Początki…
W drugiej połowie lat 60-tych miała miejsce bardzo szczególna premiera w historii MAN Nutzfahrzeuge AG: po raz pierwszy legendarny producent rozpoczął produkcję za granicą i do tego w Turcji. Powodem tej decyzji był duży potencjał tureckiego rynku. Ze względu na bardzo ograniczoną strukturę sieci kolejowej, pamiętającej jeszcze czasy cesarskie, większość transportu towarowego i pasażerskiego pomiędzy poszczególnymi miastami musiała zostać przeniesiona na drogi. Ciężarówki i autobusy marki MAN stanowią integralny element wizerunku wczesnych lat 50-tych, a MAN stał się znaną i cenioną marką. Podejmując decyzję o budowie fabryki w Turcji, MAN współpracował z tureckim przedsiębiorstwem Ercanlar. Początkowo Ercanlar sprzedawał na rynek turecki pojazdy wyprodukowane w Niemczech. Już w latach 50-tych MAN zdobył 20 procentowy udział w tamtejszym rynku. Jednak w roku 1962 zmieniły się tureckie przepisy importowe. Z początku Ercanlar otrzymywał jeszcze indywidualne licencje importowe umożliwiające kontynuowanie importu pojazdów MAN do Turcji. Takie indywidualne koncesje były jednak wydawane na określony czas. Firmie MAN pozostała jedynie możliwość dostarczania części i montażu na miejscu (CkD). W związku z tym MAN i Ercanlar powołały na początku 1966 roku MAN Kamyon ve Otobüs Sanayi A.Ş., zwany w skrócie MANAŞ. MAN posiadał 1/3 udziałów przedsiębiorstwa. Pod Istambułem rozpoczęto budowę nowoczesnej fabryki pojazdów użytkowych, którą ukończono po upływie niecałego roku – 25 maja 1967 i od razu przystąpiono do produkcji. Rozpoczęcie montażu nastąpiło jeszcze w dniu otwarcia, a w cztery dni później, 29 maja z taśmy zjechał pierwszy zmontowany pojazd MAN, ciężarówka typu 520 H. Po udanym rozpoczęciu produkcji zaczęto snuć plany produkcji autobusów. Idealnym rozwiązaniem dla lokalnego rynku był omnibus typu 535. Już w roku 1968 pierwszy pojazd zjechał z taśmy, a każdego miesiąca fabrykę opuszczało do dwunastu omnibusów. Obok autokarów produkowano także podwozia typu 420 FOC, których karoserie produkowali tureccy producenci. Coraz częściej elementy składowe kupowano od lokalnych dostawców, czego efektem była coraz większa zyskowność poszczególnych pojazdów z fabryki MANAŞ. Dzięki pozytywnym wynikom rozwoju ekonomicznego w Turcji, w roku 1981 rozpoczęto prace projektowe nad stworzeniem specjalnej fabryki silników. MAN oraz jego turecki partner założyli w tym celu spółkę MAN-Motor. MAN objął 1/3 udziałów. Na lokalizację wybrano tym razem Ankarę. Zakład otwarto w dniu 27 listopada 1984, w obecności i z udziałem tureckiego premiera, członków rządu, ministra gospodarki Bawarii, Prezesa MAN oraz wielu innych znamienitych gości. Wskutek kryzysu lat 80-tych oraz początku 90-tych MAN Nutzfahrezeuge AG przejął w 1995 roku kontrolę nad MANAŞ i skoncentrował produkcję w Ankarze. Celem było zogniskowanie produkcji ciężarówek i autobusów na lokalny rynek. MANAŞ rozpoczął w czerwcu 1995 produkcję autobusów miejskich, a w kwietniu 1996 produkcję autokarów typu S2000. W tym samym roku MANAŞ odkupił fabrykę silników, pozostającą od 1988 roku w stanie uśpienia i zintegrował ją ze swą strukturą produkcyjną. W 1997 roku wydajność została zwiększona do 4 autobusów dziennie, w tym samym roku MAN Nutzfahrzeuge AG zwiększył swój udział w MANAŞ do 81 procent. W celu zredukowania zależności od ekstremalnych wahań koniunktury rodzimego rynku MAN na działalność gospodarczą w Turcji zdecydował się przede wszystkim z uwagi na korzystne warunki płacowe, na rozbudowę zakładów w Ankarze i przekształcenie ich w obiekt produkujący na eksport, w szczególności w zakresie budowy autobusów. Dzięki „projektowi 8,5”w roku 2001 została podwojona wydajność produkcyjna autobusów. W roku 2002 udział MAN Nutzfahrzeuge AG w MANAŞ osiągnął 99,9 procent, jednocześnie spółkę przemianowano na „MAN Türkiye A.Ş.“Równolegle z powołaniem holdingu NEOMAN Bus, po integracji z nowo nabytymi zakładami Gottlob Auwärter GmbH &Co. KG (NEOPLAN) w Stutgarcie, powzięto pierwsze kroki zmierzające do integracji MAN Türkiye ze stworzoną w ten sposób strukturą produkcji autobusów MAN Nutzfahrzeuge. Dzięki projektowi „Evolution 2004“zakłady osiągnęły wreszcie swoją dzisiejszą zdolność produkcyjną na poziomie 2000 sztuk rocznie. Oznacza to, że co 100 minut hale produkcyjne MAN Türkiye opuszcza jeden pojazd. Dzięki tym epokowym osiągnięciom MAN Türkiye jest dziś centrum produkcji wszelkich autokarów dalekobieżnych i regularnych produkowanych pod marką MAN i NEOPLAN, a także podwyższanych autobusów miejskich MAN. Sprzedawane są one poprzez wspólną sieć dystrybucyjną NEOPLAN, a także nowo powstałą sieć MAN Türkiye do klientów z czterdziestu różnych krajów.
