Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN szyty na miarę, czyli powrót do Tarnowa!

infobus
25.07.2018 16:00

Wczoraj, 24 lipca odbyło się oficjalne przekazanie kolejnychnowych autobusów dla tarnowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. To9 sztuk MAN-ów A37 Lion's City. Przewoźnik z Tarnowa przyzwyczaił już nas dotego, że zamawia autobusy szyte na miarę. A powrót “lwa” do jego floty odbywasię w naprawdę niezłym stylu.

Na początku trochę powspominajmy. Spalinowe MAN-y z ekonomicznymkompletem zostały zamówione przez tarnowskie MPK w listopadzie ubiegłego roku.Pisaliśmy o tym tutaj. Przewoźnik 9 sztuk downsizing'owych autobusów A37zamówił za 8 039 700 PLN netto. Dało to cenę jednostkową na poziomie 893 300PLN netto i to w pakiecie z pięcioletnią gwarancją! To poziom, o którym dziśjuż możemy tylko pomarzyć.

W każdym z tarnowskich „lwów” może podróżowaćmaksymalnie 98 pasażerów. 28 osób może liczyć na przejażdżkę na miejscachsiedzących. Na życzenie MPK zamontowano fotele Ster 8MA. 8 siedzeń jestdostępnych z niskiej podłogi. Wszystkie fotele posiadajądedykowaną dla tarnowskiej spółki niebieską tapicerkę z wzorami stylizowanymina autobusy i samochody rysowanymi przez dziecko. W połączeniu z jasno szarymipanelami bocznymi i podsufitowymi, srebrnymi poręczami ze stali nierdzewnej oraz świetniedobraną wykładziną podłogową uzyskujemy bardzo przyjemny dla oka efekt. Wystrójwnętrza jest bardzo elegancki i potęgujeuczucie przestronności. To powoduje, że tarnowskie MAN-y w środku wyglądająjak autobusy na eksport.

Wejście na pokład do tych w pełni niskopodłogowych pojazdów jestmożliwe dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2. Jako pierwsze MAN zastosował otwieranedo środka drzwi firmy BODE w nieco odświeżonej dla producenta wersji. Wdrugich i trzecich drzwiach mamy odskokowo-przesuwne drzwi Ventura.

Czas powiedzieć kilka słów o napędzie. Na życzenie tarnowskiegoMPK MAN zastosował ekonomiczny komplet. Jego sercem jest stojący silnik MAND0836LOH72. Jednostka o pojemności 6,9 l ma 213 kW mocy oraz osiąga maksymalnymoment obrotowy 1100 Nm. Można ją tankować zarówno olejem napędowym jak ipaliwem z dodatkiem B100. Jednak ze względów ekonomicznych przewoźnik na raziebędzie wykorzystywał tylko pierwszą możliwość. Jednostka została ona zblokowanaz automatyczną sześciobiegową skrzynią biegów. Mowa o przekładni ZF Ecolife wwersji 6AP1400B.

Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą agregatuSpheros Revo. Naturalną wentylację zapewnia 6 okien przesuwnych oraz dwasterowane elektrycznie szyberdachy. Autobusy wyposażono w monitoring z funkcjąrozpoznawania twarzy. Pół żartem, pół serio to oznacza, że lepiej nie zadzieraćz tarnowskim MPK.

Dostawcą systemu informacji pasażerskiej jest mielecki R&GPlus, którego tarnowskie MPK już od wielu lat darzy zaufaniem. Każdy z “lwów”A37 jest wyposażony w trzy wyświetlacze zewnętrzne, które znowu świecą nabiało. A co wewnątrz? Tutaj znajdziemy dwie tablice. Za kabiną kierowcy mamyLED typu ETL416120. Z kolei przed drugimi drzwiami znajdziemy monitor LCDETM23, na których prezentowana jest informacja liniowa. Do tegooczywiście nie mogło zabraknąć głosowych zapowiedzi oraz system GPS. Całościąsteruje autokomputer SRG5000P.

MAN powrócił do Tarnowa po ponad 20 latach przerwy. Ostatnimi autobusamiz logo lwa były 4 egzemplarze MAN-ów NL222, które zakupiono w 1997 i 1998 roku. Obecnie w MPK zostały tylko dwatakie pojazdy, jednak ich dni są policzone. Nowe Lion'sy City A37 z powodzeniemzastąpią swoich “dziadków” i nie ulega wątpliwości, że zrobią to w bardzodobrym stylu.