MAN punktuje Solarisa w przetargu MPK Włocławek na 11 autobusów elektrycznych
13 stycznia Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne we Włocławku dokonało wyboru najkorzystniejszej oferty w przetargu na zakup 11 szt. nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI.
Na razie znamy decyzję komisji w zakresie samych elektrobusów. Na zamknięcie zadania w zakresie dostawy sześciu ładowarek musimy jeszcze poczekać.
Kolejne elektrobusy
Na samym początku przypomnijmy, że obecnie w taborze MPK Włocławek operuje pięć elektrycznych autobusów marki Solaris – Urbino 12 electric. Do końca 2023 roku flota włocławskiego MPK wzbogacić ma się o 11 kolejnych elektrycznych autobusów, ale będą to już pojazdy marki MAN.
Przetarg na e-busy z dofinansowanie I edycji Zielonego Transportu Publicznego ogłoszono 12 listopada 2021. Zgodnie z SIWZ-em, pojazdy mają być dostarczone w ciągu 17 miesięcy od dnia podpisania umowy, w trzech transzach. Przetarg obejmował również dostawę - w ciągu 16 miesięcy od podpisania umowy - sześciu ładowarek dwufunkcyjnych-dwustanowiskowych (dostawa również w trzech transzach).
22 grudnia MPK otworzyło łącznie sześć złożonych ofert, w tym dwie na elektrobusy:
- od Solaris Bus & Coach na sumę 29.522.460,00 PLN brutto / 24.0002.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Urbino 12 electric na poziomie 2.182.000 PLN netto;
- od MAN Truck & Bus Polska na sumę 30.292.317,00 PLN brutto / 24.627.900 PLN netto, co daje jednostkowy koszt zakupu Lion`s City 12E na poziomie 2.238.900 PLN netto.
Oprócz tego cztery propozycje na dostawę ładowarek do elektrobusów złożyły firmy:
- ENIKA Łódź na sumę 1.114.206,50 PLN brutto
- Ekoenergetyka Sales Zielona Góra na sumę 1.169.545,50 PLN brutto
- MEDCOM Warszawa na sumę 1.451.527,92 PLN brutto
- ELEKTROMETAL Cieszyn na sumę 895.237,08 PLN brutto
Włocławski wybór
13 stycznia MPK Włocławek poinformował o swoim wyborze w zakresie e-busów i przedstawił szczegółową punktację.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- Solaris otrzymał 60 pkt za niższą cenę. W technice miał łącznie 15,92 pkt, w tym 2 pkt za gwarancję zasięgu pojazdu; 0 pkt za liczbę miejsc ogółem; 2 pkt za zastosowanie technologii SiC przetwornicy napięcia zasilania silnika; 2 pkt. za układ silnika, 2 pkt za niepalność materiałów użytych wewnątrz autobusów, 2 pkt za wytrzymałość konstrukcji nośnej, 2,92 pkt za zżycie energii elektrycznej w kWh na 1 km przebiegu wg SORT i 3 pkt za pojemność magazynu energii. Natomiast firma otrzymała tylko 9 pkt za gwarancję na całość autobusu, natomiast 0 pkt za gwarancję na układ napędowy i 0 pkt za gwarancję na magazyny energii elektrycznej. I tutaj należy upatrywać przyczyn przegranej Solarisa we Włocławku.
- Z kolei MAN otrzymał 58,48 pkt za niższą cenę. W technice miał łącznie 15 pkt, w tym 2 pkt za gwarancję zasięgu pojazdu; 1 pkt za liczbę miejsc ogółem; 0 pkt za zastosowanie technologii SiC przetwornicy napięcia zasilania silnika; 2 pkt. za układ silnika, 2 pkt za niepalność materiałów użytych wewnątrz autobusów, 2 pkt za wytrzymałość konstrukcji nośnej, 3 pkt za zżycie energii elektrycznej w kWh na 1 km przebiegu wg SORT i 3 pkt za pojemność magazynu energii. Natomiast "lew" otrzymał aż 16 pkt za gwarancję – w tym 9 pkt za gwarancję na całość autobusu, 4 pkt za gwarancję na układ napędowy i 3 pkt za gwarancję na magazyny energii elektrycznej. I tym sposobem pokonał "jamnika" we Włocławku.
Lion`s City E nad Wisłą
Kiedy nowe MAN-y pojawią się nad Wisłą? Pierwsze z jedenastu nowych autobusów elektrycznych pojawią się we Włocławku na przełomie trzeciego i czwartego kwartału 2022 roku. Całe zamówienie zrealizowane ma być do końca 2023 roku. Wszystkie przyjadą z zakładu MAN Bus Starachowice.
Pojazdy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metrów, a maksymalna wysokość może wynieść nieco ponad 3,6 m. Nominalna pojemność baterii trakcyjnych w autobusach ma być nie mniejsza niż 390 kW (+/-8%), a użytkowa wynosić ma minimalnie 330 kW. Baterie mają gwarantować przebieg minimum 230 km. Autobusy mają być wyposażone między innymi w: klimatyzację, system informacji pasażerskiej z tablicami LED oraz LCD, monitoring, trzy kasowniki, ogrzewanie za pomocą pieca spalinowego wraz z podgrzewaczem elektrycznym, nagłośnienie, system zliczania pasażerów i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych.
Przypomnijmy, że na nowe autobusy elektryczne MPK we Włocławku pozyskało 24,5 miliona złotych dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach I edycji programu Zielony Transport Publiczny. Dotacja będzie niższa niż zakładano. Włocławek złożył bowiem wniosek o dofinansowanie zakupu: 13 autobusów elektrycznych i 3 wodorowych. Koszt zakupu szacowano na 46,3 mln zł netto, a dofinansowanie miało wynieść trochę ponad 37 mln zł.
Na koniec dodajmy, że na kilkanaście dni przed otwarciem ofert w przetargu, MPK Włocławek sprawdziło autobus elektryczny MAN Lion`s City 12 E. Jak widać – warto dawać przewoźnikom pojazdy na testy, gdyż potem takie doświadczanie może okazać się bezcenne.