MAN vs. Solaris w przetargu Krak TransRem. Blisko premiery Lion`s Intercity LE
14 grudnia Krak TransRem – spółka zależna MPK Kraków otworzyła oferty w ponowionym przetargu na leasing 10 autobusów spalinowych klasy MAXI.
Jak się okazuje warto było powtórzyć to postępowanie. Mamy więcej ofert i dobre ceny. Nowy tabor ma się sprawdzić na liniach podmiejskich i lokalnych drogach.
Pierwsze podejście
Przypomnijmy, że w poprzednim przetargu, całkiem niedawno, bo na dzień 5 października Krak TransRem zaplanował otwarcie ofert. Okazało się jednak, że małopolska firma nie otrzymała żadnej propozycji od autobusowych producentów, co było sporym ewenementem. Naszym zdaniem wynikało to ze zbyt krótkiego terminu dostawy i trochę skomplikowanych wymagań, co razem spowodowało, że zarówno Iveco, jak i Solaris, Volvo czy Scania nie podeszły do tego zamówienia.
Tak jak się spodziewaliśmy – w październiku ogłoszono szybką powtórkę, zawierającą następujące założenia techniczne:
- Długość pojazdu: 11,8 – 13,5 m,
- Szerokość pojazdu: 2,55 m,
- Wysokość maksymalna pojazdu: 3,35 m,
- Liczba miejsc siedzących: minimum 40 pełnowymiarowych miejsc,
- Minimum jedno stanowisko na wózek inwalidzki lub dziecięcy,
- Układ drzwi: 2-2-0 lub 1-2-0 rozmieszczone po prawej stronie ściany nadwozia,
- Efektywna szerokość drzwi dwuskrzydłowych: minimum 1200 mm, szerokość drzwi jednoskrzydłowych: minimum 800 mm,
- Norma emisji spalin: minimum EURO 6.
Dwie oferty
I przy takich wymaganiach 14 grudnia Krak TransRem otrzymał dwie oferty przy budżecie 19.223.744,49 PLN brutto.
Udział w postępowaniu wzięli:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Solaris Bus & Coach (lider konsorcjum) + PEKAO LEASING z ceną za autobusy Solaris Urbino 12 LE na poziomie 13.551.082,00 zł netto / 16.667.830,86 zł brutto, co daje kwotę za jeden pojazd na poziomie 1.355.108 PLN netto z leasingiem.
- MAN Truck & Bus Polska (lider konsorcjum) + PKO Leasing z ceną za najprawdopodobniej autobusy MAN Lion`s Intercity LE na poziomie 13.264.176,40 zł netto/ 16.314.936,97 zł brutto, co daje kwotę za jeden pojazd na poziomie 1.326.417 PLN netto z leasingiem.
Cytując naszego Czytelnika:
-„Mamy tu małe zaskoczenie, gdyż Mercedes nie wziął udziału w przetargu, a który - podobnie jak Solaris - był pewniakiem. Nie pozostaje nic innego, jak poczekać na oceny ofert. Jest duża szansa, że wygrana MAN-a oznacza wejścia "lwa" do Krakowa z zupełnie nowym modelem.”
Nic dodać – nic ująć. Czekamy! Przypomnijmy, że Krak TransRem wybierze najkorzystniejszą ofertę kierując się niezmiennie tylko dwoma kryteriami:
- techniką – waga: 30%,
- ceną – waga: 70%.
Długość umowy leasingowej to 96 miesięcy. Z kolei termin dostawy to 6 miesięcy od daty zawarcia umowy, co oznacza późną wiosnę 2022 roku.