MAN tańszy od Solarisa w przetargu na 8 autobusów elektrycznych dla Ostrowca Św.
Wielka niespodzianka w przetargu Ostrowca Świętokrzyskiego na zakup 8 autobusów elektrycznych. 21 grudnia MAN złożył tańszą ofertę od dotychczasowego lidera segmentu e-busów Solarisa.
Do tego obie oferty mieszczą się w miejskim budżecie, czyli Ostrowiec ma powody do zadowolenia.
Co CHCE Ostrowiec?
Zamawiający wybierze najlepszą ofertę na podstawie oceny następujących czterech kryteriów: ceny (60%), właściwości technicznych i eksploatacyjnych (30%), okresu gwarancji (5%), zużycia energii elektrycznej (5%). W przypadku parametrów techniczno-eksploatacyjnych, najwięcej punktów można zdobyć za:
- poszycie boczne pod linią okien montowane bez klejenia, spawania, zgrzewania – 12 pkt,
- szyba przednia jednoczęściowa z dodatkową szybą tablicy kierunkowej ogrzewaną elektrycznie – 10 pkt,
- materiał konstrukcyjny szkieletu (kratownicy) ramy podwozia – profile ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL kataforezy) całej kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego –10 pkt,
- materiał poszycia zewnętrznego nadwozia – blachy ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN-EN 10088) lub aluminium, tworzywa sztuczne wzmocnione włóknem szklanym, tworzywa sztuczne przeznaczone do stosowania na zewnątrz o dużej odporności na niskie temperatury oraz uszkodzenia mechaniczne, szkło hartowane, niewymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego – 10 pkt,
- liczba miejsc pasażerskich siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi powyżej 8 – 8 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z Regulaminem nr 29 EKG ONZ – 8 pkt,
- układ klimatyzacji z ilością czynnika do 3,5 kg – 6 pkt,
- wszystkie troje drzwi z wysokością wejścia (podłogi) do 320 mm – 6 pkt.
Dwie OFERTY
Teraz na te kryteria nakładamy informacje z dzisiejszego otwarcia ofert. Zaczynamy od budżetu. Gmina na sfinansowanie zamówienia zamierza przeznaczyć kwotę w wysokości 23.107.337,00 PLBN brutto. Co rzadko spotykane, obie złożone dzisiaj oferty się w nim mieszczą. Pochodzą one od firm:
- MAN Truck & Bus Polska na sumę 20.312.237,22 PLN brutto / 16.514.013 PLN netto (w tym 5 ładowarek), co daje jednostkowy koszt MAN Lion`s City 12E na poziomie 2.064.251,5 PLN netto
- Solaris Bus & Coach na sumę 22.809.120,00 / 18,544.000 PLN netto (w tym 5 ładowarek), co daje jednostkowy koszt zakupu Urbino 12 electric na poziomie 2.318.000 PLN netto.
Przy tak dużej różnicy w cenie (2.496.883 PLN brutto), lew już może czuć się zwycięzcą w tym przetargu, a fabryka MAN Bus w Starachowicach może szykować się do produkcji kolejnych autobusów dla Ostrowca. Umowa z wybranym oferentem powinna zostać podpisana w ciągu 1,5 miesiąca. Wykonawca będzie miał 340 dni na wyprodukowanie i dostarczenie autobusów do Ostrowca. Ponadto, w ramach zadania wykonawca będzie zobowiązany do montażu i uruchomieniem pięciu stacji ładowania.
MAN – Solaris: 2:1?
Przypomnijmy, że wczoraj prezydent Jarosław Górczyński podpisał umowę z firmą MAN na dostarczenie 9 niskoemisyjnych pojazdów MAN Lion`s City 12 C. w zeszłym tygodniu swój kontrakt na dostawę 6 autobusów hybrydowych podpisał Solaris. Jeżeli nasze przewidywania się potwierdza co do elektrycznej wygranej MAN-a, to stan ostrowieckich rywalizacji wygra lew.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
A to nie koniec planowanych zmian w liczącym ponad 40 autobusów taborze Miejskiego Zakładu Komunikacji. Samorząd stara się pozyskać pieniądze na zakup kolejnych 9 autobusów elektrycznych z II edycji programu Zielony Transport Publiczny. To, czy dostanie na ten cel pieniądze dowiemy się w połowie przyszłego roku. Jeżeli się uda - miasto zakupi łącznie 32 nowe autobusy: sześć hybrydowych, 17 elektrycznych oraz dziewięć z silnikami diesla.
W ramach realizowanego aktualnie projektu ze środków unijnych zaplanowano również przebudowę bazy Miejskiego Zakładu Komunikacji. Inwestycja ma się zakończyć w połowie przyszłego roku. Projekt obejmuje też wdrożenie systemu dynamicznej informacji pasażerskiej, karty miejskiej, biletu elektronicznego, nadzoru ruchu oraz systemu zarządzania rozkładem jazdy.
Koszt całego zadania to ponad 47 mln zł. Samorząd Ostrowca otrzymał na ten cel dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego w wysokości ponad 34 mln zł. (PAP)
Ostrowieckie autobusy
Autobusy dla Ostrowca mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m i wysokość do 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez troje dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2, otwieranych do wewnątrz. Autobusy będą napędzane silnikiem elektrycznym, o mocy minimum 160 kW. Z kolei ilość zmagazynowanej energii w pojeździe powinna umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach SORT-2 co najmniej 200 km, bez doładowywania baterii. Magazyn energii ma być przystosowany do szybkiego ładowania mocą minimum 150 kW oraz wolnego ładowania mocą minimum 40 kW. Autobusy będą wyposażone w gniazdo plug-in służące do podłączenia ładowarki.
Pojazdy będą posiadać klimatyzację dwustrefową przestrzeni pasażerskiej oraz kabiny kierowcy. Miejsce pracy kierowcy ma być wydzielone, typu zamkniętego. Znajdzie się tam m.in. fotel podgrzewany z zawieszeniem pneumatycznym i pełną regulacją bezstopniową w zależności od indywidualnych potrzeb kierowcy, a nadto co najmniej dwa schowki, miejsce np. półka lub schowek do przewożenia co najmniej 1 sztuki typowej butelki 0,5l (w pozycji stojącej) oraz uchwyt (podstawka) umożliwiający bezpieczne (bez zagrożenia dla urządzeń sterujących) postawienie typowej szklanki (kubka) o pojemności do 0,3 l, dwa gniazda do ładowania urządzeń mobilnych.
Z kolei w przestrzeni pasażerskiej do dyspozycji podróżnych będą siedzenia o ergonomicznym kształcie oraz odporne na akty wandalizmu, pokryte welurem o wyższej jakości. Zamawiający wskazał, że system informacji pasażerskiej zostanie zamontowany w nowych autobusach przez wykonawcę wybranego w przetargu pod nazwą „System dynamicznej informacji pasażerskiej oraz karty miejskiej”.