Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

MAN przenosi produkcję autokarów z Plauen do Ankary

infobus
21.05.2014 08:53

Koncern MAN zaprezentował plany przeniesienia produkcji autobusów turystycznych Neoplan z fabryki w Plauen do zakładu w Ankarze, gdzie m.in. powstają już międzymiastowe modele MAN Lion`s Regio czy turystyczne Neoplan Tourliner. Niestety, ta decyzja oznacza niepewny los projektu Premium, czy dostaw gotowych szkieletów konstrukcyjnych, które do tej pory były produkowane w Starachowicach i eksportowane do Plauen. Ta działalność świętokrzyskiego zakładu została uruchomiona w sierpniu 2011 r., o czym przesądziła istniejąca tutaj infrastruktura do malowanie kataforetycznego, z której wcześniej korzystały tylko autobusy miejskiej MAN. To był najważniejszy argument za uruchomianiem współpracy Plauen-Starachowice, w której to ramach zbudowano łącznie ponad 700 pojazdów marki Neoplan. Niestety, zakład w Ankarze też posiada kataforezę i w tej sytuacji eksport konstrukcji z Polski do Turcji nie będzie miał większego sensu. Jak na razie jednak nikt nie chce się oficjalnie o tym wypowiadać, natomiast już wiadomo, że wszystkim, 420. pracownikom z zakładu w Plauen zostaną zaoferowane nowe pozycje pracy w ramach grupy Volkswagena w rejonie Zwickau. Niemiecki koncern uzyskał już zgodę związków zawodowych na to posunięcie, także wprowadzenie tych zmian w życie jest tylko kwestią czasu. Szczegóły umowy zostaną sfinalizowane w ciągu najbliższych kilku dni.

Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r. Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r. Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r. Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r.
Cała operacja przeniesienie autobusowej produkcji z Plauen do Ankary ma zostać przeprowadzona do końca marca 2015 r. O tej decyzji zadecydowała twarda ekonomia. Utrzymanie montowni w Niemczech okazało się zbyt drogie i koncern kierując się tutaj przede wszystkim wynikami finansowymi (które na w turystycznych i międzymiastowych w Ankarze wydaje się być logicznym posunięciem –podobnie jak wcześniej skupienie całości produkcji autobusów miejskich w Polsce. Można tylko żałować, że MAN nie zdecydował się na ulokowanie autokarowej produkcji w Starachowicach, gdzie do tej pory powstawały szkielety do turystycznych modeli Neoplan. To byłaby ogromna szansa rozwojowa nie tylko dla zakładów MAN, ale dla całego rynku dostawców komponentów.
Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r. Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r. Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r. Autobusowa produkcja w Plauen ma ostać wygaszona do marca 2015 r.
Oprócz niższych kosztów produkcyjnych w fabryce w Ankarze, na decyzję o wyborze tureckiego zakładu miała także dobra kondycja tamtejszego rynku autokarowego, czego nie można powiedzieć o Europie Zachodniej. Jak głosi oficjalny komunikat MAN: – „Wielkość rynku dla autobusów turystycznych w Europie jest cały czas na niskim poziomie. Ze względu na złą sytuację gospodarczą na ważnych rynkach oraz niski popyt na autokary Premium nie jest już ekonomicznie opłacalne utrzymanie produkcji w Plauen.”Z kolei Anders Nielsen, prezes MAN Truck &Bus powiedział: -„Żałujemy tej sytuacji. Była to naprawdę trudna decyzja. Zdajemy sobie sprawę z długiej tradycji Neoplana w Plauen, jednak w tej sytuacji nie mamy innego wyjścia, jak przenieść przenieść produkcję do Ankary, aby podnieść naszą wydajności.’ Do już ostatnia niemiecka fabryka Neoplana. W zeszłym roku marka Viseon, która przejęła fabrykę w Plauen zbankrutowała i na autobusowej mapie pozostało tylko Plauen. W ostatnim czasie produkowano tutaj autokary typu Starliner, Cityliner i Jetliner. Teraz dołączą one do modelu Tourliner , który już od kilku lat jest produkowany w Turcji. Podsumowując: naprawdę bardzo szkoda Plauen. To tutaj były realizowane w latach 2007-2009 strategiczne kontrakty –m.in. obejmujące dostawę 331 szt. miejskich autobusów piętrowych MAN dla BVG Berlin czy 170 szt. „pięter”Centroliner DD dla Dubaju. To już tylko kawał autobusowej historii. Warto dodać, że ostatnio produkcja zakładu w Plauen ogniskowała się głównie na dwóch modelach: Starliner i Cityliner, a największych odbiorcą Starliner-ów w Europie jest …Turcja. I o ile Mercedes-Benz uruchomił w Hosdere produkcję Travego SHD na tamtejszy rynek, tak MAN produkował autokary klasy Premium na turecki rynek w Niemczech i w Polsce. Teraz to się zmieni.