Rozpoczęcie sprzedaży marki NEOPLAN przez MAN Türkiye
Stanowiąc integralną część Grupy NEOMAN, MAN Türkiye przyczynia się w istotnym stopniu do osiągania wspólnych celów. Kolejnym na to dowodem jest rozpoczęcie sprzedaży marki NEOPLAN w Turcji. Od 2002 roku produkowany jest Tourliner, jako pierwszy regularny autokar marki NEOPLAN. Dostępny w dwóch długościach, technicznie bazuje na modułach z półki NEOMAN i wyposażony jest w silniki 310 i 460 KM, a także większość systemów zabezpieczających oraz układów zapewnienia komfortu, które gwarantują inne autobusy obu tych marek, np. opcjonalny ESP. Stanowią idealne połączenie ekonomiki i niezawodności technologii MAN ze znaną w Turcji tradycją marki NEOPLAN i jej niecodziennej stylistyki. W 2005 roku rozpoczęto produkcję autokarów dalekobieżnych i kombinowanych Trendliner. Będzie on jednak, podobnie jak jego brat ze stajni MAN – Lion’s Regio, sprzedawany wyłącznie na eksport do Europy Zachodniej. MAN Türkiye łączy wieloletnią tradycję z importem luksusowego modelu Starliner produkcji niemieckiej. Także model poprzedni tego uznanego na świecie autobusu importowany był do Turcji. Jako nowy importer MAN Türkiye pragnie zainteresować przede wszystkim tych klientów, którzy działają na długich dystansach i wymagających wysokiego komfortu, także w klasie biznes. Do tego rodzaju zastosowań NEOPLAN Starliner, który nie tylko niesamowicie wygląda, ale jest także luksusowo i komfortowo wyposażony, jest wprost urodzony. Od wystawy Busworld 2005 Starliner jest dostępny w dwóch długościach i z nowym kompaktowym tyłem. Na targach w belgijskim mieście Krtrijk po raz pierwszy otrzymał tytuł „Coach of the Year 2006”. Model ten dostępny jest z silnikiem 480 KM, common rail, zapewniającym doskonałe osiągi. Dzięki epokowym wydarzeniom w 40-letniej historii przedsiębiorstwa MAN Türkiye jest silnym partnerem w organizacji NEOMAN i konsekwentnie podąża za motto „MAN goes global“. Obok tureckiego rynku i Europy Zachodniej do najważniejszych rynków autobusowych zakładów w Ankarze należy Bliski Wschód i Afryka Północna. To właśnie tutaj Grupa NEOMAN Bus osiąga coraz większą sprzedaż zbliżającą do celu, jakim jest 10.000 autobusów i podwozi do 2010 roku.
Powołano MAN FINANCIAL SERVICES TURCJA
Pod koniec 2005 roku powołano także spółkę finansową MAN FINANCIAL SERVICES AG ze 100%-owym udziałem MAN FINANCE International GmbH. Spółka MAN FINANCIAL SERVICES Türkiye stawia sobie za cel przede wszystkim oferowanie produktów finansowych dla klientów tureckich na zakup pojazdów MAN i NEOPLAN, a także zapewnienie korzystnych warunków kredytowych. Prezesem zarządu MAN FINANCIAL SERVICES Türkiye, jest dr Ferdinand Graf von Ballestrem.
Dane statystyczne MAN Türkiye
|
1967
|
2006
|
Powierzchnia zakładowa
|
4.000 m²
|
330.000 m²
|
Pracownicy
|
301
|
2.700
|
Wydajność sprzedaży
|
429 LKW, 100 Autobusów
|
ok. 3100 poj. ciężarowych
|
Wydajność produkcji
|
429 LKW, 100 Autobusów
|
2000 Autobusów
|
Kapitał: 40 Mio €
Liczba pracowników: ca. 2.700
2003 2004 2005
Sprzedaż poj. ciężarowe: 1.237 1.210 1.475
Sprzedaż ciągniki siodłowe: 1.014 1.072 1.598
Produkcja autobusów: 1.152 1.260 1.651
( Autokary, miejskie, dalekobieżne)
Obrót: 310 Mio € 320 Mio € 414
Eksport: 149 Mio € 135 Mio € 165 Mio €