Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN, Solaris i Volvo w walce o 5 elektrobusów dla Stalowej Woli

infobus
04.04.2022 14:00

4 kwietnia Urząd Miejski w Stalowej Woli otworzył oferty w przetargu na zakup pięciu elektrycznych autobusów miejskich z dotacją z I edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Liczba złożony dzisiaj oferty pokazują, że miasto otwiera się na innych producentów, aczkolwiek najbardziej spodziewaliśmy się tutaj oferty od Autosana. Sanockiego zabrakło natomiast w walce z „elektrycznym wyjadaczem” Solarisem zmierzyły się dwie marki – MAN i Volvo.

KOLEJNE ELEKTRYKI

Stalowe miasto chce mieć kolejnych 5 autobusów elektrycznych – tym razem po raz pierwszy klasy MAXI. Przypomnijmy, że obecnie MZK Stalowa Wola posiada w swojej flocie 10 autobusów elektrycznych (klasy MIDI) na 35 eksploatowanych. Jak powiedział lokalnej prasie prezes Miejskiego Zakładu Komunalnego w Stalowej Woli, Radosław Sagatowski - "długie" autobusy obsługują trasy dalekobieżne o dużym natężeniu pasażerów - na przykład do Niska.

Gmina otrzymała na najnowszą inwestycję dofinansowanie w kwocie 12,7 mln zł. Łączna wartość zakupu wyniesie 19,5 mln zł a po odliczeniu VAT-u, z budżetu miasta zostanie na ten cel przeznaczone zaledwie 3,5 mln zł.

-„Stalowowolska komunikacja miejska stawia na elektromobilność. Tabor miejskiego przewoźnika jest bowiem sukcesywnie wymieniany, by finalnie autobusy spalinowe zastąpione zostały pojazdami ekologicznymi. Będzie to możliwe między innymi dzięki dofinansowaniu z NFOŚiGW jakie Stalowa Wola uzyskała z programu Zielony Transport Publiczny. W ramach dofinansowania 2023 roku planowana jest dostawa kolejnych 5 autobusów elektrycznych – informuje Karolina Głogowska z MZK Stalowa Wola.

Dodajmy, że stalowowolski wniosek w II naborze ZTP opiewa na 10 mln 600 tys. zł.

TRZY Oferty

Wracamy do najnowszego przetargu – z ZTP 1.0 – gdzie dzisiaj Stalowa Wola otrzymała trzy oferty. Od:

  • MAN Truck & Bus Polska z ceną 12.390.000 PLN netto / 15.239.700,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę MAN Lion`s City E na poziomie 2.478.000 PLN netto;
  • Solaris Bus & Coach z cenę 10.800.325 PLN netto / 13.284.400,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę Solarisa Urbino 12 electric na poziomie 2.160.065 PLN netto;
  • Volvo Bus Corporation z ceną 12.350.000 PLN netto / 15.190.500,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenę Volvo 7900 Electric na poziomie 2.470.000 PLN netto.

Z kolei stalowowolski budżet na to zamówienie wynosi 16 297 500,00 PLN brutto, czyli wszystkie oferty mieszczą się w budżecie. Brawo Stalowa Wola!  

Teraz miasto nałoży na otrzymane propozycje trzy kryteria:  Cena brutto: 60%, Gwarancja: 5% i Ocena techniczno – eksploatacyjna autobusów: 35 %, gdzie mamy następujące preferencje:

  • pojemność magazynu energii, gdzie max 6 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu wyposażonego w magazyn energii o pojemności nominalnej nie mniejszej niż 470kWh i pojemności dostępnej nie mniejszej niż 300kWh;
  • sposób zabudowy magazynu energii, gdzie max 5 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu, gdzie cały magazyn energii został zabudowany na dachu;
  • materiał elementów konstrukcyjnych szkieletu/kratownicy, ramy/podwozia lub innego rozwiązania konstrukcyjnego, gdzie max 2 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu z konstrukcją ze stali o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone
  • antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL -kataforezy);
  • podatność obsługowa poszycia bocznego, gdzie max 5 pkt otrzyma firma z ofertą autobusu z poszyciem bocznym pod linią okien podzielonym pionowo na części w całym pasie podokiennym z zastosowaniem paneli montowanych bez klejenia (przykręcane);
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich i wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego, gdzie max 5 pkt otrzyma firma z ofertą pojazdu spełniającego wymogi homologacji w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (Regulamin 66 EKG ONZ lub nowszy) oraz spełnienie przez autobus wymogów w zakresie ochrony osób
  • przebywających w kabinie pojazdu użytkowego zgodnie z wymaganiami Regulaminu 29 EKG ONZ lub nowszego.
  • gwarancja zasięgu, gdzie max 8 pkt otrzyma firma z ofertą z gwarancją zasięgu pojazdu na poziomie nie mniejszym niż 280 km na pojedynczym ładowaniu przez 8 lat eksploatacji.
  • zabudowa wnętrza, gdzie max 2 pkt otrzyma firma z ofertą bez zabudowy wieżowej w tylnej części oferowanego autobusu.

Jak widać te kryteria dają szanse różnym producentom, stąd też tak duża frekwencja w Stalowej Woli. Czekamy teraz na wybór komisji przetargowej, aczkolwiek naszym zdaniem to MAN jest najbliżej swojego pierwsza zwycięstwa w tym mieście.

Stalowowolskie autobusy

Podstawowe parametry poszukiwanych przez Stalową Wole autobusów są następujące:

  • Długość: 11,8 m – 12,5 m.
  • Wysokość: maksymalnie 3,4 m.
  • Szerokość: 2,4 – 2,55 m.
  • Łączna liczba miejsc: min. 79, w tym liczba miejsc siedzących min. 36, w tym minimum 12 miejsc dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi oraz miejsce na wózek inwalidzki w liczbie: 1. Nie dopuszcza się miejsc siedzących zainstalowanych bokiem do kierunku jazdy.
  • Układ drzwi wejściowych: 2-2-2 (rozmieszczone z prawej strony nadwozia), otwierane do wnętrza autobusu.
  • Efektywna szerokość drzwi (szerokość otworu drzwiowego dostępna dla pasażerów): min. 1200 mm.
  •  Szerokość otworu drzwiowego większa niż wymagana będzie uwzględniona w punktacji oferty.
  • Dopuszczalna masa całkowita: 19,5 tony.
  • Silnik centralny o mocy ciągłej nie mniejszej niż 160 kW. baterie wykonane w dowolnej technologii.
  • Ładowanie akumulatorów w systemie Plug-in za pomocą ładowarki zewnętrznej oraz za pomocą pantografu Schunk z głowicą (lub równoważnego).
  • Ładowanie w systemie Plug-in prądem o mocy w skali od 20 kW do 120 kW. Gniazdo do ładowania plug-in powinno być umieszczone w tylnej części autobusu za trzecimi drzwiami.
  • Złącze ładowania: Combo-2 (Type 2 / mode 4).