MAN vs. Ikarus na cztery autobusy dla MPK Kraśnik. Lew jest tańszy!
29 marca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kraśniku otworzyło oferty w ponowionym przetargu na dostawę czterech autobusów elektrycznych oraz infrastruktury do ich ładowania.
Poprzednim razem ofertę złożył tylko MAN, ale cenowo przekraczała ona mocno budżet zamawiającego i postępowanie zostało unieważnione. Teraz mamy dwie propozycje – od MAN i Ikarusa, gdzie ta pierwsza oferta jest tańsza niż za pierwszym razem i jest także tańsza od konkurenta z Węgier. Zdaje się, że MPK dokładnie na to czekało, dlatego przeczuwamy bliski debiut elektrycznej "dziesiątki" MAN-a w Polsce. W Kraśniku.
ZMIANY W PUNKTACJI
Przypomnijmy, że w przetargu MPK Kraśnik premiowane były następujące rozwiązania:
- liczba miejsc siedzących - 28 i więcej - 15 pkt,
- materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego - profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL - kataforezy) –7 pkt,
- zaoferowanie autobusu, w którym cały magazyn energii został zabudowany na dachu - 7 pkt,
- układ drzwi 2-2-2 - 7 pkt, zaoferowanie autobusu wyposażonego w napęd z silnikiem centralnym – 6 pkt.
Po pierwszym podejściu konkurencja poznała cenę midibusa MAN-a i teoretycznie mogła wykorzystać tę wiedzę w drugim rozdaniu. Z tej okazji skorzystała jednak tylko jedna firma, który jednocześnie musiała dać naprawdę niską kwotę, aby przebić się przez kryteria techniczne, które mocno premiowały takie rozwiązania, jak KTL czy magazyn energii na dachu. Tak się jednak nie stało, bo „lew” to przewidział i obniżył swoją cenę…
dwie oferty
29 marca w siedzibie MPK Kraśnik swoje propozycje przedstawiły dwie firmy:
- Electrobus Europe z ceną 8.367.000 PLN netto z autobusem Ikarus E120 z ceną jednostkową 2.091.750 PLN netto (z ładowarką);
- MAN Truck & Bus Polska z ceną 9.527.457,00 PLN brutto / 7.745.900 PLN netto, co daje jednostkową ceną za model Lion`s City 10 E na poziomie 1.936.475 PLN netto (z ładowarką).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Z kolei MPK na realizację elektrycznego zadania zamierza przeznaczyć kwotę 7.202.880,00 PLN brutto / 5.858.000 PLN netto, co oznacza, że obie oferty nie zmieściły się w budżecie, natomiast bliżej szansy na zwycięstwo jest MAN, który mocno obniżył swoją kwotę w porównaniu do pierwszego podejścia i jest bliżej budżetu MPK niż Ikarus.
Przypomnijmy, że w styczniu „lew” zaproponował w Kraśniku sumę 10.355.862,00 PLN brutto / 8.419.400 PLN netto, co przełożyło się na jednostkowy koszt Lion`s City 10 E na poziomie 2.104.850 PLN netto. Teraz MAN obniżył cenę i do tego ma przewagę w punktach technicznych, a zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty będzie brał pod uwagę: cenę (60%) i ocenę techniczno-eksploatacyjną (40%). Pozostaje więc tylko pytanie, czy MPK dołoży do tego zamówienia? Naszym zdaniem tak, gdyż firmę zaczynają już gonić terminy związane z rozliczeniem projektu, a do tego taniej może już nie być…
Kraśnickie autobusy
Zamawiane autobusy mają mieć długość od 8,0 do 12 m, a ich wysokość nie może przekroczyć 3,4 m. MPK preferuje, aby dostarczane elektryki były niskopodłogowe. Wysokość od podłoża do wejścia do autobusu ma wynosić max. 340 mm. Autobusy nie mogą posiadać stopni wejściowych we wszystkich drzwiach oraz stopni poprzecznych na całej długości autobusu. Zamawiający dopuszcza jednak autobusy niskowejściowe przy zachowaniu podłogi bez stopni poprzecznych między pierwszymi a drugimi drzwiami. MPK wymaga, aby autobusy były napędzane silnikiem centralnym lub silnikami elektrycznymi umiejscowionymi w osi napędowej, o mocy minimum 140 kW. Pojemność nominalna baterii to minimum 380 kWh. Ich ładowanie ma odbywać się przez złącze plug-in.
Czas na przestrzeń pasażerską, gdzie pasażerowie usiądą na fotelach typu miejskiego tapicerowanych z tapicerką dostosowaną do pracy w warunkach komunikacji miejskiej lub całych z tworzywa przeznaczonego dla komunikacji miejskiej. W miejscach uzgodnionych z zamawiającym pojawią się 4 gniazda USB.
Miejsce pracy kierowcy to kabina typu półzamkniętego (opcjonalnie typu zamkniętego), wyposażona w okienko do sprzedaży biletów i w blat do przyjmowania gotówki.
System informacji pasażerskiej zostanie przełożony z istniejących autobusów będących na wyposażeniu MPK. Dostosowanie dostarczanych autobusów do wymogów SIP odbędzie się przy podpisaniu umowy z dostawcą autobusów.