Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN Truck & Bus i VHH będą testować działanie zużytych akumulatorów

infobus
03.01.2020 10:00

MAN Truck & Bus i VHH chcą współpracować, aby przetestować jak zachowują się zużyte akumulatory po ich użyciu w pojazdach oraz jak będą się zachowywać jako stacjonarny system magazynowania energii w rzeczywistych warunkach pracy.

Drugie życie akumulatorów

W pierwszej kolejności należy odpowiedzieć na pytanie, jak zużyte akumulatory z pojazdów elektrycznych mogą być używane w innych pojazdach. Pracują nad tym obecnie trzy firmy w przełomowym projekcie pilotażowym. Wspólny projekt MAN Truck & Bus, Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein (VHH) i Volkswagen Group jest realizowany w dzielnicy Bergedorf w Hamburgu, w zajezdni autobusowej VHH. Tutaj znajduje się biały pojemnik zawierający 50 akumulatorów – które były wcześniej instalowane w pojazdach VW Passat GTE. Każdy akumulator ma nominalną pojemność 9,9 kWh, co oznacza, że pojemność całkowita zbiornika wynosi dokładnie 495 kWh – około pół megawata. Baterie są montowane na stojakach, a następnie połączone ze sobą, aby utworzyć dużą baterię. Jednym z celów projektu jest opracowanie elastycznej koncepcji przechowywania akumulatorów, która umożliwi wymianę baterii. 

Badanie systemu magazynowania energii „drugiego użycia” jest wynikiem protokołu ustaleń podpisanego przez Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein i MAN Truck & Bus w marcu 2018 roku. Z uwagi na to, że bezpośrednie pozbywanie się akumulatorów zainstalowanych w pojazdach nie jest przyjazne dla środowiska, dwie firmy chcą przetestować ponowne użycie tych akumulatorów w stacjonarnym systemie przechowywania.

Stefan Sahlmann, szef MAN Transport Solutions powiedział: „Drugie użycie baterii jest niezwykle ważnym tematem z uwagi na stale rosnącą elektryfikację mobilności jako całości. W dzielnicy Bergedorf w Hamburgu chcemy zbadać, jak zachowują się używane baterie wraz z naszym partnerem projektu. Projekt z VHH i Volkswagen stanowi część naszej strategii, aby transport przyszłości był zrównoważony”.

VHH o przyszłości e-mobilności

Aktywne kształtowanie przyszłej mobilności jest również kluczowym tematem dla VHH. Każdy, kto korzysta z lokalnego transportu publicznego, już dokonał właściwego wyboru – w końcu podróż autobusem jest zrównoważona.

„Nasi klienci oczekują, że my jako firmy wdrażamy nowoczesne, zrównoważone technologie, takie jak autobusy elektryczne oraz, że dokładnie je testujemy”, mówi Toralf Müller, dyrektor zarządzający VHH. „Jesteśmy bardzo wdzięczni, że niemieckie Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) również wspiera ten projekt – podkreśla ono ponownie zainteresowanie opinii publicznej badaniem wszystkich aspektów e-mobilności z punktu widzenia odpowiedzialnego zrównoważonego rozwoju”. W przypadku ponownego użycia baterii można wykorzystać wiele zalet. 

Verkehrsbetriebe Hamburg-Holstein GmbH (VHH), z siedzibą w Hamburgu, zatrudnia ponad 1 600 osób i zapewnia transport dla ponad 100 milionów pasażerów rocznie. Flota składa się z około 560 autobusów, które w najbliższych latach zostaną zastąpione pojazdami wyposażonymi w napęd elektryczny. Na początku 2020 roku VHH przetestuje pierwszy autobus miejski MAN z napędem elektrycznym w codziennej eksploatacji – firma oficjalnie otrzymała egzemplarza MAN Lion's City E w połowie grudnia. Kolejnych 17 dodatkowych pojazdów MAN dla floty VHH pojawi się pod koniec 2020 roku.