewoźników z terenu GZM. W ostatnich miesiącach należące do grup lokalnych samorządów Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Gliwicach, Katowicach czy Sosnowcu zamawiały zwykle po 5-10 takich pojazdów.
W marcu br. PKM Gliwice zamówiło 15 kupionych za własne środki, 18-metrowych autobusów miejskich o napędzie hybrydowym (podobnie, jak w obecnym postępowaniu świerklanieckiego PKM, przetarg dotyczył wozów dieslowskich; rozwiązania hybrydowe były punktowane dodatkowo).
Sosnowieckie PKM zapowiadało też ostatnio zakup łącznie 16 autobusów hybrydowych plug-in oraz ładowarek. To efekt wyboru do dofinansowania dwóch projektów przewoźnika z listy rezerwowej konkursu w ramach śląskiego RPO, łącznie za 34,9 mln zł, przy dotacjach łącznie 29,6 mln zł.
Do PKM-ów Gliwice, Katowice i Sosnowiec oraz do należącego bezpośrednio do Metropolii PKM Świerklaniec trafi też pod jednej czwartej z puli 32 autobusów elektrycznych, zamawianych w trwającym od końca marca przetargu przez GZM. Organizacja 41 samorządów otrzymała wcześniej do oszacowanej na 120 mln zł inwestycji 80 mln zł unijnych i krajowych dotacji z programu Gepard II.
Należące do samorządów miast PKM-y w Gliwicach, Katowicach, Sosnowcu i Tychach są największymi samorządowymi przedsiębiorstwami komunikacji miejskiej w GZM. Na przełomie 2020 r. i 2021 r. członkowie zgromadzenia GZM zgodzili się, aby udziały w nich objęła również Metropolia. Dzięki temu, podobnie jak PKM Świerklaniec, spółki te będą mogły dostawać zlecenia w formule in-house, z pominięciem przetargów.(PAP)